הממשלה התעכבה: העלאת שכר המינימום והפיצויים לעסקים ימתינו עד אחרי פגרת הכנסת

מושב החורף של הכנסת יסתיים היום, מבלי שהממשלה הספיקה להגשים כמה מהתוכניות הכלכליות הבולטות שתכננה להעביר במהלכו • הכנסת תחזור לפעילות ב-8 במאי • ארגוני העצמאים: ההודעה של ליברמן על הפיצויים נועדה "להרדים את בעלי העסקים"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

מושב החורף של הכנסת יסתיים היום (ה'), מבלי שהממשלה הספיקה להגשים כמה מהתוכניות הכלכליות הבולטות שתכננה להעביר במהלכו. בשל עיכובים וחוסר הסכמות קואליציוניות, העלאת שכר המינימום, מתן המענקים לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון ואישור רשת הביטחון לעצמאים יצטרכו להמתין לחודשים הבאים. הכנסת תחזור לפעילות בעוד חודשיים, ב-8 במאי.

לפני כשבועיים הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן כי המדינה תפצה עסקים קטנים ובינוניים שמחזור ההכנסות שלהם נפגע ב-35% לפחות בחודשים ינואר-פברואר, במענקים של עד 600 אלף שקל לעסק. ואולם, עד כה לא התפרסם אפילו תזכיר חוק שיגבה את ההחלטה באופן רשמי.

לפי ארגוני העצמאים, ההודעה של ליברמן נועדה "להרדים את בעלי העסקים". לטענתם, התעכבות החקיקה תביא לכך שציבור העצמאים יראה את הכסף בחשבון רק בחודש יוני-יולי, וזאת על פגיעה כלכלית שספגו חצי שנה קודם לכן.

רשת הביטחון לעצמאים עברה בקריאה טרומית בכנסת עוד בחודש נובמבר, אבל מאז קידומה נתקע. גיבוש מנגנון רשת הביטחון, המכונה גם "דמי אבטלה לעצמאים", אמור לעלות לדיון בוועדת העבודה והרווחה, אבל זה עדיין לא קרה, בשל מחלוקות מול משרד האוצר על המתווה שייקבע. לפי ההבטחה הנוכחית של ליברמן, רשת הביטחון תפורסם בחודש מאי. עוד אומרים בארגוני העצמאים כי לו רשת הביטחון הייתה עוברת עוד קודם לכן, לא היה צורך כרגע במתן פיצויים נקודתיים לגל האומיקרון.

בנוסף, גם העלאת שכר המינימום תתעכב עד למושב הקיץ של הכנסת. לפי המתווה שנקבע בעסקת החבילה, כבר באפריל הקרוב היו אמורים יותר ממיליון עובדים בישראל ליהנות מהפעימה הראשונה, של העלאת השכר ב-100 שקל - מ-5,300 שקל בחודש כיום ל-5,400 שקל. ואולם, דרישות חברי כנסת מהעבודה, כחול לבן ומרצ להגדלה משמעותית יותר של שכר המינימום - מול התנגדות משרד האוצר וארגוני המעסיקים - הביאו לכך שהחבילה כולה תידחה, והעובדים לא יקבלו העלאה בכלל במועד שנקבע.