בירוקרטיה וחוסר מענה בשטח: הפליטים היהודים מאוקראינה נופלים בין הכיסאות

מעדויות שהגיעו לידי גלובס עולה שלצד הרצון הטוב והפעילות הרחבה של משרד החוץ והארגונים היהודים בגבולות, ישנם חורי ענק בטיפול בפליטים שאותם ממלאים מתנדבים מטעם עצמם

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מבצע "ערבות ישראל" לקליטת יהודים מאוקראינה יצא לדרך בהובלת משרד העלייה והקליטה כאן בישראל עם פרוץ מלחמת רוסיה אוקראינה ב-24 בפברואר. אלא שעד שאותם פליטים יהודים מגיעים אל חדר המלון המובטח או לקרובי המשפחה שלהם בארץ, מספרם מדלל במהירות שכן רבים מהם נופלים בין הכיסאות והם מתפזרים ברחבי היבשת. מעדויות שהגיעו לידי גלובס עולה שלצד הרצון הטוב והפעילות הרחבה של משרד החוץ והארגונים היהודים בגבולות, ישנם חורי ענק בטיפול בפליטים שאותם ממלאים מתנדבים מטעם עצמם.

את הדרך לישראל ניתן לחלק לשלושה מקטעים: מעברי הגבול, נתב"ג והליך הקליטה בישראל. בשישה מעברי גבול בין אוקראינה למולדובה, רומניה, הונגריה, סלובקיה ופולין נמצאים בימים אלו עשרות קונסולים של משרד החוץ, אנשי הסוכנות היהודית ואנשי נתיב (יחידת הקשר של מדינות ברית המועצות שנולדה בדיוק עבור מקרים כאלו ונועדה להנפיק אישורי עלייה ליהודים במהירות ולקצר את דרכם ארצה). אנשי משרד החוץ באופן פורמלי אמורים להעניק סיוע לישראלים בלבד, כיום נותרו שם 2,000 כאלה.

במשרד טוענים כי אין להם סמכות לסייע ליהודי אוקראינה, אך באופן בלתי פורמלי ניתן סיוע כזה לפונים דרך הסוכנות היהודית ונתיב. הסוכנות היהודית העמידה מאות מיטות בפולין לבדה לטובת מי שמבקשים לצאת באופן זמני מאוקראינה. בנוסף אומר לגלובס גורם בסוכנות היהודית כי יכולתם לתת מענה מתרכזת מחוץ לאוקראינה ולא בחילוץ ממנה. "יש לנו צוותים רבים בשטח, גם אנשי מילואים שרתמנו לזה. משלחת של מומחים לטיפול בטראומה יצאה לפולין. אספנו 40 מיליון שקלים על ידי הפדרציות וקרן היסוד בשבוע האחרון כדי לסייע ליהודים ולעלייה ארצה וגם לפליטים אחרים מהמדינה".

יחידת הקשר לא מתפקדת

בתוך כך, שוב ושוב עולה שמה של יחידת הקשר נתיב כמי שלא מתפקדת בסיטואציה וכן טענות לכך שאנשי משרד החוץ עוזבים את המוקד בשעה שש בערב. אנשי נתיב התפנו מאוקראינה עם תחילת המלחמה ומאז לטענתם נמצאים בגבולות וכאן בישראל כדי לסייע. בישיבת ממשלה קודמת נמסר לשרים שהם בגבולות, אך השר זאב אלקין סתר את הדיווח ואמר שהם לא בגבולות אלא במרכז המדינות הגובלות באוקראינה. כך או כך, מי שמחפשים אותם בשטח מתקשים לקבל מהם מענה כמו גם מאנשי משרד החוץ או הסוכנות היהודית. הדיווחים מסתכמים בכך שיהודים רבים באין מענה מתפזרים ומחפשים סיוע במקומות אחרים.

מי שמצליחים להגיע לנתב"ג נתקלים גם פה במלוא תפארתה של הבירוקרטיה הישראלית. הדרישות לאשרות והנפקת מסמכים פוגשת מחסור בפקידים או בהוראות ביצוע מסובכות ושוב מי שנכנסים לסייע הם אזרחים באמצעות חברי כנסת מהאופוזיציה, בעיקר דרך הציונות הדתית. יוסף פריסמן תושב ישראל מסייע לאזרחי אוקראינה מאז פרצה המלחמה, בצהריים בזמן שדיברתי איתו ניסה לסייע לשלוש משפחות יהודיות שנתקעו בנתב"ג מאז שעות הבוקר. "אני מגייס קצינים בכירים בצבא שיתעסקו בחילוצים של אנשים על ידי הסעות. סמוטריץ' נרתם עם חברי הכנסת שלו, אני מתקשר אליהם והם עוזרים לנו בשדה התעופה ומול המשרדים. הייתה שליחת חב"ד שנתקעה בגבול והזעקנו מישהו שינפיק לה תעודת מעבר".

בשטח נמצאים גם שליחי חב"ד שזוכים להערכה הן מצד הממשלה והן מצד הגורמים בשטח כמי שמצליחים לתווך ולסייע לפליטים היהודים. "אין פרויקטור לדבר הזה. המצב קטסטרופלי. מערכת הביטחון לא יכולה להתעסק בזה, אני מבין. אבל משרד העלייה והקליטה, זאב אלקין", מתחנן פריסמן. בישראל כאמור למעט הכרזות, אין גורם מתכלל לאירוע העלייה ההמוני מאוקראינה שמתפתח במהירות גם לדרישות גוברות לעלייה מרוסיה מחשש להשפעות הכלכליות מהחרם על המדינה וכן מסגירת השערים על ידי פוטין.

"מדינת ישראל מפספסת את גודל האירוע"

ח"כ אופיר סופר שנתן מענה בימים האחרונים למספר פניות אמר לגלובס כי "מדינת ישראל מפספסת את גודל האירוע. אנחנו מפספסים אלפי יהודים שמגיעים בגפם לגבולות ולא מוצאים שם מענה. במקום לקבל חיבוק מישראל הם מעדיפים לנסוע לגרמניה כי שם הם מקבלים יחס אוהד יותר. מדובר באנשים שסייענו להם במהלך השבת על ידי אוטובוסים שנוסעים מעיר לעיר באוקראינה ללא ליווי ומוציאים אזרחים. אנשי חב"ד נמצאים שם למרבה המזל וזה משמעותי מאוד".

גם בכנסת בשל מריבות הקואליציה-אופוזיציה אין כתובת מאחר שלא הוקמה ועדת העלייה והקליטה. בשל כך, הבוקר התקיים דיון בוועדה למיזמים לאומיים שם חזרה ועלתה הדרישה למינוי פרויקטור אפילו על ידי חבר מפלגתו של ראש הממשלה יום טוב כלפון שתיאר את חוסר היכולת לסייע לפונים אליו בשל היעדר כתובת אחת. כלפון גם תהה על מיקומו של נתיב במארג הסיוע. "זו סיבת קיומה של מדינת ישראל בואו ננסה להתייעל", אמר ואילו יו"ר הוועדה מלינובסקי בלמה את הביקורת על נתיב וטענה שפגשה בהם בנתב"ג. "מי שלא עושה לא טוענה", אמרה בכלליות והוסיפה כי תכנס ישיבת מעקב בשבוע הבא.

גם אנחנו בהכנת הכתבה התגלגלנו בין כתובות שונות של משרדי ממשלה בניסיון להבין איה נתיב. מתברר שדרישתו של ליברמן בהסכמים הקואליציוניים לקבל את נתיב לאחריותו לא כללה את השלב שבו הוא משיב לשאלות מה האחריות הזו כוללת. דוברו העביר אותנו למשרד החוץ, שם הודיעו חד משמעית שהנושא לא תחת אחריותם. במשרד רה"מ שם הייתה היחידה בעבר הודיעו שהיא חונה במשרד האוצר (שוב), ודוברות האוצר גלגלה אליהם חזרה. תשובות לא התקבלו. קשה לתאר אווירה מטושטשת יותר עבור מי שמבקשים להגיע ארצה.

שרת העלייה והקליטה הייתה כמעט היחידה שזיהתה את המשבר בזמן

רק כאן בארץ שוררת מעט בהירות. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה שיצרה את מבצע "ערבות לישראל" הייתה כמעט היחידה בממשלה שזיהתה את המשבר בזמן. היא ייצרה קולות קוראים ומאגר של אלפי חדרי אירוח למשפחות ולמבקשי המקלט מאוקראינה. מי שכבר הגיעו לישראל יכולים להשתכן חודש במלונות ומשם מועברים במסלול מזורז לקליטת עלייה, בזמן שהשרה מגייסת גם מענקים דרך קרנות סיוע יהודיות שיסייעו למי שהגיעו לפה חסרי כל.

הנחת המוצא של משרד העלייה והקליטה הייתה שיגיעו 10 אלפים יהודים-עולים. עכשיו, כאשר כל יום מתקבלות מאות בקשות חדשות הנחת המוצא של הממשלה מתעדכנת להיערכות לקליטת עלייה גדולה ונרחבת הרבה יותר, עשרות אלפים. "אין תוכנית עדיין לקליטת עשרות אלפים", אמר גורם בכיר המכיר את הנושא, "יש כוונות טובות אבל לא עוברים את מבחן הביצוע".

הבוקר נערך קבינט עלייה בהשתתפות השרים הרלוונטיים, במהלכו ביקשה תמנו שטה להקל בבדיקת מעמד העולים רק בישראל ולא בגבולות. נציג משרד השיכון, מנכ"ל המשרד אביעד פרידמן וראש מנהל מקרקעי ישראל אמרו בדיון כי במשרד מרכזים את הפתרונות השיכוניים לגל העלייה הנרחב יותר שבדרך. "המטרה היא שלכל אחד יהיה כתובת, יש פה הזדמנות גדולה למדינת ישראל וצריך לנצל אותה, אמרו השניים. בהתייחס לחסמים הודיעו השניים כי הפתרונות לא יבואו על חשבון מצוקת הדיור הקיימת, אלא ברמת התכנונים החדשים. המשרד עומד בקשר לצורך כך עם התאחדות המושבים, התאחדות הקבלנים ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.

רק 10% זכאים לחוק השבות

לפי נתוני השרה איילת שקד שהוצגו הבוקר בכנסת מאז תחילת המלחמה הגיעו לישראל רק 2,034 אוקראינים, מהם רק 10% זכאי חוק השבות. השרה שקד אמרה בדיון כי "לפי הנתונים עד כה, אנחנו בקצב של מעל ל-15 אלף אוקראינים עד סוף החודש, 90% אינם זכאי חוק השבות. כל בר דעת מבין שאי אפשר להמשיך עם קצב כניסה כזה ולכן בכוונתי בימים הקרובים לגבש מדיניות מאוזנת יותר". עוד אמרה שקד כי "צריך גם להגיד שישראל, בניגוד מכל מדינות העולם נערכת לגל לקליטה גדול מאוד של כ-100 אלף יהודים ובני משפחתם המורחבת זכאי חוק השבות גם מאוקראינה וגם מרוסיה.

"כרגע ישראל אמורה מכל העולם לקלוט ולאזרח הכי הרבה אזרחים אוקראינים מכל העולם, אין אף מדינה שקולטת ומאזרחת באופן מיידי. זה אתגר מאוד גדול שצפוי לנו, גם בהיבטים של דיור, תעסוקה ועוד ואנחנו צריכים להתמקד ולהיערך לזה בהתאם ולטפל הומניטרית בכמות מסוימת שאותה אנחנו נחליט בימים הקרובים".