איחוד ראשון לקראת הבחירות? המגעים בין גנץ לסער עולים הילוך

עפ"י ההערכות, יו"ר כחול לבן מקדם הסכם חיבור עם גדעון סער והרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט • מטרת המהלך למצב אץ הרשימה כמפלגה שווה בחשיבותה למפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד • מי לא צפוי להיכלל ברשימה המשותפת?

בני גנץ וגדעון סער / צילומים: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בני גנץ וגדעון סער / צילומים: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יו"ר כחול לבן בני גנץ צפוי ליצור הסכם חיבור ראשון בזירה הפוליטית למערכת הבחירות לכנסת ה-25 יחד עם סיעת תקווה חדשה של גדעון סער. בין השניים וגורמים נוספים מתקיימות שיחות בשבוע האחרון על ריצה משותפת כאשר סער צפוי לקבל שליש מהמקומות בעשירייה הראשונה וחיבור נוסף עם הרמטכ"ל לשעבר אייזנקוט שנמצא גם כן על הפרק עשוי לדחוק את הבא בתור ברשימת כחול לבן למקום השלישי. כלומר גנץ יעמוד בראש הרשימה המשותפת, סער יהיה במקום השני וכן הלאה. גורמים בכחול לבן אמרו כי מדובר בהחלטה של גנץ שלא לרוץ בהרכב המפלגה הנוכחי וכי הוא רואה ערך בחיבורים נוספים.

על פי ההערכות, גנץ מבקש להגדיל את ערכו, כך שלא ייווצר מצב שבו לפיד ונתניהו מתחרים אחד בשני כשתי המפלגות הגדולות, והוא נותר מאחור. המטרה הראשונה שלו כרגע היא להגדיל את כחול לבן כמתחרה שווה ליש עתיד על ראשות הממשלה. החיבור עם הימין הממלכתי של סער עשוי לסייע לו בהיבט נוסף: העבודה שגנץ יציל את סער מאימת אחוז החסימה תפגע בסיכויי הימין של נתניהו להשיג 61 מנדטים ועל כן כל ממשלה שתקום תידרש להשלמת אצבעות מצידה של תקווה חדשה בהובלת גנץ. יו"ר כחול לבן מבקש להישאר מפלגת המאזניים שתכריע את הקמת הממשלה הבאה, ורק אז אולי שוב להידרש לשאלה האם להתפצל מסער, שהטיל וטו על האפשרות לשבת עם נתניהו בהזדמנויות שונות.

מי שנותר מחוץ לאיחוד הוא שר התקשורת יועז הנדל שלא צפוי להצטרף לרשימה החדשה. כפי שפרסמנו בגלובס בין סער להנדל מחלוקת מתמשכת בשנה האחרונה סביב הרפורמה בתקשורת למגזר החרדי שהוביל הנדל בניגוד לדעתו של סער. הנדל אמר כי פניו לחיבורים בימין אולם כעת האפשרות שנותרה על השולחן היא חבירה לאיילת שקד וימינה. בין השניים התקיימו שיחות בשבוע שעבר אך טרם התקבלה החלטה. מועמד מתנדנד נוסף הוא מתן כהנא שצריך להחליט האם להמשיך עם שקד או להישאר כנראה מחוץ לרשימות המתגבשות.