נשיאת העליון: השיח הציבורי מתדרדר למקומות מסוכנים

חיות אמרה בפתיחת כנס לשכת עורכי הדין כי "בעת הנוכחית הגישה הממלכתית, הדיאלוג ולקיחת האחריות פינו את מקומם לשיח לעומתי שהולך ומקצין" • יו"ר הלשכה אבי חימי התייחס לדבריו של ח"כ פינדרוס מיהדות התורה ואמר כי "לעולם לא נראה שום 'D9' שועט לעבר בית המשפט העליון"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות התייחסה הבוקר (ב') למתקפות על מערכת בתי המשפט בכנס הפתיחה של לשכת עורכי הדין באילת. "לצערי, השיח הציבורי היום וההצעות השונות הנשמעות חדשות לבקרים, מתדרדרים למקומות שלא הכרנו, ואני מרשה לעצמי לומר כי מדובר במקומות מסוכנים ביותר", אמרה.

חיות הוסיפה כי "בעת הנוכחית הגישה הממלכתית, הדיאלוג ולקיחת האחריות פינו את מקומם לשיח לעומתי שהולך ומקצין, אשר נבנה בתוך תיבת תהודה של הצהרות בלתי-מבוססות, ספקולציות ואינפורמציה ונתונים מגמתיים. אותו שיח אף הבשיל בתקופה האחרונה לכדי השתלחויות ברשות השופטת ובשופטיה, ולקריאות בוטות לפגוע בהם ולהחלישם באמצעים יצירתיים כאלו ואחרים".

חיות גם התייחסה להסדרי הטיעון הרבים הנערכים בבתי המשפט. לדבריה, "במציאות שבה קיים חוסר משמעותי בכוח אדם מקצועי של גורמי חקירה, תביעה ואף של שופטים, הסדרי טיעון הם הכרח בל יגונה, אך גם נתון זה צריך שיהיה לנגד עיני הציבור בשיח הנוגע למשילות".

ראש לשכת עורכי הדין: הרוחות הרעות נושבות נגד שלטון החוק 

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי התייחס להתקפות על בית המשפט. לדבריו, "ישנן רוחות רעות שנושבות נגד שלטון החוק, נגד מערכת אכיפת החוק ונגד מערכת המשפט. אותן רוחות רעות מבקשות להכות בעוצמה ולהחריב את המגדלור העומד בראש המערכת והוא: בית המשפט העליון. הרוחות הרעות הללו מדירות שינה מעיניי. הן צריכות להדיר שינה מעיניו של כל אדם שוחר חירות. ולא רק להדיר שינה, הן מחייבות אותנו להתעורר!".

יו''ר לשכת עורכי הדין בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
 יו''ר לשכת עורכי הדין בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

חימי הוסיף כי ישנם כאלו הבוחרים להפנות עורף לשלטון החוק ולרמוס אותו. לדבריו, "גורמים שכאלה, אינם בוחלים בהצגת ארגוני שלטון החוק, ובראשם בית המשפט העליון על שופטיו, כאויבי העם! ממש כך! שמותר ורצוי לעלוב בהם. לרמוס אותם ואף לא לציית להחלטותיהם".

חימי התייחס לאמירה של יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס שאמר שהוא חולם ש-D9 מפוצץ את בית המשפט העליון ומחריב אותו. לדבריו, "לעולם לא נראה שום "D9" שועט לעבר בית המשפט העליון; אבל למי שחולמים - או יש לומר הוזים להתניע מהלך שכזה - אני אומר בקול ברור: לפני שתגיעו לבניין בית המשפט, תצטרכו לעבור אותנו שומרי הסף; ואותי תפגשו בראשם".

שר המשפטים התייחס לשינוי הדרך לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, לפיה שופט נבחר רק ברוב מיוחס - של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים. "מהלך זה נתן כוח אמיתי לכל החברים בוועדה. המהלך מחייב הגעה לפשרות ולהבנות שתוצאתן ההכרחית היא יותר גיוון ויותר הטרוגניות בהרכב בית המשפט. באופן פשוט, מהלך כזה מונע 'מיוריזציה': שבה רוב של קול אחד בוועדה יכל לעצב 100% מדמותו של בית המשפט העליון. בחלוף השנים ניכר שהיה לשינוי חקיקתי זה השפעה עמוקה על הרכבו של בית המשפט העליון".

שר המשפטים גדעון סער בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
 שר המשפטים גדעון סער בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הדגישה את החשיבות של עצמאות מערכות השלטון וציינה כי "כוחה של המערכת נמדד ביכולתה להיות קשובה לביקורת". לדבריה, סוגיית אמון הציבור היא הסוגיה הבוערת ביותר. "קיומו של פער בין איכות השירות הציבורי המשפטי, תרומתו להגשמת מדיניות הממשלה ולשמירה על זכויות וביטחון הפרא - לבין מידת האמון בנו - מטריד. בלא אמון מצד הציבור, אנו כמערכת נתקשה לתפקד כהלכה", אמרה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
 היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס לשכת עורכי הדין היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין