הקיצוצים בהייטק מגיעים לענף הנדל"ן: "יש חברות שחוששות לשכור משרדים"

ההאטה בהייטק מתבטאת גם בביקוש לשטחי משרדים, בעיקר בקרב החברות הקטנות והבינוניות • "הבהלה שיש בשוק גרמה לכולם לעצור ולשבת על הגדר בנוגע לעסקאות משרדים חדשות", אומרים גורמים בענף • אבל יש גם מי שחושבים שמדובר בתופעה זמנית ואין סיבה לדאגה

פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים / הדמיה: סטודיו 84
פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים / הדמיה: סטודיו 84

הודעות הפיטורים בהייטק, לצד עצירה מסוימת של הגיוסים, משפיעות על החברות בפרט ועל השוק בכלל גם בהיבט הנדל"ני. עד כמה המצב הנוכחי מתבטא בשטח? והאם מרגישים בשוק רגיעה או האטה ביחס לשלל עסקאות השכירות למשרדים שנחתמו בארץ רק לפני כמה חודשים?

"הביקושים למשרדים ירדו משמעותית, וכך גם כמות הטלפונים שאנחנו מקבלים", מספר אושר אוסי, בעלי חברת סינרגיה ייעוץ נדל"ן אשר עוסקת גם בתיווך נדל"ן למשרדים - בעיקר בסביבת מתחם הבורסה ברמת גן. "חברות בינוניות לא ממהרות לעבור משרדים ולא ממהרות לחתום על הסכמים חדשים וחברות קטנות, כאלו שזקוקות ל־100 או 200 מ"ר משרדים, מפחדות כרגע לעשות צעד בכיוון".

גורם אחר שאיתו שוחחנו והעדיף שלא להזדהות, העיד על "תחושת פאניקה" מסוימת, אשר נובעת, לדבריו, בעיקר מעניינים פסיכולוגיים. "הרבה כסף נזרק על חברות חלום, על מצגת, על רעיון, ויש הרבה חברות שהתאדו", הוא אומר. "חברות שיש להן מוצר, ערך, שירות, שצריכות לגדול ולהתקיים ימשיכו להיות כאלו, אבל הבהלה שיש בשוק גרמה לכולם לעצור ולשבת על הגדר בנוגע לעסקאות משרדים חדשות".

99% תפוסה במגדלים החדשים ברחבי גוש דן

מן הצד השני, נראה כי אין כאן סחף של ממש. כך, לדוגמה, שכירויות משנה - אחד הסממנים המובהקים להאטה בביקוש למשרדים - עדיין לא קורות במאסות גדולות. לדברי אוסי מדובר בהיקף אפסי של שכירויות אלה, הן במשרדים שהוא משווק והן במשרדים של קולגות במרכז הארץ. "אנחנו גם לא רואים עדיין משרדי רפאים, ואצל החברות הגדולות לא רואים האטה ממשית", הוא מוסיף. "במגדלים החדשים בגוש דן אין בכלל שטחים פנויים, ומי שמחפש משרדים בשטח של 300 מ"ר ומעלה לא ימצא בהם שום דבר פנוי. מדובר על ביקוש שיא ועל תפוסה של 99%".

"שום עסקה לא נפלה עד היום, וזאת האינדיקציה הכי טובה למצב השוק", מוסיפה נטלי מרשל, בעלת חברת Marshall המתמחה בשיווק פרויקטים בתחום הנדל"ן המניב. "העצירה קשורה גם לעובדה שאנחנו נכנסים לחודשים שפחות עובדים בהם בישראל, ואחרי החגים נראה חזרה לפעילות רגילה. החברות הגדולות לא נמצאות בבעיה".

מאות אלפי מ"ר ייבנו בתל אביב ובסביבתה

הדאגה המסוימת מהאטה בביקוש למשרדים מצד ענף ההייטק אינה נוגעת רק למצב הנוכחי, אלא גם לעתיד לבוא עם מאות אלפי מטרים רבועים שצפויים להיבנות במהלך השנים הקרובות רק בתל אביב - וממתינים רובם ככולם לחברות ההייטק.

פרויקט לנדמרק בתל אביב יציע כ־140 אלף מ"ר משרדים; מגדל הספירלה יציע 62,200 מ"ר למשרדים - בפרויקט ששטחו הכולל שווה לשטח שלושת מגדלי עזריאלי, שלצידם יוקם; Exchange רמת גן יציע כ־60 אלף מ"ר של שטחי משרדים; ומגדל טוהא 2 יציע כ־170 אלף מ"ר, כשמתוכם כ־143 אלף מ"ר למשרדים.

לכל אלו, שנמצאים במוקד הביקוש למשרדים, ניתן להוסיף את קמפוס וויקס בפי גלילות, שיציע כ־50 אלף מ"ר בצפון תל אביב; את מתחם האלף בראשון לציון, שצפוי להציע 1.75 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר; מגדלי ב.ס.ר סיטי בפתח תקווה, שיציעו בעצמם עוד 160 אלף מ"ר משרדים; ובירושלים את פארק גב־ים העברית, שיציע עוד כ־270 אלף מ"ר.

"כל המגדלים האלה - לנדמרק, הספירלה, טוהא 2 ועוד - מתוכננים להתאכלס רק בשנים הבאות, בין 2024 ל־2027. יש לשוק עד חמש שנים למלא גם אותם, ואני מאמינה שזה יקרה", אומרת מרשל. "חשוב לזכור שיש גידול טבעי של השוק, ושגם הרכבת הקלה בתל אביב תתחיל לעבוד. לכן אני לא חושבת שיש מקום לדאגה מהבחינה הזו. ב־2016 קיבלנו בין 500 ל־600 אלף מ"ר בבת אחת בתל אביב, כאשר ToHa1, מידטאון, מגדלי אלון, עזריאלי שרונה ועוד קיבלו טופס אכלוס כמעט באותו זמן - ועדיין הכול התאכלס בתוך שנה וחצי בלבד".