הקרמלין: אברמוביץ' לא הורעל. זוהי מלחמת אינפורמציה נגד רוסיה

יום השיחות הראשון בין רוסיה לאוקראינה באיסטנבול הסתיים ללא התקדמות • הקרמלין: הדיווח השקרי כי רומן אברמוביץ' הורעל הוא חלק ממלחמת המידע • 144 ילדים באוקראינה נהרגו עד כה ויותר מ-220 נפצעו מאז תחילת הפלישה, רוסיה עדיין מכחישה שמכוונת על אוכלוסייה אזרחית

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

15:01

תם יום המשא ומתן הראשון בין משלחות רוסיה ואוקראינה בבירת טורקיה, השיחות ארכו כארבע שעות עם הפסקות. שני הצדדים יפגשו שוב מחר בשעות הבוקר להמשך השיחות.

מוקדם יותר, הקרמלין הגיב לטענות האוקראינים וכמה סוכנויות ידיעות גלובליות כי האוליגרך רומן אברמוביץ' הורעל בשיחות השלום שנערכו מוקדם יותר החודש בגבול אוקראינה-בלארוס. "זה חלק מקמפיין הדיסאינפורמציה, חלק מהחבלה במידע, חלק ממלחמת הידיעות", ציין דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין בתדריך לעיתונאים. "דיווחים אלה בהחלט לא נכונים".

בתוך כך, דובר הצלב האדום הבינלאומי הדגיש כי הזמן של תושבי מריופול "הולך ואוזל" וכי עדיין לא הוסכמו נתיבי מילוט הומניטריים מהעיר או נתיבים לשיירות סיוע שייכנסו לתוכה. בארגון הוסיפו כי הזמן הולך ואוזל, והקטסטרופה הולכת וקרבה.

14:53 

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי המצור הרוסי על עיר הנמל מריופול מהווה "פשע נגד האנושות". בנאום בווידיאו לינק בפרלמנט הדני, הנשיא האוקראיני אמר כי "זה קורה מול עיניי כל הכוכב בזמן אמת". בקרמלין עדיין מכחישים כי צבא רוסיה מכוון על תשתיות ואזרחים.

11:20

התיעוד הטלוויזיוני משיחות המשא ומתן באיסטנבול מוכיח: רומן אברמוביץ' נמצא בדיונים ולוקח חלק פעיל. בצילומי מסך מתוך התקשורת הטורקית ניתן לראות האוליגרך הרוסי-יהודי יושב סמוך לאיברהים קאלין, דובר נשיא טורקיה ארדואן, בעודו חובש אוזניות לתרגום סימולטני. יצויין כי אברמוביץ' אינו יושב לצד אף אחת מהמשלחות.

מוקדם יותר דווח בטלוויזיה הטורקית כי קאלין סייע בתיאום פגישות בין אברמוביץ' לאחד מחברי המשלחת האוקראינית במלון באיסטנבול. נוכחות האוליגרך מרמזת על כך שהוא עדיין לוקח חלק משמעותי בתיווך בין הצדדים.

אמש, דיווחים בגופי תקשורת שונים הודיעו כי המיליארדר, שהיה עד לאחרונה בעלי מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי, הורעל בשיחות השלום המוקדמות שהתקיימו בגבול אוקראינה-בלארוס.

11:07

בעוד שיחות הפסקת האש באיסטנבול החלו בקרירות ובלי לחיצות ידיים בין הצדדים, עיריית מיקולייב מדווחת כי קומפלקס הרשויות המקומיות הראשי בעיר הופגז הבוקר. בפוסט בטלגרם של מושל המחוז ויטלי קים נכתב שאין דיווחים על הרוגים או נפגעים, אך 8 אנשים עדיין לכודים מתחת להריסות.

10:27

נשיא טורקיה רג'ב טאיפ ארדואן אמר הבוקר בפתיחת שיחות המו"מ בין רוסיה לאוקראינה באיסטנבול כי נשיאי רוסיה ואוקראינה, פוטין וזלנסקי, הם "ידידים בעלי ערך רב". ארדואן הוסיף כי ההתקדמות בשיחות תקבע אם הנשיאים ייפגשו, וכי טורקיה עשויה לארח עם את השיחות האלה.

נשיא טורקיה ציין כי לשתי המשלחות יש "חששות לגיטימיים", אך העולם הגיע למצב בו השיחות "חייבות לייצר" תוצאות ממשיות. הרבה נח על כפות המאזניים, ציין ארדואן ואמר כי ב"שלום הוגן" לא יהיו מפסידים ושהקונפליקט הנוכחי לא מועיל לאף אחד.

"בזמנים קריטיים אלו, אנחנו שמחים לארח ולתרום למאמציכם לבסס שלום", אמר ארדואן, "אני מאחל שהפגישות והדיונים שלנו יוכיחו את עצמם כמועילים למדינותיכם, לאזורכם ולמין האנושי".

ארדואן סיכם את דבריו בקריאה מיידית להפסקת אש ואמר כי הפסקת הטרגדיה המתחוללת תלויה בשני הצדדים. 

09:04

144 ילדים באוקראינה נהרגו עד כה ויותר מ-220 נפצעו מאז הפלישה הרוסית, כך לפי הממשלה האוקראינית. הנתונים ככל הנראה גבוהים בהרבה, משום שישנם מקרי מוות במריופול שטרם אושרו.

הממשלה האוקראינית הודיעה כי ההפגזות וההפצצות גרמו לנזק ב-773 מוסדות חינוך, מתוכם 75 נהרסו כליל.

08:07

לפי משרד ההגנה הבריטי, החברה הצבאית הרוסית "קבוצת וגנר" פרסה כוחות במזרח אוקראינה וצפויה לשלוח לשם יותר מ-1,000 שכירי חרב, כולל בכירים בארגון.

06:32

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, תיאר הלילה בריאיון ל-PBS את העיצומים האחרונים שהוטלו על רוסיה כמלחמה נגדה. לדבריו, "למרבה הצער, התנאים האלה הם די לא ידידותיים. והם כמו אויבים עבורנו. אנחנו נכנסנו לשלב של מלחמה כוללת. ואנחנו ברוסיה, אנחנו מרגישים כמו בתוך מלחמה, כי מדינות מערב אירופה, ארצות הברית, קנדה - הן באמת מובילות נגדנו מלחמה במסחר, בכלכלה, בתפיסת הנכסים שלנו, בתפיסת הכספים שלנו, בחסימת היחסים הפיננסיים שלנו".

"עלינו להתאים את עצמנו למציאות החדשה. עליכם להבין את רוסיה, אתם חייבים להבין את רוסיה", אמר פסקוב.

דובר הקרמלין התייחס גם למתיחות המתמשכת של רוסיה עם נאט"ו, ואמר: "במשך כמה עשורים אמרנו למערב הקולקטיבי ש'אנחנו חוששים מהמעבר של נאט"ו שלכם מזרחה'. אנחנו חוששים מאוד שנאט"ו תתקרב לגבולותינו עם התשתית הצבאית שלה. בבקשה תדאגו לזה. אל תדחקו אותנו לפינה".

"אמרנו שאנחנו לא מרוצים מההפיכה באוקראינה. ויש ערבויות של פולין, של צרפת ושל גרמניה. אתם בטח זוכרים את המסמך עם חתימות שרי החוץ הרלוונטיים. אין תגובה מצדם. ואז אמרנו 'תקשיבו, אנחנו לא מרוצים מהאפשרות שאוקראינה תיכנס לנאט"ו, כי זה מסכן אותנו וכי זה יהרוס את מאזן ההרתעה ההדדית באירופה'. אין תגובה. ואז אמרנו 'תקשיבו, אנחנו רוצים מערכת יחסים שווה. אנחנו רוצים לקחת בחשבון את החששות זה של זה. אם אתם לא לוקחים בחשבון את הדאגות שלנו, אנחנו נהיה במתח'. לגמרי אין תגובה", הוסיף פסקוב.

"אף אחד לא חושב על שימוש בנשק גרעיני"

במהלך הריאיון הבהיר פסקוב כי רוסיה לא תשתמש בנשק גרעיני. לדבריו, "אף אחד לא חושב על שימוש או אפילו על הרעיון של שימוש בנשק גרעיני".

"קודם כל, אין לנו ספק שכל המטרות של המבצע הצבאי המיוחד באוקראינה יושלמו. אין לנו ספק בכך. אבל כל תוצאה של המבצע, כמובן, אינה סיבה לשימוש בנשק גרעיני. יש לנו תפיסה ביטחונית שקובעת באופן מאוד ברור שרק כאשר יש איום קיומי על רוסיה, אנחנו יכולים להשתמש בנשק גרעיני, ולמעשה נעשה זאת כדי לחסל את האיום על קיומה של המדינה שלנו", אמר.

במהלך היום צפויות להתחיל שיחות שלום פנים מול פנים בין נציגים אוקראינים לנציגים רוסים בטורקיה, יותר משבועיים אחרי המגעים האחרונים שנערכו באופן שאינו וירטואלי. שני הצדדים מביעים ספק לגבי פריצת דרך במשא ומתן, וב"גרדיאן" מדווחים כי בכיר אמריקאי אמר שנראה שפוטין לא מוכן להתפשר.

ברקע המתיחות בין נאט"ו לרוסיה, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר אמש כי הוא "לא יתנצל" לאחר שקרא להדחתו של פוטין. "אני לא חוזר אחורה... לא ניסחתי אז, וגם לא עכשיו, שינוי מדיניות. הבעתי זעם מוסרי שחשתי ואני לא אתנצל על כך", אמר כשנשאל אם הוא מתחרט על כך שאמר שפוטין לא צריך להישאר בשלטון. "אף אחד לא מאמין שדיברתי על 'הורדת פוטין'... אף אחד לא מאמין ש.... הבעתי את זעמי על התנהגותו של האיש הזה", הוסיף.

כזכור, בעת נאום שנשא בפולין בשבוע שאמר אמר ביידן כי פוטין "לא יכול להישאר בשלטון". גורמים רשמיים בארצות הברית תיקנו במהירות את דבריו, והדגישו כי הנשיא אינו קורא לשינוי משטר ברוסיה.

זלנסקי מאשים: "פחד תמיד הופך אותך לשותף לפשע"

הלילה נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשא נאום ובו דחק בעולם לסייע למדינתו. "אוקראינים לא צריכים למות רק כי מישהו לא יכל לאזור מספיק אומץ כדי למסור את הנשק הדרוש לאוקראינה", אמר. "פחד תמיד הופך אותך לשותף לפשע".

"אם מישהו מפחד מרוסיה, אם הוא או היא חוששים לקבל את ההחלטות ההכרחיות שחשובות לנו, במיוחד להשיג מטוסים, טנקים, ארטילריה הכרחית, פגזים - זה גורם לאנשים האלה להיות גם אחראים לקטסטרופה שיצרו החיילים הרוסים בערים שלנו. כי אם יכולתם להציל - היה עליכם לעשות זאת".