פורטוגל: הממשלה תגביל משמעותית זכאות של יהודים לאזרחות

צו, שצפוי להיכנס לתוקף בקרוב, ידרוש הוכחת זיקה בפועל לפורטוגל כתנאי לקבלת אזרחות • לאחרונה פורסם תחקיר בנוגע לחשדות לאי-סדרים ולעבירות פליליות בהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית לאוליגרך רומן אברמוביץ'

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

ממשלת פורטוגל תגביל בקרוב את מתן האזרחות ליהודים שמשפחותיהם גורשו מהמדינה מהמאה ה-15 והלאה, בצעד שצפוי לצמצם את מספר הישראלים הזכאים לדרכון פורטוגלי; כך דיווחו היום (ד') כלי התקשורת במדינה. לפי צו שהממשלה העבירה, שייכנס לתוקף בקרוב, יוכלו הרשויות הפורטוגליות לדרוש הוכחת "זיקה בפועל לפורטוגל", מעבר לשם משפחה המקושר ליהדות פורטוגל בעבר.

אישור הצו החדש כבר קודם בשבועות האחרונים, והוא אף אושר על ידי הנשיא ב-9 במרץ, אולם לפי הדיווחים הוא יפורסם רק היום או מחר ברשומות. הוא נעשה במקביל לתחקיר של העיתון "פובליקו" בנוגע לחשדות לאי-סדרים ולעבירות פליליות בנושא הוצאת אזרחות פורטוגלית לאוליגרך רומן אברמוביץ', על ידי רב הקהילה בפורטו, דניאל ליטבק. הקהילות היהודיות בפורטו ובליסבון מעורבות בתהליך הוצאת האזרחות משום שעליהן לספק מסמכים המוכיחים קשר בין מבקשי המשפחה לשמות משפחה של יהודים שהתגוררו בפורטוגל וגורשו ממנה, או שנאלצו להמיר את דתם לנצרות. החקירה נגד ליטבק עדיין מתנהלת.

רבבות ישראלים, לפי הערכות, כבר הוציאו או נמצאים בתהליך הוצאה של דרכון פורטוגלי על סמך חוק שעבר במדינה ב-2015, המאפשר זאת. הביקורת התקשורתית ודעת הקהל הציבורית פנו בחודשים האחרונים נגד השימוש הגורף בחוק שמאפשר ליהודים רבים לקבל אזרחות, ביניהם גם אברמוביץ'. התקנה החדשה אינה מאפשרת לשלול אזרחות רטרואקטיבית ממי שקיבל אותה, אך דורשת כי מעתה והלאה יוכח קשר כלשהו בין המבקש לבין פורטוגל. לא ברור מהו הקשר הנדרש, כיצד ייאמד ומה תהיה מדיניות הרשויות בנוגע לאימוץ הקריטריון החדש. לפי "פובליקו", התקנה החדש "תפחית באופן דרסטי את מספר הזכאים לאזרחות פורטוגלית".