מחקר: החיסון הרביעי מפחית ב-78% תמותה מאומיקרון לעומת השלישי

שני מחקרים שהתפרסמו במהלך הסופ"ש מצאו כי החיסון הרביעי יעיל יותר בהפחתת תמותה ובמניעת תחלואה קשה לעומת החיסון השלישי • החיסון הביא לירידה של 73% בתחלואה

אדם מקבל את החיסון הרביעי נגד הקורונה / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
אדם מקבל את החיסון הרביעי נגד הקורונה / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

החיסון הרביעי נגד קורונה נמצא יעיל יותר בהפחתת תמותה ובמניעת תחלואה קשה לעומת החיסון השלישי. כך עלה משני מחקרים של קופת חולים כללית ומכון המחקר KSM (קאהן סגול מכבי) שפרסמו במהלך סוף השבוע במקביל. במחקר של הכללית, הודגמה הפחתה של התמותה ב-78% בתקופת גל האומיקרון. במחקר של KSM, הודגמה ירידה של 73% בתחלואה הקשה.

המחקרים התצפיתיים היו מורכבים, שכן במהלך הניסוי חלק מן הנבדקים התחסנו ועברו בין הקבוצות, אך באמצעות ניתוחים סטטיסטיים מורכבים החוקרים התגברו על הבעיה הזו.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית: "תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי חיסון הבוסטר השני קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לתמותה מקורונה, לרבות מזן האומיקרון. מהתוצאות עולה כי החלטת משרד הבריאות להמליץ על מתן מנת חיסון נוספת לאוכלוסייה המבוגרת עוד טרם נבדק הנושא בצורה מחקרית, הצילה חיים רבים בישראל עם ירידה של כמעט פי 5 בסיכון לתמותה, באוכלוסייה זו".

ממכון KSM נמסר כי היעילות של החיסון נגד תחלואה קשה נשמרה לאורך כל תקופת המחקר כלומר אין דעיכה מאוד מובחנת בהגנה מתחלואה קשה (אך החוקרים מציינים כי קבוצת החולים קשה ממילא הייתה קטנה ולכן מסקנה ספציפית זו היא חלשה). לעומת זאת לגבי הדבקה התמונה היא קצת שונה. שלושה שבועות אחרי ההתחסנות ישנה ירידה של 64% בסיכון להדבקה לעומת מחוסנים ב-3 מנות בלבד, וזהו שיא היעילות במניעת הדבקה. לאחר 10 שבועות, היעילות במניעת הדבקה היא 29%.

החיסון נגד האומיקרון עדיין בשלב הניסוי

בשבוע שעבר הודיעה רשות התרופות האירופאית כי היא מצפה למידע ראשון מן הניסוי של חברת פייזר בחיסון ייעודי לווריאנט אומיקרון "מתי שהוא בין אפריל לבין תחילת יולי". כך שאי אפשר לדעת כרגע האם המידע הזה יהיה רלוונטי עוד במהלך הגל הנוכחי של התחלואה באירופה, ונראה כי החיסון עצמו לא יגיע לפני שגל ה-ba2 יחלש משמעותית.

חברת מודרנה החלה לקבל נבדקים לניסוי שלה בחיסון הספציפי רק בתחילת מרץ. נראה כי שתי החברות לא מתלהבות מן החיסון הספציפי ולא דוחפות אותו קדימה, כנראה מתוך ההנחה כי עד שהחיסון יהיה מוכן הווריאנט כבר עלול להשתנות שוב ולעומת זאת עדיין ישנה אפשרות למכור את החיסון המקורי. לא ברור עד כמה החיסון הייעודי שפותח נגד וריאנט ba.1 יהיה רלוונטי מול ba.2. אם יסתבר שהוא אכן רלוונטי, ייתכן שיוצע לאנשים בסיכון להתחמש גם בחיסון הזה, כדי לחזק את ההגנה מול וריאנטים עתידיים על אומיקרון.

בינתיים העולם עובר את גל האומיקרון ללא חיסון ייעודי, והמחיר הוא תחלואה ותמותה רבה (אם כי חלק משמעותי בתחלואה הקשה והתמותה הוא של לא מחוסנים). ייתכן שבעתיד יהיה צורך לקצר את מסלול הניסויים להבאה לשוק של חיסון ייעודי לווריאנטים חדשים, כדי שיהיו רלוונטיים בזמן.