בעקבות הסנקציות: מייסד ומנכ"ל יאנדקס ארקדי וולוז' מתפטר מתפקידיו הניהוליים

וולוז׳, המתגורר בין השאר גם בישראל, ימשיך לעבוד בחברה • עם זאת, הסנקציות החדשות, כמו גם פרישתו מתפקידים ניהוליים, מהווה מכה לנסיונותיו של וולוז' ושל שר האוצר ליברמן להעביר את מטה יאנדקס לתל אביב

ארקדי וולוז' / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
ארקדי וולוז' / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

מנכ"ל ומייסד יאנדקס ארקדי וולוז' פורש מתפקידיו הניהוליים בחברה - בכלל זה מתפקיד המנכ"ל וחבר דירקטוריון בעקבות סנקציות כלכליות שהוטלו עליו. כך דיווחה אמש סוכנות הידיעות "רויטרס". וולוז', אזרח רוסי וישראלי, המחלק את זמנו גם בישראל בין השאר, הוכנס לרשימת הסנקציות האחרונה של האיחוד האירופי שפורסמה אתמול (שישי) ושכללה בין השאר גם סנקציות נוספות על הבנק הלאומי הרוסי סברבנק, ועל מספר אישים, בהם גם אדוארד חודאינטוב, יו"ר רוסנפט לשעבר.

על פי האיחוד האירופי, וולוז', שנמנה על מייסדי יאנדקס בשנת 1997, נכלל ברשימת הסנקציות האחרונה בגלל מה שהיא מכנה "התרומה החומרית והכלכלית שלו לרוסיה בזמן המלחמה". המהלך מהווה מכה לנסיונות של וולוז' - בתמיכת שר האוצר אביגדור ליברמן - להעביר את משקל הכובד של החברה מרוסיה לישראל. בחודש שעבר פעלו שר האוצר ליברמן ושרת החדשנות אורית פרקש-הכהן לקיומו של דיון ממשלתי בדבר הסיוע שתספק ישראל להעברת עובדי החברה מרוסיה לישראל, וכן בהעברת המטה שלה. ביאנדקס שבים ומכחישים כי הם מעוניינים בהעברת המטה לישראל.

זהו הבכיר השני ביאנדקס שזוכה לסנקציות של האיחוד האירופי: לוולוז' קדם סגנו טיגראן חודוורדיאן, שהואשם על ידי האיחוד בתרומה לתעמולה הרוסית לאחר שנכח בפגישה בקרמלין עם נשיא רוסיה פוטין, יחד עם אנשי עסקים נוספים בימים הראשונים למלחמה. לפי האיחוד, חודוורדיאן שיתף פעולה עם הקרמלין בכך שהבליט בעמוד החדשות של יאנדקס ידיעות מכלי תקשורת רוסים רשמיים. מיד לאחר ההכרזה פרש חודוורדיאן, ששימש למעשה כמנכ"ל בפועל, מהחברה.

על יאנדקס, יש לציין, לא הוטלו סנקציות, למעט הפסקת מסחר המנייה שלה בנאסד"ק בימים שלאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. כמה מדינות בלטיות החליטו לבטל את שירות המשלוחים שלה במדינה, וגם בארה"ב ביטלה ענקית משלוחי האוכל גראבהאב את שיתוף הפעולה שלה בקמפוסים עם הרובוטים האוטונומיים של החברה הרוסית.

על פי הודעת יאנדקס, פרישתו של וולוז' מהתפקידים הניהוליים לא תשפיע על הפעילות התפעולית או הפיננסית שלה או על יחסיה עם שותפיה. עוד מסרה החברה כי הדירקטוריון ימשיך לעבוד כרגיל בכלל זה לתמוך בהנהלה של החברה.

למרות שמניות החברה נחסמו למסחר בניו יורק, הן ממשיכות להיסחר ברוסיה, ואתמול הן רשמו ירידה של 6% במחיר המניה מיד לאחר הודעת האיחוד האירופי.