פפסי | בלעדי

טמפו מעבירה ייצור פחיות משקה מנתניה ליריחו

חברת טמפו העבירה את ייצור הפחיות של המותג פפסי מהמפעל שלה בנתניה למפעל הממוקם מעבר לקו הירוק • גורם בשוק: "אחד האיומים הכי גדולים על חברות המשקאות בישראל הוא היבוא המקביל מתוך הרשות הפלסטינית, כי המחיר שם עומד על 60% פחות"

מפעל טמפו בנתניה / צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה
מפעל טמפו בנתניה / צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

יצרנית המשקאות הקלים והאלכוהוליים טמפו העבירה חלק מייצור הפחיות מהמפעל שלה בנתניה למפעל הממוקם ביריחו, מעבר לקו הירוק. מדובר בפחיות של המותג פפסי, אחד מהמותגים שמייצרת החברה, שעימם נמנים גם פפסי מקס, up7, XL, ג’אמפ, סן פלגרינו, נסטי וסודה.

מפעל MGBBC PEPSI הוקם ביריחו ב-2016, והוא מתפרס על פני שטח של 10,000 מ"ר. מדובר במפעל רשמי של פפסיקו העולמית. על גבי הפחיות, שכבר נמצאות על המדפים בישראל, מודפסים פרטי המשווק, טמפו, ופרטי היצרן, מודרן גרופ משקאות בע"מ אזור התעשייה יריחו. המפעל עצמו, לפי החברה, כשר בהכשר של פפסיקו, וכך גם מצוין על הפחיות.

פחית פפסי שיוצרה ביריחו / צילום: תמונה פרטית
 פחית פפסי שיוצרה ביריחו / צילום: תמונה פרטית

"אחד האיומים הכי גדולים על חברות המשקאות בישראל הוא היבוא המקביל מתוך הרשות הפלסטינית, כי המחיר שם עומד על 60% פחות", אומר גורם בשוק. "כאן, מה שקורה זה שאם החברה קונה פחית של קוקה-קולה או של פפסי שמיובאת מתוך הרשות, שהיא בעצם אותו מוצר כמו שמיוצר בישראל, היא משלמת 60% פחות, וגם הקמעונאי מרוויח יותר. אם הולכים להשתמש בקו הייצור של יריחו, מן הסתם העלויות ייחתכו באופן דרמטי, אז למה שיגבו מהצרכן הישראלי אותו מחיר?".

בטמפו אומרים כי המעבר הוא כתוצאה ממחסור עולמי בפחיות, שבחלקו נובע מהמצב באוקראינה, וכי מדובר באחוז קטן מהייצור. אולם גורמים בשוק סבורים כי ההחלטה התקבלה ככל הנראה בעקבות הטלת מס הקנייה על המשקאות הממותקים, שנכנס לתוקף בינואר האחרון. "אם יש מחסור בפחיות, תמוה שלא מביאים פחיות ריקות למפעל המילוי בנתניה, שם מייצרים אותן לשיווק", אומרים הגורמים, "אלא בוחרים בתעשייה הפלסטינית על פני זו הישראלית".

נזכיר כי בדצמבר 2021, לאחר שאושר המס על משקאות ממותקים, טמפו הוציאה דיווח לבורסה, בו נכתב כי "כפי שדיווחה החברה בעבר, להערכתה, הטלת המס כאמור בצו המתוקן צפויה להשפיע לרעה באופן מהותי על מכירות החברה ותוצאות פעילותה, והיא בוחנת את השלכותיו ואת צעדיה בהתאם".

מטמפו נמסר בתגובה כי "על רקע המחסור העולמי בפחיות, החברה נעזרת בקו ייצור מאושר על-ידי פפסי העולמית ומאושר כשרות בד"ץ שנמצא ביריחו".