מתווה קליטת הפליטים מאוקראינה צפוי להתרחב השבוע

רוב מפלגות הקואליציה דורשות להרחיב את המכסה שהציבה שרת הפנים שקד לקליטת פליטים מאוקראינה, ועל פי הערכות היא אכן תעשה זאת • שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד צפוי להתייחס מחר לנושא לראשונה ולגבות את הדרישה להגדלת המכסות

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

שבוע בלבד לאחר הצגת מתווה שרת הפנים לקליטת פליטים מאוקראינה - הוא צפוי להתרחב לדרישת השותפות הקואליציוניות. יש לציין כי המכסה שהציבה שקד לקליטת 5,000 פליטים כבר מתקרבת לרף העליון ובפועל, כל ראשי מפלגות הקואליציה, למעט תקווה חדשה ורע"ם, הציגו את דרישותיהם להגדלת המכסות, בגיבוי שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. ההחלטה אמנם חונה אצל השרה איילת שקד, אך לפי ההערכות בממשלה לאור הלחץ המתגבר היא תידרש לפשרה. "בסוף היא תצטרך למצוא סולם לרדת מהעץ", אמר גורם בממשלה.

שלושה מתוך ארבעת ראשי מפלגות המרכז-שמאל הציבו דרישה ברורה לשקד להגדיל את מכסות הפליטים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ צייץ הערב בחשבון הטוויטר שלו ‏"מול המלחמה המחרידה באוקראינה, הדיון כאן על כמה מכסות לפליטים, הוא קטנוני עד כדי מביש. ישראל חייבת, מעצם הווייתה וכחלק מהמאמץ הגדול של מדינות המערב, להושיט יד לפליטים ונרדפים שעולמם חרב עליהם. מרצ תעמוד על כך".

יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי התייחסה לנושא בכנס של חוג הארבעה בנובמבר של מפלגת העבודה לציון 100 שנה להולדת רבין: "אנחנו כמדינה יהודית לא יכולות ויכולים להרשות לעצמנו, ולא רוצות להרשות לעצמנו בשום אופן להפנות עורף לפליטות ולפליטים מאוקראינה. אנחנו היינו כל כך לא מזמן במצב הזה, ואין עולם שאנחנו נפנה להם עורף. לא יהיה".

בנאום שנשא בשבוע שעבר יו"ר כחול לבן שר הביטחון בני גנץ אמר "אנחנו נכונים לקבל פליטים רבים מאוקראינה עד שוך הקרבות - מערכת הביטחון נערכת לסייע במידת הצורך לקליטת העולים. לכן נגיע ונסייע לכל יהודי, נחלץ אותו, ונדאג לעלייה ולקליטה טובה ורגישה פה בארץ. בהקשר הזה, גם צה"ל ומערכת הביטחון ירתמו באופן מלא, כמו בעליה בשנות התשעים, וכמו בכל אתגר לאומי שעמד לפתחנו. אנחנו נערכים לכך, וניתן כל סיוע שיידרש ושצה"ל יוכל לתרום בו".

לפיד עצמו לא התייחס עדיין לנושא ושקד טענה בראיון כי הוא מגבה את החלטתה, אלא שלגלובס נודע כי כבר מחר הוא צפוי לנאום ולגבות את הדרישה להגדיל את המכסות ולפתוח את הגבול לדורשים. בסביבת שקד אמרו כי המתווה הקיים גם כן מאפשר קליטה נוספת של פליטים מעבר ל-5,000 הנקובים בו, כמו למשל קרובי משפחה, מקרים הומניטריים נוספים וכי המתווה מוגדר "נושם".

כאמור, ביום שני השבוע ישיבת ממשלה שצפויה להיות סוערת במיוחד בנושא הזה. לשקד אין גב רחב מספיק כדי להתמיד במתווה שהציגה רק בשבוע האחרון והיא תידרש להצגת מתווה חלופי רחב הרבה יותר כדי להרגיע את התסיסה בקרב שותפיה לממשלה.