צרות בפתיחת התחרות בענף האנרגיה: יו"ר ועד עובדי חברת החשמל הודיע שהוא עוצר את הרפורמה

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי הודיע בטקס הפרטת תחנת הכוח חגית מזרח, כי הוועד עוצר את המשך יישום הרפורמה במשק החשמל • זאת לאחר שלטענתו חברת החשמל עדיין לא קיבלה את הרישיונות לחלוקת והולכת החשמל כפי שסוכם • לא בטוח שוועד העובדים יכול לעצור את יישום הרפורמה, אך ככל הנראה הוא יכול לעכב אותה

העברת תחנת הכוח חגית מזרח לבעליה החדשים, היום (ד') / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
העברת תחנת הכוח חגית מזרח לבעליה החדשים, היום (ד') / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

דווקא בטקס החגיגי של הפרטת תחנת הכוח חגית מזרח, במסגרת הרפורמה במשק החשמל נחשפו הקשיים ביישום פתיחת הענף לתחרות. יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, עלה לבמה והודיע:"אנחנו עוצרים את הרפורמה".

צרפתי הכריז כי התחנה הבאה שאמורה למכור חברת החשמל, תחנת אשכול, אינה למכירה. לדבריו,"הרפורמה תימשך רק לאחר שנקבל את הרישיונות של חלוקת החשמל וההולכה כפי שהבטיחו לנו במסגרת הרפורמה, וכרגע מפרים אותה מול העובדים".

לא בטוח שלוועד יש את הכוח לעצור את הרפורמה, אבל גורמים בחברה מעריכים שהוא יוכל לעכב את ההליך. צרפתי ידוע דווקא כמי שנלחם על העברת הרפורמה ואף סיכן את מעמדו בקרב העובדים לצורך כך.

תחנת הכוח חגית מזרח הועברה היום לבעליה החדשים, כשבדצמבר 2021, נחתם הסכם המכר שלה עם הזוכה, שותפות של קבוצת אדלטק ושיכון ובינוי אנרגיה.

הרכישה, בסך של 1.6 מיליארד שקל, הינה עוד שלב בפתיחת משק האנרגיה לתחרות. לולא השפעת מכירת חגית מזרח, תעריף החשמל שעודכן בפברואר היה עלול להתייקר ב-5%, לעומת המצב כיום.

מהטקס נעדרו הרגולטורים של ענף החשמל, ביניהם שרת האנרגיה קארין אלהרר שהייתה אמורה להגיע וביטלה שעות ספורות לפני האירוע. עוד בלטו בהיעדרם בכירי רשות החשמל והנהלת משרד האנרגיה.