האינפלציה בארה"ב בשיא, ולא צפויה להיעלם בקרוב. אבל יש סיבה לאופטימיות

חודש מרץ הסתיים בוושינגטון עם אינפלציה גבוהה מהתחזיות המוקדמות • מחירי הדלק קפצו ב-18%, המזון התייקר ב-1%, והבנק הפדרלי כבר החל בהעלאת ריביות • לצד זאת, כלכלנים מעריכים שהחודש מסמן את נקודת השיא וייתכן שהמחירים ירדו בהמשך

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Tom Williams
ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Tom Williams

עליות המחירים בארה"ב הגיעו לקצב המהיר ביותר מאז 1981 - בחודש מרץ עמדה האינפלציה על 8.5%, מעל לתחזיות המוקדמות שהצביעו על עלייה של 8.4%. מחירי הדלק, שקפצו במרץ ב-18.3% כתוצאה מהפלישה של רוסיה לאוקראינה, תרמו את חלקם לאינפלציה. זאת, בנוסף לביקושים רבים שנתקלו בשיבושי היצע בגלל הקורונה.

 
  

כמו כן, מחירי המזון עלו ב-1% לעומת פברואר והשלימו זינוק של 8.8% ב-12 חודשים האחרונים. הנפגעים העיקריים מעליות מחירי המזון אלו כמובן משקי הבית האמריקאים, במיוחד אלו בעלי ההכנסה הנמוכה שמפנים חלק ניכר מההכנסה שלהם לצריכה השוטפת.

שיעור האינפלציה יתחיל לרדת?

אם מנטרלים את עליות מחירי המזון והאנרגיה, ניתן גם למצוא מעט נחמה במדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש מרץ. ראשית, מחירי המכוניות המשומשות נסוגו מהשיא, מה שהצליח לנטוע תקוות בקרב חלק מהכלכלנים שהאינפלציה בשוק הסחורות עשויה להתחיל להתקרר לאחר זינוק מסחרר במשך רוב השנה החולפת.

בנוסף, בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה מדד המחירים לחודש מרץ בארה"ב עלה ב-0.3% בלבד - פחות מהצפי שהיה 0.5%, מה שעשוי להוות נקודת מפנה.

לפי הערכות כלכלני גולדמן זאקס, חודש מרץ עשוי לסמן את נקודת השיא ואפשר שקצב עליות המחירים יתחיל לרדת בחודשים הקרובים. זאת, בין היתר, בגלל הירידה במחירי הבנזין בתחנות הדלק בארה"ב - לפי נתוני ה־AAA (אתר מחירי האנרגיה של החברות הגדולות ביותר בארה"ב), הממוצע לגלון ירד ל-4.10 דולרים ביום שלישי, לאחר השיא שנרשם במרץ של 4.33 דולרים ולעומת 2.86 דולרים לפני שנה.

אבל למרות האופטימיות, האינפלציה צפויה להישאר בהמשך השנה מעל ליעד של הפד. זאת, בזמן שהפד שינה סדרי עולם באופן חסר תקדים כאשר הגדיר אשתקד את יעד האינפלציה כ-2% בממוצע על מנת לפצות על שנים של היעדר אינפלציה. ההתפתחויות מזירת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא מבשרות טובות לגבי מחירי הסחורות שצפויים להמשיך להיות תנודתיים ולספק לחצים.

הריבית תמשיך לעלות במהירות

האינפלציה בארה"ב החלה לטפס בחדות עוד לפני המלחמה באוקראינה, אך אין ספק שהסכסוך הוסיף ללחץ על מחירי האנרגיה והסחורות שצפויים לתדלק את האינפלציה.
"אני עושה כל שביכולתי כדי להוריד את המחירים ולטפל בהעלאת המחירים של פוטין", אמר נשיא ארה"ב ג’ו ביידן שמתקרב לבחירות אמצע הקדנציה, עם קלפים שלא ממש משחקים לטובתו.

נוכח הציפייה להמשך העלאות הריבית על ידי הפדרל ריזרב, חלק מהכלכלנים מעריכים כי הצרכנים עשויים להתחיל להדק את החגורה ובהמשך להביא להאטה בביקושים שיצרו לחץ על שרשרת האספקה. על פי סקר שנערך ע"י האריס עבור בלומברג, כ-84% מהאמריקאים מתכננים לקצץ בהוצאות כתוצאה מעליית המחירים. הקיצוצים הגדולים ביותר כוללים אכילה בחוץ ורכישות דחף, יחד עם נהיגה וחוויות כמו קונצרטים וספורט.
בניגוד לשנה החולפת הפדרל ריזרב לא ימשיכו לחכות לעוד נתונים מהכלכלה וכבר החלו להעלות את הריבית בחודש שעבר ב-0.25%. חברי הבנק כבר סימנו כי ימשיכו להעלות את הריבית בקצב מהיר על מנת לצנן את הכלכלה בתקווה למנוע מעליות המחירים החדות להפוך לדבר שבשגרה.

קובעי המדיניות בבנק המרכזי צפויים לבצע העלאת ריבית של 0.5% בפגישתם בתחילת מאי והשוק צופה העלאה דומה גם ביוני.

סגנית יו"ר הפד, לאל בריינארד, הציעה מוקדם יותר השבוע, עוד לפני פרסום נתוני האינפלציה, להכריז על תחילת צמצום מאזן הנכסים האדיר של הפד שהגיע להיקף של 9 טריליון דולר כבר במאי. בראיינארד עוד נחשבת למי שמחזיקה בטון יוני מקרב חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) שקובעים את הריבית בארה"ב.

אירופה סובלת מהתלות בגז הרוסי

הזינוק במחירי האנרגיה מתגלגל לא רק לארה"ב אלא גם לאירופה שסובלת גם מהתלות בגז הרוסי. השבוע פורסם כי האינפלציה בבריטניה עלתה בחודש מרץ ל-7% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1992. הקריאה של מדד מרץ בבריטניה היתה לקצב של 6.7%. מחיר הגז בבריטניה זינק ב-28.3% בהשוואה למרץ אשתקד, ומחיר הדלק רשם זינוק של 30%.
בישראל לעומת זאת, המשק המקומי נהנה מחוזי גז החתומים במחירים קבועים ולכן ההשפעה של מחירי האנרגיה מתורגמת בעיקר במחיר הדלק.

לכן, האינפלציה בישראל נמוכה באופן יחסי והסתכמה ב-3.5% בחודש פברואר. הדבר מאפשר לבנק ישראל מרחב נשימה. זאת, למרות שהשבוע הוא הצטרף לבנק הבריטי שהיה הראשון מבין הבנקים במערב שהעלה את הריבית. וכך, גם בירושלים העלו השבוע ריבית ל-0.35%.

לאינפלציה בארה"ב יהיו השלכות על העולם כולו. אם הריסון המהיר ייצלח שם ללא פגיעה משמעותית בצמיחה, התמתנות האינפלציה עשויה להגיע גם לישראל, בדיוק כפי שחזו כלכלני הבנק המרכזי בירושלים.