האופוזיציה בחיפה ניצחה: פטור מהיטלי השבחה, למעט שכונות הכרמל

הצעת הנגד שהגישה האופוזיציה להצעה של ראשת העיר קליש-רותם אושרה במליאה • היטל ההשבחה בשכונות הכרמל יעמוד על 25% • קליש־רותם תכננה להחיל היטל מדורג לפי חוזקה של כל שכונה

חיפה / צילום: Shutterstock, Altosvic
חיפה / צילום: Shutterstock, Altosvic

מועצת העיר בחיפה אישרה החלטה בדבר היטלי ההשבחה שיחולו בעיר בניגוד להצעתה של ראשת העיר עינת קליש־רותם. ההחלטה שהתקבלה קובעת כי כל הפרויקטים להתחדשות עירונית בחיפה יזכו לפטור מהיטל השבחה, זאת למעט שכונות הכרמל - שבהן היטל ההשבחה נקבע על 25%.

נזכיר כי ראשת העיר מתמודדת כבר תקופה לא מבוטלת עם אופוזיציה חזקה, שלמעשה מחזיקה ברוב במועצת העיר. בשל כך התקבלה אתמול ההצעה הנגדית, ולא זו של קליש־רותם.

ההחלטה נוגעת לכל שטח העיר, כ־72,950 דונם. בעקבות חוק ההסדרים שהעבירה הממשלה לפני חודשים ספורים, יכולה כל עירייה לקבוע באילו אזורים יחולו היטלי השבחה בשיעורים שונים בתחומיה - קביעה שתיכנס לתוקף בתחילת מאי, ותישאר בתוקף לחמש שנים. לכן השפעתה של ההחלטה מאתמול על הפרויקטים המתוכננים בחיפה מכרעת. נזכיר כי קריית אונו הייתה הראשונה לאשר החלטה כזו, ועיריית ירושלים עשתה זאת כמה ימים אחריה.

הצעת ראשת העיר: מיסוי בהתאם לדירוג השכונה

הצעתה של ראשת העיר עינת קליש־רותם התבססה, למעשה, על דירוג של השכונות - דירוג שנקבע במסגרת עבודה מוקדמת מצד העירייה, ואשר קבע את מצבו של כל אזור. ההצעה החליטה איזה אזור יזכה לפטור מלא, באיזה אזור יוחל 25% היטל השבחה ובאיזה אזור יחול היטל של 50%.

השכונות הדר תחתון, ואדי ניסנאס, חליסה, נווה יוסף, תל עמל ועוד הוגדרו בהצעה זו ככאלו שיזכו לפטור מלא מהיטל השבחה; שכונות כמו קריית אליעזר, שער עלייה ועין הים הוגדרו ככאלו שיחול בהן היטל השבחה בגובה 25%; רמת שאול, רוממה הישנה והחדשה, הכרמל הצרפתי, נווה שאנן ועוד נקבעו על רמת היטל של 50%.

כאמור, כל אלו אינם רלוונטיים לאחר החלטת המועצה, שאישרה פטור מלא כמעט בכל חלקי העיר - ונראה שהתבססה, במידה מסוימת, על התפיסה שהציגה הצעתה של ראשת העיר. מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.