רוסיה | דעה

הסנקציות של יוטיוב וגוגל פוגעות בקולות החופשיים ברוסיה

יוטיוב הוא ערוץ התקשורת החופשית של אזרחי רוסיה על גווניהם והדרך היחידה להשמיע התנגדות למשטרו של פוטין שאינו שולט ואינו יכול לשלוט ביוטיוב • כ-90 מיליון צופים דוברי רוסית ניזונים מיוטיוב - זוהי התקשורת החופשית שם אפשר לשמוע את האופוזיציה, אותה פוטין אינו יכול לסגור

כוחות רוסיים מדכאים הפגנה נגד המלחמה ברוסיה / צילום: Associated Press
כוחות רוסיים מדכאים הפגנה נגד המלחמה ברוסיה / צילום: Associated Press

הכותב הוא פעיל אופוזיציה רוסי, לשעבר סגן ראש המטה של אלכסיי נבלני ובעלים של ערוץ יוטיוב רוסי עם 1.5 מיליון עוקבים

רוסיה תחת שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין מתפקדת כאוטוקרטיה אינפורמטיבית - שזו למעשה הכלאה, ניסיונו של פוטין להסתגל למציאות של המאה ה-21, כאשר העולם פתוח וכל סוג של בידוד עצמי הוא קטלני למדינה ומנגת הסובלנות לאלימות הולכת ופוחתת כל הזמן. משטרו האישי של פוטין מחק כל אפשרות לשיטה דמוקרטית - לרוסיה יש את כל המוסדות שיש במדינה ליברלית מפותחת אך הם למעשה מהווים קישוט בלבד. במה דברים אמורים? לפוליטיקאי עצמאי קשה יותר לנסות ולנהל קמפיין במערכת בחירות יותר מאשר לזכות במדליה אולימפית (ואיני מדבר על זכייה בבחירות אלא אך ורק על התמודדות). אוטוקרטית המידע של פוטין, בניגוד לדיקטטורות הקודרות של העבר, אינה נוקטת בדיכוי המוני, אין לה לא את המשאבים ולא את הרצון לעסוק בטיהור רחב היקף. על מנת לדכא קולות מתנגדי משטר היא מעדיפה לנקוט בתקופות מאסר ארוכות להחריד ונותנת עדיפות לקנסות גבוהים, מעצרים מנהליים ואפילו תיקים פליליים על תנאי.

חוסר סובלנות למידע

אם דיכוי המוני איננו פתרון באוטוקרטית המידע - אז כיצד היא שומרת על כוחה? התשובה טמונה בשמו של המשטר - מעצם טבעה ושמה היא חסרת סבלנות באופן קיצוני אל מול מתחרים בתקשורת ההמונים. אחד המאפיינים העיקריים במשטרו של פוטין הוא הרס פלטפורמות מידע לעיתונות עצמית והשתלטות של המדינה על כלי התקשורת הממלכתיים. עם עלייתו לשלטון משטרו של פוטין התחיל ועדיין משלם לטלוויזיה אשר מקרינה אך ורק את מסרי השלטון. עד לאמצע השבוע שעבר, היתה ברוסיה עוד אפשרות להתבטא חופשי באמצעות תחנת רדיו עצמאית אחת ועיתון אחד בלבד וגם הם נסגרו מיד עם פלישת רוסיה לאוקראינה בעקבות חוק חדש שחוקק שאסור להשתמש במילה מלחמה בכל הקשור לפלישת רוסיה לאוקראינה.

צמאים למידע אמיתי

אזרחי רוסיה שצמאים למידע אמיתי, מדויק, מהימן והכי חשוב חופשי פונים ליוטיוב שעדיין ממשיכה לשדר בין היתר כי פוטין לא סגר את הפלטפורמה וכך גם האמריקאים. יחד עם זאת, יוטיוב וגוגל האמריקאיות אוסרות על שידור פרסומות רוסיות, אותן פרסומות אשר מממנות את האופרציה של הכתבים החופשיים אשר מפעילים ערוצי יוטיוב חדשותיים ומעבירים את המידע האמיתי לציבור הרוסי. אמנם, רוב הכתבים ורוב הערוצים הללו זוכים להרבה יותר חשיפה של דוברי רוסית, יש להם יותר עוקבים ויותר צפיות שכל סרטון שעולה- אך הכנסותיהם מפרסומות נחתכו - מדובר על צמצום של כ-60 אחוז בהכנסות מה שיכול להוביל לסגירתם של על ערוצי היוטיוב החופשיים אשר מביאים את קולות האופוזיציה ואת המידע האמיתי.

נדמה שלא לכך התכוונה ארצות הברית בהטילה סנקציות כאלו ואחרות על רוסיה, טוב היו עושות ארצות הברית, יוטיוב וגוגל לו היו מחזקות את הפלטפורמה של ערוצי היוטיוב העצמאיים ברוסיה שעדיין משדרים ללא פחד מהחקיקה של פוטין ולא להפך.