אחרי המאבק: חוק ממדים ללימודים אושר סופית בכנסת

לאחר שבקואליציה רע"מ וח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הודיעו כי לא יתמכו בחוק שיעניק מימון לתואר הראשון ללוחמים ובאופוזיציה, בהובלת הליכוד, התכוונו להפיל את החוק - נמצאה פשרה שהובילה לאישורו • המימון עלה ל-75%, וחברי הליכוד והמתנגדים מהקואליציה לא השתתפו בהצבעה

רם ברק, אישור חוק ''ממדים ללימודים'', אמש / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
רם ברק, אישור חוק ''ממדים ללימודים'', אמש / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חוק "ממדים ללימודים" עבר בקריאות שנייה ושלישית ברוב של 55 תומכים מול שישה מתנגדים, זאת לאחר שחברי הרשימה המשותפת הכריזו על החוק כהצבעת אי אמון בממשלה ויתר חברי האופוזיציה יצאו מהמליאה כדי לאפשר לחוק לעבור.

חברי רע"ם וח"כ ג'ידא רינאווי זועבי לא השתתפו בהצבעה ולקואליציה לא היה רוב להעביר את החוק, אם לא היו מושגות הסכמות מוקדם יותר הלילה עם האופוזיציה בהובלת שר הביטחון. כך נמנעה מבוכה גם מהקואליציה שחלק מחבריה לא תומכים בחוקים ביטחוניים וגם האופוזיציה, שהתכוונה להתנגד לחוק בנוסחו המקורי, זכתה להישג.

סמוך ל-02:00 בלילה הכריעה הליכוד, בתום ישיבת סיעה, לקבל את הפשרה שהציע שר הביטחון בני גנץ ולתמוך בקריאה שלישית בחוק ממדים ללימודים. מוקדם יותר בלילה עלה גנץ לנאום במליאה והציע הצעת פשרה שתאפשר גם לליכוד לתמוך בחוק. על פי ההצעה במקום שגובה המימון לתואר יעמוד על 66% הוא יעלה ל-75% מימון בהתאם לאחת מההסתייגויות לחוק שהגישו חברי הליכוד.

"אני מבקש שנקבל את הצעת החוק ממדים ללימודים, שתעגן את הזכות הזו, במלגה של 75%. אני מבקש מכולם, קואליציה ואופוזיציה כאחד להצביע בעד ההצעה הזו בתיאום עם ראש הממשלה ושר החוץ, שאני מבקש להדגיש, שמצטרפת לשורה של מעשים שאנחנו עושים לחיזוק חיילי צה"ל וחשיבות השירות - מהעלאת דמי הקיום, דרך שיפור התחבורה והמזון וההטבות לחיילי מילואים", אמר גנץ.

שר הביטחון הפך למבוגר האחראי והציל את חיילי צה"ל ממלחמות הקואליציה והאופוזיציה ואף סיפק ניצחון חלקי לליכוד שלאחר המלחמות הפנימיות החליט להתנגד פה אחד לחוק במתכונתו הקודמת. בקואליציה הבינו שיתקשו לגייס רוב ללא חברי האופוזיציה בשל התנגדות אפשרית של חבריי רע"ם וח"כ ג'ידא רינאווי זועבי. כדי למנוע את המבוכה, הציע גנץ את הפשרה ולמרות התנגדות ראשונית של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ - הליכוד קיבל אותה.

במהלך ישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה הלילה לפני ההצבעה אמר נתניהו "אחרי שהממשלה הזאת הוכיחה שהיא תלויה ברע״מ והמשותפת, רק אז הגיע בני גנץ, הודה בכישלון והסכים להסתייגות הליכוד להעלאת מלגות הליכוד. זאת ההוכחה שצדקנו מההתחלה שללוחמים שלנו מגיע יותר. צדקנו מההתחלה שהממשלה הזאת מסוכנת לישראל וצריך להחליף אותה באופן מיידי. בלוק הימין והליכוד הסכימו להעביר את ההסתייגות שלנו ובהזדמנות הראשונה לתת 100% ללוחמים".