השוק מצטנן? שיכון ובינוי זכתה במרכז שני ב"דירה להשכיר" בשדה דב ותשלם 10% פחות

הזוכה, שיכון ובינוי, תשלם כמיליארד שקל על הקרקע, שבה תוכל להקים 511 יח"ד • מדובר בסכום המשקף מחיר קרקע ליח"ד של 2.31 מיליון שקל, זאת לעומת 2.56 מיליון שקל על קרקע ליח"ד במכרז שבו זכתה החברה במרץ 2021

שדה דב בת''א. סימן נוסף להצטננות מחירי הקרקעות? / צילום: משרד הבטחון
שדה דב בת''א. סימן נוסף להצטננות מחירי הקרקעות? / צילום: משרד הבטחון

מכרז לשכירות ארוכת טווח בשדה דב שבצפון תל אביב עשוי להוות סימן נוסף להצטננות מחירי הקרקעות: חברת שיכון ובינוי הוכרזה היום (א') כזוכה במכרז, להקמת פרויקט "דירה להשכיר" בן 511 יחידות דיור, תמורת כ־1.176 מיליארד שקל.

סכום זה משקף מחיר של 2.31 מיליון שקל לקרקע ליח"ד (כולל הוצאות הפיתוח) - זאת לעומת 2.56 מיליון שקל לקרקע ליח"ד במכרז לשכירות ארוכת טווח בשדה דב שבו זכתה גם כן שיכון ובינוי לפני שנה, במרץ 2021.

גם בהשוואה למכרז "דירה להשכיר" שנסגר בנובמבר 2021 ברמת השרון, ניתן לראות כי המחירים לקרקע ליח"ד נמוכים יותר: במכרז בתוכנית "רצועת הנופש מערב" זכתה חברת גיא ודורון לוי תמורת כ־271 מיליון שקל, המשקפים מחיר של 2.33 מיליון שקל לקרקע ליח"ד.

נציין כי במכרז זה לא חויבה הזוכה בהוצאות פיתוח, כך שבפועל הפער גדול עוד יותר: אם מפחיתים מהסכום שתשלם שיכון ובינוי על המכרז בשדה דב את הוצאות הפיתוח, המחיר ליח"ד עומד על 2.07 מיליון שקל.

הפרויקט שתקים שיכון ובינוי כולל גם שטחי מסחר בהיקף של כ־3,000 מ"ר, ושטחים עבור מוסדות ציבור בהיקף של כ־800 מ"ר. מחיר המינימום לקרקע הוא 338,783,991 שקל, כך שלמרות הירידה המסוימת שמשקף המכרז במחיר קרקע למ"ר, הסכום שתשלם החברה גבוה פי שלושה ממחיר המינימום שנקבע.

כאמור, החברה תקים על הקרקע, ששטחה 9,100 מ"ר, 511 יחידות דיור לשכירות ארוכת טווח, מחצית מהן מיועדות לזכאים, ויוצעו בשכר דירה מופחת. שטח הדירות לזכאים לא יהיה יותר מ־100 מ"ר, ולפחות מחצית מהדירות יהיו קטנות־בינוניות. על פי חוברת המכרז, היזם מחויב להשלים את בניית המתחם, בהתאם להוראות ההסכם העיקרי, בתוך 60 חודשים ממועד מסירת המגרש ליזם לפי חוזה התשתית. המתחם יועמד לשכירות לתקופה של 20 שנים לפחות.

שכר הדירה שנקבע בחוברת המכרז, לפי מפתח של 25 מ"ר לחדר, הוא כזה: בדירות בנות שני חדרים - שכירות של 88 שקל למ"ר לחודש; בדירות בנות שלושה חדרים - שכר דירה של 76 שקל למ"ר לחודש; בדירות בנות ארבעה חדרים - 72 שקל למ"ר לחודש. לסכום זה יש להוסיף דמי החזקה, שתעריף המקסימום שלהם הוא 5.3 שקל למ"ר. בהתאם לכך, השכירות והוצאות התחזוקה בדירת ארבעה חדרים צפויות להיות כ־7,700 שקל לחודש; בדירת שלושה חדרים - כ־6,100 שקל לחודש; בדירת שני חדרים - כ־4,600 שקל לחודש.

"שיכון ובינוי צפויה להגדיל את מלאי הדירות להשכרה באופן משמעותי מאוד"

מנכ"לית דירה להשכיר, ענבל דוד: "אני מברכת את העיר תל אביב־יפו על חלקה במהפכת השכירות ארוכת הטווח בישראל, עם השלמתו בהצלחה של עוד מכרז במודל 'דירה להשכיר'. זהו הפרויקט החמישי ששיווקה דירה להשכיר עם רמ"י בעיר, ובסה"כ מדובר ביותר מ־1,500 יח"ד".

עו״ד ענבל דוד, מנכ״לית "דירה להשכיר״ / צילום: איל יצהר
 עו״ד ענבל דוד, מנכ״לית "דירה להשכיר״ / צילום: איל יצהר

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד יעקב (ינקי) קוינט: "מדובר בשיווק מוצלח של פרויקט חשוב ברובע שדה דב. מכרז זה מרחיב את ההיצע ואת המגוון בתמהיל הדיור, ומאפשר מאות רבות של דירות להשכרה ארוכת טווח באחד מאזורי הביקוש המרכזיים".

תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי: "הזכייה במכרז היא צעד משמעותי לחברה. הגברת הפעילות באזורי הביקוש המשמעותיים בישראל היא אחד מהמהלכים האסטרטגיים החשובים בשיכון ובינוי. שיתוף הפעולה המתמשך עם דירה להשכיר הוכיח את עצמו בפרויקטים בעבר, ושיכון ובינוי צפויה להגדיל את מלאי הדירות להשכרה שברשותה באופן משמעותי מאוד בשנים הקרובות".