בנייה | דעה

תיעוש הבנייה למגורים - הכרחי להגדלת היצע הדיור

זמני הבנייה אבסורדיים והאיכות ירודה - תיעוש יספק דיור בזמנים ובמחירים סבירים

תיעוש וטכנולוגיה כפתרונות למשבר הדיור / צילום: Shutterstock
תיעוש וטכנולוגיה כפתרונות למשבר הדיור / צילום: Shutterstock

הכותב הוא בעלי קבוצת אראל שפיתחה מערכות לבנייה מתקדמת ומתועשת 

למשבר הדיור שלושה מרכיבים עיקריים - מחסור בקרקע זמינה לבנייה, מחסור בדיור להשכרה ארוכת טווח במחירים עממיים, ושיטות ביצוע שמרניות מיושנות. השיטה השמרנית מבוססת על עבודת כפיים מפרכת הדורשת מיומנות וניסיון, ועובדים כאלה נמצאים במחסור כרוני. זמני הביצוע אבסורדיים ואיכות הבנייה ירודה. לא ייתכן פתרון למשבר הדיור ללא תיעוש מתאים שייתר את התלות בעובדים כאלה ויספק דיור בזמנים ובמחירים סבירים בהיקף ובאיכות הדרושים.

התמכרות לכוח עבודה זול וזמין

למדינת ישראל יש מערכת תקנים ואת חוק התכנון והבנייה שהתגבשו במשך עשרות שנים. הכלל הוא שהבנייה חייבת להיות עמידה למשך 50 שנה לפחות. לפיכך, חדשנות בשיטות ביצוע ובחומרי בנייה, מרתיעה קבלנים גם אם נבחנו ואושרו, כל עוד לא עמדו במבחן הזמן. חסם נוסף הוא הרגלי הצריכה של הדיירים. הקבלנים התרגלו במשך עשרות שנים לכוח עבודה זול שהיה זמין. אז למה להם להשקיע בתיעוש או לאמן עובדים לעבוד אחרת?

ראשי התאחדות הקבלנים מפעילים לחץ על הממשלה לאפשר הבאתם של עוד ועוד עובדים זרים בשיטה השמרנית לפתרונות בטווח הקצר. כך לא פותרים את הבעיה, אלא מנציחים אותה. משרדי התכנון הבכירים, אלה שאמורים לסייע בהטמעת שיטות בנייה מתועשות, עסוקים עד למעלה מהראש בתכנון פרויקטים גדולים בשיטות ידועות. הם לא פנויים ואינם מעוניינים לעסוק בשיטות שיש עמן חדשנות כלשהי. לבסוף, נציין את החסם הבעייתי של הטעם היזמי, שמגביל את האדריכלים ומכתיב להם תכנון שבלוני פשטני המנוגד לטעמם ולרצונם.

תיעוש מסוים כבר קיים אך אינו מספיק. על פי הלמ"ס, הזמן הממוצע לבניית דירה בשטח עומד על קרוב לשלוש שנים. איכות הבנייה ובטיחות העובדים במצב לא טוב. יש צורך לשפר שיטות תיעוש קיימות ולהכניס חדשנות בת הטמעה.

יש להתאים עקרונות תיעוש הבנייה לישראל

התנאי לכך הוא לציית לתקנים החלים ולחוק התכנון והבנייה ולכל חוקי העבודה, והתוצאה חייבת להיות של שיפור ברור ברווחיות הפרויקטים, שבלעדיה לא תיתכן מעשית הטמעה של תיעוש כלשהו.

מה צריך לקרות שתיעוש מתאים של הבנייה למגורים יתממש בישראל?

הממשלה (באמצעות קבינט הדיור) צריכה להקים גוף מורכב מטובי אנשי המקצוע, נציגי המוסדות הרלוונטיים של הענף - משרד הבינוי, התאחדות הקבלנים, איגוד המהדסים, התאחדות האדריכלים, לשכת עורכי הדין ונציגי האקדמיה. הגוף הזה יפרסם קול קורא לענף להביא הצעות/רעיונות לקידום הנושא, ידון וימיין את ההצעות וימליץ על הצעות מתאימות שיעברו למסלול הקמת אב טיפוס (פיילוט). הממשלה, אם היא מעוניינת לקדם את הנושא, חייבת להקצות לו תקציב מענקים לעידוד יזמים/קבלנים הרוצים לעבור לתיעוש. היקף המענקים צריך להיות פרופורציונלי להיקף הענף. מעבר מוצלח לתיעוש יגדיל משמעותית את היקף הבנייה למגורים וגם את הכנסות המדינה.