כתב אישום נגד יורם קצב וחשודים נוספים בגין עבירות מס ועבירות נוספות בסך חצי מיליארד שקל

כתב אישום הוגש נגד אחמד קסאס, יוסף מנצורה, ראלב אבו עג'וואה, ושורת נאשמים נוספים, ביניהם גם יורם קצב וחברת "בוני הארץ י.ק" במסגרתה פעל, בגין הפצת חשבוניות מס כוזבות וניכוי חשבוניות מס כוזבות בסך של כחצי מיליארד שקל, הלבנת הון, סחיטה באיומים, מעשי מרמה ועבירות נוספות 

בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet
בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה לבית משפט המחוזי הכלכלי בתל אביב כתב אישום נגד אחמד קסאס, יוסף מנצורה, ראלב אבו עג'וואה, ושורת נאשמים נוספים. בין הנאשמים גם יורם קצב וחברת "בוני הארץ י.ק" במסגרתה פעל. מדובר בתיק הפלילי הראשון שאיננו עוסק בעבירות לפי חוק ניירות ערך שמוגש לבית המשפט הכלכלי מאז הרחבת סמכויות בתי המשפט הכלכליים.

כתב האישום עוסק בהתנהלות מאורגנת ושיטתית, לכאורה, שבבסיסה מערך של הפצת חשבוניות מס כוזבות וניכוי חשבוניות מס כוזבות בסך של כחצי מיליארד שקל, הלבנת הון, סחיטה באיומים, מעשי מרמה ועבירות נוספות, זאת בתקופה שהחלה בראשית שנת 2017 ונמשכה עד למועד הפתיחה בחקירה גלויה בחודש מאי 2022.

על פי כתב האישום, קסאס ואבו עג'וואה כללו חשבוניות מס מזויפות שמקורן ברשות הפלסטינית בספרי הנהלת החשבונות של עוסק מורשה שהיה רשום על שמם וניכו באמצעותן את מס התשומות שהיה כלול בהן, למרות שאלה לא הוצאו להם כדין.

כמו כן פעל קסאס יחד עם מנצורה, באמצעות העוסק המורשה שנרשם על שמם, להפצה של חשבוניות מס תשומות פיקטיביות לחברת הבנייה בבעלות מנצורה. זאת לצורך מתן כיסוי חשבונאי עבור, בין היתר, תשלומים במזומן לעובדים בחברת הבנייה של מנצורה. החברה בבעלות מנצורה עשתה שימוש בחשבוניות הכוזבות על מנת לנכות מס תשומות שלא כדין.

העוסקים המורשים שבניהול קסאס פעלו גם להפצה של חשבוניות כוזבות לחברת הבנייה של לירון אוזן וחברת הבנייה של מקסים ביתן. בעלי החברות וחברות אלה עשו שימוש בחשבוניות הכוזבות על מנת לנקות מס תשומות שלא כדין.

בנוסף פעלו קסאס ומנצורה להפצה של חשבוניות מס כוזבות באמצעות חברת הבנייה של מנצורה ובהן לחברת הבנייה של ביתן, לחברה של אוזן וכן לחברות הבניה של אליהו עזרא ושל יורם קצב וכן לחוות סוסים שנוהלה על ידי ניסים פינס. בעלי החברות וחברות אלה עשו שימוש בחשבוניות הכוזבות על מנת לנקות מס תשומות שלא כדין.

על פי כתב האישום, הפעולות המתוארות לעיל נעשו במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, והמעשים נעשו בנסיבות מחמירות בתיחכום ותוך שנעשה שימוש בחברות ואנשי קש.

איומים והשמטת הכנסות

בנוסף, בשנים 2022-2021 פעל קסאס באתר בנייה בעיר קריית מלאכי. במסגרת פועלו באתר הבנייה איים קסאס על רוכשי הדירות באתר הבנייה וזאת מנת לקבל סך של 1.3 מיליון שקל מהתקציב המיועד לבנייה. פרויקט הבנייה בקריית מלאכי מנוהל על ידי מקסים ביתן, שבקשר אליו העבירו קסאס ומנצורה חשבוניות מס כוזבות.

עוד על פי כתב האישום, במשך תקופה קסאס שהה במלון אוקיינוס שבהרצליה בדרך קבע. על מנת להימנע מתשלום מלא עבור שהותו איים קסאס על עובדי מלון אוקיינוס בהרצליה שדרשו לגבות את החוב למלון. סך התמורה אשר לא שולמה על ידי קסאס למלון הוא מעל 3 מיליון שקל.

קסאס אף השמיט הכנסה שמקורה בשתי מסעדות בעיר יפו אשר היו בבעלותו ונרשמו תחת שמו של אמין יעקובי שהיה מקורב לקסאס. סך ההכנסה שהשמיטו קסאס ואמין יעקובי מניהול המסעדות הוא לכל הפחות 2.2 מיליון שקלים וזאת בין השנים 2021-2022.

כמו כן, בשנים הרלוונטיות הועבר סך של כ-200 מיליון שקל מחברה בבעלות מנצורה לקסאס, בעבור ניהול מערך הפצת החשבוניות הכוזבות המתואר לעיל. רכוש זה הינו מרכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון. קסאס, שלא ניהל חשבון בנק בישראל, קיבל את הכסף במגוון דרכים בהן העברות לחשבון בנק ברשות הפלסטינית הרשום ע"ש ראלב, העברות מחברה בבעלות מנצורה לצדדים שלישיים לטובת קסאס ועוד. פעולות אלה הן פעולות ברכוש אסור אשר נעשו במטרה להסתיר ולהסוות את מקור הרכוש ואת בעלי הזכויות בו - עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

חשבוניות כוזבות בסך 9,873,045 שקל 

ביחס ליורם קצב, מיוחס כי החברה שלו "בוני הארץ" קיבלה בין השנים 2018-2021 חשבוניות בסך 9,873,045 שקל כשסכום המע"מ הגלום בהן מגיע לכדי סך של 1,434,545 שקל. על החשבוניות נרשם שהן בעבור פיקוח. כנגד החשבוניות כאמור לא בוצעה עסקה או סופק שירות מחברת י.מ. לבוני הארץ. קצב קיבל את החשבוניות הכוזבות על פי הנטען, וניכה אותן בספרי הנהלת החשבונות של בוני הארץ.

בנוסף ובמקביל להוצאת החשבוניות הכוזבות מחברת י.מ. לבוני הארץ, הוצאו גם חשבוניות ממרכז האבן חלילה לחברת י.מ., בין היתר, בעבור שירותי פיקוח לחברת בוני הארץ בסך של 7,477,600 שקל. החשבוניות ממרכז האבן חלילה נועדו לספק כיסוי חשבונאי לחשבוניות הכוזבות אותן הנפיקה חברת י.מ. לבוני הארץ, לא נעשתה בגינן עסקה ולא ניתן שירות כלשהו.

החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לפשיעה כלכלית בלהב 433 של משטרת ישראל, בשיתוף עם חקירות מכס ומע"מ ת"א והמרכז, יחידת יהלום שברשות המיסים, כונס הנכסים הרשמי והרשות לאיסור הלבנת הון.

כתב האישום הוגש על ידי עוה"ד נועה בורנשטיין ויובל שלום מפרקליטות מיסוי וכלכלה. מנצורה וחברת ימ מלווים ומיוצגים עי עוה"ד גלעד ברון מברון ושות משרד עורכי דין ועוה"ד בני כץ.

*** חזקת חפות: אחמד קסאס, יוסף מנצורה, ראלב אבו עג'וואה, לירון אוזן, מקסים ביתן, אמין יעקובי, ניסים פינס ויורם קצב לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.