חברת החשמל | בלעדי

דיסקונט, הבינלאומי ומנורה יממנו את רכישת תחנת הכוח חגית

שלושת הגופים יעמידו לשיכון ובינוי ולאדלטק אשראי בסך 1.7 מיליארד שקל, לעסקה שעלותה הכוללת 1.9 מיליארד שקל

תחנת הכוח חגית / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח חגית / צילום: איל יצהר

עסקת הרכישה של תחנת הכוח חגית מזרח תמורת 1.6 מיליארד שקל היא אחת העסקאות הגדולות בשוק האנרגיה המקומי בשנים האחרונות. תחנת הכוח, המספקת 660 מגוואט, תעבור מחברת החשמל לידי קבוצת החברות שיכון ובינוי ואדלטק, שזכתה בדצמבר אשתקד במכרז כחלק מההליך למכירת תחנות כוח שמנהלת חברת החשמל. זאת, מאז שהוחלט ב-2018 על הרפורמה במשק החשמל, שבמסגרתה החברה תפסיק להוות מונופול במקטע ייצור החשמל.

לגלובס נודע כי בנק דיסקונט יעמוד בראש קונסורציום המלווים לרכישת תחנת הכוח ולצדו הבנק הבינלאומי וקבוצת הביטוח מנורה מבטחים, והיקף המימון נאמד בכ-1.7 מיליארד שקל, מתוך עלות כוללת של 1.9 מיליארד שקל.

חלקו הצפוי של דיסקונט מתוך הסכום יעמוד על כ-750 מיליון שקל, בעוד שמנורה מבטחים תעמיד בעסקה אשראי בסך של כ-650 מיליון שקל והבינלאומי כ-300 מיליון שקל. בנוסף, קרן קיסטון ומנורה מבטחים יזרימו לאדלטק את ההפרש, כ-200 מיליון שקל, בתמורה להקצאת מניות בחברה.

המימון הוא לתקופה של 15 שנה, ומבוסס על תשלומי זמינות ומכירת אנרגיה. מכיוון שמדובר בנכס עובד, ללא סיכוני הקמה, תזרים המזומנים הוא מיידי, ולכן מצד המלווים מדובר באשראי בסיכון נמוך.

תחנת הכוח חגית נמצאת מעט מערבית למחלף אליקים. מדובר בתחנה בעלת כושר ייצור של 1,400 מגוואט, כאשר במכרז נמכר חלק מכוח הייצור שלה - 660 מגוואט. למכרז ניגשו ארבע קבוצות: דליה אנרגיה, קבוצת RAM מקבוצת מבטח שמיר, רפק אנרגיה עם אשטרום אנרגיה וקבוצה של שיכון ובינוי עם אדלטק, שכאמור זכתה.

זאת העסקה החמישית המשמעותית של בנק דיסקונט בשנתיים האחרונות בתחום התשתיות, אחרי נמל הדרום, רמת חובב, קריית המודיעין בנגב וארן (אנרגיית רוח נקיה), בהיקף כולל של מעל 14 מיליארד שקל. כמי שעומד בראש הקונסורציום, הבנק יהיה המארגן ונציג המלווים במימון רכישת תחנת הכוח.

מצד הבנק מי שמובילה את העסקה היא החטיבה העסקית שלו, בראשות יובל גביש, שהודיע לפני כמה שבועות על עזיבתו עם התמנותו ליו"ר חברת האשראי החוץ-בנקאי אמפא קפיטל.

ביום שני הודיע הבנק כי הילה ערן-זיק תמונה למחליפתו של גביש. ערן-זיק כיהנה בעבר כחברת הנהלה בבנק לאומי ושימשה סמנכ"לית, מנהלת חטיבת משאבי אנוש ומנהלת הסיכונים הראשית של הבנק.

מנורה מבטחים אף היא פעילה בתחום האנרגיה, הן בישראל והן בחו"ל. החברה אף רשמה למסחר את חברת טראלייט (TERA LIGHT), שהוקמה כדי להחזיק במניות חברת מנורה אנרגיה, המרכזת את פעילות הקבוצה בתחום.

החברה כבר השקיעה בכמה חברות טכנולוגיה הפועלות בתחומי האנרגיה המתחדשת - נוסטרומו, פינרג'י ותיגי - ששלושתן הצטרפו לבורסה בגל ההנפקות של השנה שעברה. במקביל, משקיעה כאמור מנורה מבטחים גם בפרויקטים בחו"ל, לדוגמה בשיתוף פעולה עם סולגרין בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת באירופה.

משרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' עם המבורגר עברון ייצג את אדלטק ושיכון ובינוי בעסקה למימון הרכישה.

המלווים בעסקה בנק דיסקונט, הבינלאומי ומנורה יוצגו בידי עוה"ד רון ורד וגוון כרמן ממשרד יהודה רוה ושות'.