בשל גרימת זיהום אוויר: כתב אישום פלילי נגד בזן ונושאי משרה בחברה

המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום נגד חברת כאו"ל מקבוצת בז"ן ונגד שלושה נושאי משרה בחברה, בגין גרימת זיהום אוויר והפרות חוזרות של תנאי היתר הפליטה ורישיון העסק • על החברה הוטל בעבר קנס כספי בסך 2.2 מיליון שקל בשל עבירות בקרת לפיד והפרות טכניות נוספות

בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף
בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

המשרד להגנת הסביבה הודיע הבוקר (א') כי הגיש כתב אישום נגד חברת כאו"ל מקבוצת בז"ן ונגד שלושה נושאי משרה בחברה, בגין גרימת זיהום אוויר והפרות חוזרות של תנאי היתר הפליטה ורישיון העסק. יצוין כי כתב התביעה הוגש במאי. מדובר במקרים שהתרחשו לפני כשש שנים, אך מגיעים רק כעת להתנהלות משפטית. בנוסף להליך הפלילי, המשרד להגנת הסביבה הטיל במקרה זה בשנת 2017 עיצום כספי בסך כ-2.2 מיליון שקל על החברה בשל עבירות בקרת לפיד והפרות טכניות נוספות.

חברת כאו"ל היא חברה-בת בבעלות מלאה של בזן, העוסקת בין היתר בייצור ושיווק פולימרים המשמשים לתעשיית הפלסטיק במפעליה המצויים במפרץ חיפה. אחד ממתקני כאו"ל הוא מתקן המונומרים, הקרוי גם מתקן אתילן. פעילות המתקן מהווה מקור פליטה הטעון היתר פליטה מטעם המשרד להגנת הסביבה לפי חוק אוויר נקי. במסגרת ההוראות והיתר הפליטה של חברת כאו"ל נכללו דרישות לתפעול לפיד המתקן על מנת להבטיח כי יופעל ביעילות המרבית, אשר תוביל לשריפת 99% מהגזים המוזרמים אליו.

בעקבות מספר הפרות שנוגעות לאופן תפעול הלפיד שלא בהתאם לדרישות ההיתר ובניגוד לחוק, בתשעה מועדים בין 2016 ל-2018, הוגש כעת כתב אישום נגד החברה. נוסף על החברה עצמה, נאשמים: אסף אלמגור, אשר שימש בעת ביצוע ההפרות כסמנכ"ל בחברת בתי זיקוק לנפט (בזן) וכמנהל היחידה העסקית כאו"ל; אייל פינטו, אשר שימש בעת ביצוע ההפרות כמנהל המתקן וכמנהל פעיל בכאו"ל; ואורית ברחורדר, אשר שימשה בעת ביצוע ההפרות כמנהלת תפעול בכאו"ל.

הלפיד הינו מתקן חירום אשר תפקידו להשמיד באמצעות שריפה כמויות גדולות של חומרים אורגניים גזיים שלא ניתן לטפל בהם באמצעים אחרים, ומשיקולי בטיחות יש לשחרר כמויות חומרים אורגניים אלה בזמן קצר. מעבר הגזים ללפידים נועד לשרוף את מרבית הגזים, שכן פליטתם לאוויר ללא טיפול בשריפה עשוי לגרום לפגיעה באדם ובסביבה. לאורך השנים האחרונות, מרבים תושבי האזור להתלונן לרשויות כאשר ישנה פעילות מוגברת של הלפיד, ועשן שחור מתמר בסביבתו.

חריגה מהנחיות היצרן

מהליך האכיפה ומהחקירה של המשטרה הירוקה עלה כי בין השנים 2016-2018 הפעלת הלפיד במתקן נעשתה באופן שלא הביא לערבול יעיל של האוויר וזרם הפחמימנים, שכן הפעלת הלפיד נעשתה שלא ביחס גז-קיטור מתאים ובאופן החורג מהנחיות היצרן. כתוצאה מכך, הפעלת הלפיד נעשתה באופן שאינו מבטיח שריפה ביעילות מרבית ונטולת עשן לעין, ולפיכך גם לא בהתאם לטכניקה המיטבית הזמינה.

עוד עולה מכתב האישום, כי לפחות בשישה מהמקרים הפעלת הלפיד נעשתה בניגוד להנחיות היצרן, באופן שהביא לעשן נראה לעין, בפרקי זמן שונים במהלך אירועי הזרמת הגזים ללפיד. כמו כן, לפחות בחמישה מהמקרים לא ניתן היה לבצע מעקב וניטור רציף של הלפיד באמצעות מערכת הווידאו, שכן אופן הצילום לא אפשר בקרה רציפה של להבת הלפיד והעשן הנראה לעין, בניגוד להיתר הפליטה.

כתוצאה מהפעלת הלפיד שלא על פי ההוראות, נגרמו פליטות לאוויר של עשרות טונות של גזים לאוויר, כך שבאירועים בשנת 2016 הייתה פליטה עודפת של כ-61.12 טונות גזים; באירועים משנת 2017 הייתה פליטה עודפת של כ-24 טונות גזים; ובאירועים משנת 2018 הייתה פליטה עודפת של כ-6.89 טונות גזים. תוספת הפליטות של הגזים הגדילה את פליטות החומרים האורגניים מהמתקן וגרמה להגדלה של ההשפעה הסביבתית של המתקן לסביבה.

כתוצאה מהשריפה הלא יעילה, עלולים להיווצר מזהמים נוספים כגון פחמן חד-חמצני המהווה חומר רעיל לנשימה. כמו כן, הרכב הגזים שנפלטו, כלל בין היתר אתאן ומתאן, שהם גזי חממה שהפליטה העודפת שלהם משפיעה על שינויי האקלים, וכן אתילן ופרופאן, אשר לאחר שהם נפלטים לאוויר הם עוברים שינויים כימיים ויוצרים מזהמים שניוניים כגון פורמאלדהיד, שהוא חומר מסרטן וודאי לאדם, ואוזון הגורם לבעיות רפואיות ונזקים הדומים לנזקים הנגרמים מעישון.

מבזן נמסר כי "החברה מכחישה את כל הטענות שעולות מכתב האישום ותוכיח את טענותיה המקצועיות בבית המשפט. בזן ומנהליה מפעילים את מתקני הקבוצה במקצועיות ובבטיחות, תוך שמירה על תקני איכות הסביבה המחמירים ביותר החלים עליה. פעילות הייצור בכאו"ל - שנחקרה במשך שש שנים תמימות - מנוהלת ללא רבב, תוך הקפדה על הסביבה". 

*** חזקת החפות: חברת כאו"ל מקבוצת בז"ן ושלושת נושאי המשרה בחברה לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.