ליאון ממשיך לדחוף לבדו את חלופת רכס לבן לוותמ"ל: אושר תקציב של מיליון שקל לקידום התוכנית בוועדה

ראש עיריית ירושלים שואף להביא את החלופה אל הוותמ"ל לאחר חג הפסח • "משוכנע שמשרד הבינוי והשיכון ורמ"י יצטרפו למהלך בימים הקרובים" • אושר גם הפטור מהיטל השבחה לפרויקטי פינוי־בינוי

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: ארנון בוסאני
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: ארנון בוסאני

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, ממשיך לדחוף קדימה את החלופה שלו לתוכנית רכס לבן בעיר - ובאופן עצמאי, ללא גורמי הממשלה: בתחילת השבוע אושרה בוועדת הכספים של העירייה הקצאת תקציב של מיליון שקל לטובת קידום החלופה במסלול הוותמ"ל, לצורך הכרזה עליה כמתחם מועדף לדיור. התקציב, העומד על מיליון שקל, אושר אמש (ד') גם במועצת העיר.

נזכיר כי לפני כחודש יצא ראש העיר ליאון בהצהרה על קידום תוכנית "הבשורה בלבן", תוכנית חלופית לזו שמקדמת המדינה, בשטח הצמוד לשכונת קריית מנחם בעיר. התוכנית הקיימת חולשת על פני כ־1,045 דונם (מהם כ־800 דונם בנויים), מציעה שכונה חדשה עם 5,250 יח"ד, 300 חדרי מלון ועוד 91 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, וזכתה לביקורת רבה, בין היתר מארגונים ירוקים ומגופים החוששים לפגיעה בלתי הפיכה בטבע באזור.

החלופה של ליאון מציעה בינוי רק בשטח של כ־300 דונם, אך עם 6,000 יח"ד, זאת על ידי "ציפוף ועירוב שימושים אינטנסיבי, כמו גם 'ויתור' על קו רכבת קלה פנימי". עוד מציע ליאון להפוך את 500 הדונמים שישוחררו מבנייה, לגן לאומי.

"התוכנית החלופית שומרת על המעיינות באזור ועל עמק לבן, כמו גם על כל אזורי החלחול המזינים את המעיינות", אמר ראש העיר בעת ההכרזה על התוכנית. "הוצאת 500 הדונמים תציל כעשרת אלפים עצים מפני כריתה ותשמש מחסום מפני תוכניות להקמת רכס לבן ב', ג', ו- ד'. לא נאפשר קידום תוכניות בנייה במורדות הדסה ולא נאפשר פגיעה בשטחים פתוחים נוספים עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת השטחים התפוסים והמופרים, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה".

"ההכרזה הייתה אמורה להיות משותפת עם אלקין"

לאחר ההכרזה על "הבשורה בלבן" המשיך ליאון בקידום החלופה, לבדו למעשה. על אף שהתקיים דיאלוג מתמשך בין העירייה למשרד הבינוי והשיכון ולרשות מקרקעי ישראל בנושא כבר מאפריל 2021, בסופו של דבר ההכרזה הייתה של ראש העיר לבדו - שציפה, כך נראה, לתמיכה מוצהרת מצד השר זאב אלקין.

"באפריל 2021 הוצגו בפני צמרת המשרד וצמרת רמ"י הרעיונות העקרוניים וכן בדיקת היתכנות, ובכלל זה תחבורתית", נמסר מהעירייה. "לאחר כניסת השר אלקין לתפקידו התקיימה פגישה בלשכת ראש העיר עם צמרת משרד השיכון וצמרת רמ"י, בהשתתפות השר אלקין ומנהל רמ"י ינקי קוינט. בפגישה סוכם על שיתוף פעולה בתכנון התוכנית החלופית.

"לאחר עבודת תכנון מורכבת ויסודית, הוצגה התוכנית לכל הגורמים במשרד וברמ"י, כולל בפגישה בלשכת השר, שם סוכם בין היתר כי תתקיים הכרזה בדבר 'הבשורה בלבן' לפני ובסמוך למתן תוקף לתוכנית המקורית. לקראת ההכרזה, שהכול קיוו שתהיה משותפת לראש העיר ולשר, העדיפו במשרד הבינוי והשיכון - מסיבותיהם הפנימיות - שלא להצטרף להכרזה בעת הזאת ולהמשיך ולבחון אותה".

בעקבות כך החליט אז ליאון על הקפאת מתן התוקף לתוכנית רכס לבן המקורית, עד לאחר הבירור של החלופה בוותמ"ל. כהמשך לצעד זה, ולהכרזה על החלופה, הוחלט על קידומה מכספי העירייה - החלטה שאושרה, כאמור, בוועדת הכספים ביום ראשון השבוע. בדברי ההסבר להצעה שהוגשה לחברי הוועדה נכתב כי "בשלב זה מבוקש לאשר מיליון שקל להתנעת התהליך, ובשלב מאוחר יותר יועבר אומדן משלים לעריכת מסמכי התוכנית ולקידומה עד למתן תוקף".

מהעירייה נמסר בעקבות אישור התקציב כי "ראש העיר פועל בנחישות לקידום התוכנית לצורך הגשתה לוותמ"ל, ולטובת הנושא אושר תקציב מיוחד בוועדת הכספים העירונית. כאן המקום לציין כי בחודש ינואר 2022 אושר סכום של כ-800 אלף שקל לטובת הנושא, כדי להביא את התוכנית למצבה הנוכחי, וכעת אושר התקציב הנוסף. הסכום הראשון שאושר בינואר שוחרר וכיסה את ההתחייבויות עד כה.

"מיליון השקלים שאושרו בוועדת הכספים אושרו רשמית אתמול במליאת מועצת העיר, והתקציב ממתין לקבלת אישור ממשרד הפנים - תהליך שייקח עוד כמה ימים בודדים. לאחר מכן ישוחרר הכסף לביצוע, לקראת הכנת התוכנית להגשתה בוותמ"ל".

על פי ההערכות, עד לאישור התוכנית יידרשו בין 18 ל־24 חודשים. מטרתו של ליאון היא לקדם את הגשת התכנית לוותמ"ל בדיון שיתכנס לאחר חג הפסח. בעירייה הוסיפו ומסרו כי ראש העיר "נערך לצורך כך ארגונית ומשפטית, ובכלל זה מול ממשלת ישראל". עוד ציינו כי "ראש העיר נמצא בקשר טוב ורציף עם שותפיו במשרד השיכון וברמ"י, ומשוכנע שיצטרפו למהלך בימים האלה".

המועצה אישרה גם את הפטור מהיטל השבחה

בישיבת מועצת העיר שנערכה אתמול אושרה גם ההצעה למתן הפטור מהיטל השבחה לחמש שנים עבור פרויקטי פינוי־בינוי, בהמשך לחקיקה שהתקבלה בכנסת במסגרת חוק ההסדרים והתקציב לשנת 2022. על פי ההחלטה, יינתן פטור מלא מהיטל השבחה באזורים מוגדרים בתוכניות פינוי־בינוי, רק עבור רכיבי ההשבחה הנוגעים לשטחי המגורים.

הפטור יינתן ברוב שכונות העיר, למעט במקומות הבאים: אזורי התעשיה בעטרות, גבעת שאול, תלפיות והר חוצבים, וכן במרכז העיר ובשכונות נחלת שבעה, נחלאות, העיר העתיקה, ימין משה, טלביה, רחביה, קריית שמואל, המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, בקעה, ניות, הר הצופים, רמת מוצא ועין כרם. באזורים שהוחרגו יינתן פטור של 25% מהיטל השבחה, בהתאם לגבולות שישורטטו על גבי מפת העיר, שצורפה להחלטת המועצה, ובכפוף לתנאים שקבעה המועצה.

מהעירייה נמסר כי כיום מקודמות בירושלים כ-40 אלף יחידות דיור במסלול פינוי־בינוי בשלבים שונים, ומהן כ־3,000 יח"ד עתידות לקבל היתר בנייה בשנת 2022. בהתאם לכך, והודות להסכמי המסגרת להתחדשות עירונית שבהם כלולה גם ירושלים, צפויה העירייה לקבל כ־90 מיליון שקל בגין יחידות הדיור הצפויות לקבל היתר בשנה הנוכחית.