הנפקת ERN מתעכבת, וגם בונוס של כ-10 מיליון שקל למנכ"ל פרמינגר

חברת סליקת הצ'קים והאשראי החוץ בנקאי, שבשליטת משפחת נתנזון, צפויה לעבור לידיה של קבוצת הביטוח מנורה מבטחים • ההנפקה מתעכבת, וסביר שגם אם תצא לפועל - זה יהיה בשווי מקוצץ

שי פרמינגר / צילום: יוסי כהן
שי פרמינגר / צילום: יוסי כהן

המרוויחים הגדולים מהנפקת חברת סליקת הצ'קים והאשראי החוץ בנקאי ERN, אם וכאשר זו תצא לפועל, הם בעלי השליטה בה נכון להיום, משפחת נתנזון. בני המשפחה בראשות היו"ר רוני נתנזון יגרפו עשרות מיליוני שקלים מהעברת השליטה ב-ERN לידי קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים (המחזיקה כיום ב-40% מהחברה).

לצדם, מי שוודאי מחכה להשלמת ההנפקה הוא מנכ"ל ERN, שי פרמינגר. על פי ההסכם של החברה עם פרמינגר, המשמש בתפקידו מאז 2013, במקרה של הנפקתה הוא יהיה זכאי לקבל במועד ההנפקה תשלום מבוסס מניות בגובה 1.2% משווי החברה בהנפקה (לפני הכסף) מגולם בשיעור מס החברות. על פי טיוטת התשקיף האחרונה של ERN מדובר במניות בשווי כ-8 מיליון שקל, כאשר הסכום המגולם עומד על כ-10.5 מיליון שקל, אותו יקבל פרמינגר בתוך שלושה ימים ממועד ההנפקה.

כמו כן, פרמינגר יהיה זכאי למענק הנפקה בסך של 1.43 מיליון שקל, בהנחה כי ERN תזכה להיענות מלאה לרכישת המניות המוצעות על פי התשקיף שפרסמה. 20% מסכום זה, כלומר 286 אלף שקל, ישולמו לו באופן מיידי והיתרה במועדים מאוחרים יותר.

בצורת בשוק ההנפקות: "חברות נדרשות לקצץ רבע מהשווי המבוקש" 

גם אם תונפק - לא בשווי המבוקש

הנפקת ERN מתעכבת לפי שעה, ולנוכח ירידת השוויים המאפיינת כיום את השוק הראשוני, אין ודאות כי תצא לפועל בתקופה הקרובה, ובוודאי שלא בשווי שאותו ביקשו בחברה (800-900 מיליון שקל).

אולם גם אם בסופו של דבר חברת האשראי לא תונפק בזמן הקרוב, פרמינגר יקבל את מרבית סכום המענק המובטח לו במרץ 2023, כיוון שמדובר על מנגנון תגמול בגין העבר (מענק שהחליף את בונוס ההתמדה ארוך הטווח שהיה זכאי לו קודם לכן בהסכם ההעסקה).

כך או כך, המענקים בגין ההנפקה או בגין מענק העבר יצטרפו לתנאי השכר שמהם פרמינגר נהנה בגין הפעילות השוטפת שלו בחברה. בשנת 2021 הסתכמה עלות העסקתו ב-7.7 מיליון שקל, כשבין רכיבי השכר בולטים שכר בגובה 1.6 מיליון שקל, תגמול מבוסס מניות בסך 5 מיליון שקל ובונוס של 733 אלף שקל.

ERN מתמחה בהבטחת התחייבות לפירעון צ'קים עבור בתי עסק ובמתן הלוואות צרכניות בנקודות המכירה. בחברה מועסקים כ-230 עובדים, והיא פועלת ב-15 אלף נקודות מכירה. בשנת 2021 רשמה רווח נקי של 34.2 מיליון שקל, זינוק של 68% ביחס לשנה שקדמה. 

הכנסות ב-2021 הסתכמו ב-144 מיליון שקל, מהם הכנסות מריבית בסך כ-55 מיליון שקל. היקף העסקאות שלה בכל תחומי הפעילות עמד על 5.6 מיליארד שקל, 80% מהם מפעילות ניכיון צ'קים. בחברה מציינים כי הריבית הממוצעת בפעולת ניכיון צ'קים עמדה על 1.6%.

מנכ"ל גמא קיבל 1.7 מיליון שקל בגין הנפקתה

אם ההנפקה תצא לפועל במהלך השנה, ילך פרמינגר בעקבותיו של מנכ"ל חברת אשראי חוץ בנקאי אחרת, אריאל גנוט, המנהל את גמא  שבשליטת הפניקס . גנוט קיבל עבור 2021 תגמולים בעלות כוללת של 26 מיליון שקל - מתוך כך מענקים בכ-5 מיליון שקל, מהם 1.7 מיליון שקל בגין השלמת הנפקת החברה.

רכיב גבוה אף יותר בעלות ההעסקה של גנוט היה תשלום מבוסס מניות של 10.4 מיליון שקל. מדובר בהנפקת מניות חסומות לתקופה של 18 חודש, המהוות 1.35% ממניותיה של גמא (גנוט, נציין, כבר החזיק בכ-2.5% ממניות גמא). לכל אלה התווספו דמי ניהול של 2.5 מיליון שקל.