השרים הכריעו: הדואר לא יונפק בבורסה אלא יימכר כמקשה אחת למשקיע

לפי החלטת שר האוצר ליברמן ושר התקשורת הנדל, הפרטת דואר ישראל תיעשה בפעימה אחת, שבה יימכרו 100% ממניות החברה לרוכש פרטי - ולא במכירה הדרגתית של החזקות המדינה כפי שביקשו גורמים שונים במשרד האוצר

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock
סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

הפרטת דואר ישראל תיעשה בפעימה אחת, שבה יימכרו 100% ממניות החברה לרוכש פרטי, ולא במכירה הדרגתית של החזקות המדינה כפי שביקשו גורמים שונים במשרד האוצר - כך הכריעו היום (א') שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התקשורת יועז הנדל.

לפי לוח הזמנים שנקבע, הוצאת הדואר מידי המדינה תושלם עד סוף שנת 2023. תחילה דובר על מתווה דו-שלבי שבמסגרתו תנפיק המדינה קודם כל 40% ממניות הדואר בבורסה, ורק לאחר מכן תימכר השליטה בחברה הממשלתית המרוששת למשקיע או בבורסה. ברשות החברות התנגדו לתוכנית המכירה בפעימות, ולבסוף עמדתם התקבלה.

גורמים המקורבים לתהליך ההפרטה אמרו היום (א') כי מכירת כל המניות בבת-אחת עדיפה על מכירה של 40%, אבל שהיו מעדיפים לראות הנפקה של 100% מהמניות בבורסה במקום מכירתן למשקיע יחיד. אלא שמתווה כזה, של הנפקה מלאה, כנראה שאינו אפשרי כרגע, כי הוא מצריך החלטה חדשה של ועדת השרים לענייני הפרטה, שתהיה בעייתית לאור תקופת הבחירות. החלטת הוועדה מאפריל האחרון קבעה מכירה של עד 100% למשקיע.

כדי שהדואר הנמצא על סף חדלות פירעון יהיה אטרקטיבי עבור רוכשים פוטנציאליים, נדרשת עדיין חתימה של משרד האוצר לאישור תוכנית ההבראה של החברה. במסגרת המתווה שגובש, תזרים המדינה 1.6-1.7 מיליארד שקל לדואר. מרבית הסכום, כ-900 מיליון שקל, מיועד עבור תוכנית פרישה לכ-1,100 מתוך כ-5,000 עובדי הדואר.

לפי תוכנית ההבראה, עובדים ותיקים מגיל 55 ומעלה בעלי ותק של 30 שנה לפחות בדואר יצאו לפנסיה מוקדמת ויקבלו פנסיית גישור מהמדינה. עובדים אחרים יפוטרו. בנוסף, המדינה תתחייב במסגרת התוכנית לספק גיבוי פיננסי של כ-600 מיליון שקל ליציבות הדואר. כנגד זה הדואר יעביר למדינה עשרות נכסים נדל"ניים.

כיום, המצב הפיננסי הרעוע של הדואר מצריך סיוע תזרימי כל העת מהמדינה. כך למשל נדרשה המדינה בשבוע האחרון להעביר באופן מידי 100 מיליון שקל לידי החברה הממשלתית, כדי לאפשר תשלום משכורות לעובדים.