בחירות 2022 | פרשנות

גנץ הוכיח שוב שהוא איש של חיבורים, אבל החידה של הבחירות מסתתרת בכלל במקום אחר

בני גנץ מאמין שהשלם עולה על סך חלקיו, ושסער - עם פחות מארבעה מנדטים ובלי האוזר והנדל ויחד עם כחול לבן - ימנעו מנתניהו לגוש הימין להשיג 61 מנדטים באחד בנובמבר • אלא שנראה כי התשובה לחידת הבחירות לכנסת ה-25 יושבת אצל המפלגות הקטנות: ימינה, העבודה ומרצ. כל אחת מהן יכולה לשנות את מפת הגושים אם תישאר בחוץ

בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בני גנץ הוא איש של חיבורים. הוא מאמין שהשלם עולה על סך חלקיו, ושסער - עם פחות מארבעה מנדטים (וללא האוזר והנדל), יחד עם כחול לבן - ימנעו מנתניהו וגוש הימין להשיג 61 מנדטים באחד בנובמבר. אלא שבשלב הראשון יידרש הצמד החדש בפוליטיקה הישראלית לגשר על לא מעט פערים: מפגישות עם אבו מאזן בראש העין ועד לפרקטיקה הנוהגת בדרך לשאלת שתי המדינות. סער עצמו הגדיר את גנץ באחד מהראיונות שנתן לא ימין ולא מרכז, פשוט שמאל ורץ לחיבור הנוכחי כדי להציל את עצמו ואת חבריו מאימת אחוז החסימה. לא סתם ההודעה הראשונה מטעם הליכוד בתגובה לחיבור הייתה: "לא מתערבים איך השמאל מחלק את הקולות שלו".

"מניחים את אבן היסוד לממשלה הבאה": גנץ וסער הכריזו על ריצה משותפת בבחירות הקרובות

הבוחרים המבולבלים ישיבו בסקרים שייערכו החל מהערב ובימים הקרובים כיצד הוא מפרשן את החיבור. האם זה יקרוץ למצביעי הימין או יבריח אותם דווקא לזרועותיה של איילת שקד שמחפשת בוחרים, וכיצד יגיבו בוחרי מפלגת העבודה שעברו לגנץ נוכח האיחוד עם שלישיית הליכוד לשעבר: אלקין-סער-השכל? גנץ מצדו עושה בדיוק את מה שעשה בימין הראשונים בפוליטיקה לפני שלוש שנים, כאשר הקים את חוסן לישראל ובצעד ראשון התחבר עם בוגי יעלון, האוזר והנדל. בהמשך התחבר גם עם לפיד ויצר את מפלגת "רק לא ביבי" הלא היא כחול לבן שנתנה פייט לליכוד.

הקלף בשרוול של גנץ 

הפעם חסרה לגנץ כנף שמאל כדי ליצור מפץ פוליטי. הוא מתקרב לימין כדי לגדול קצת על חשבון מצביעי הימין הממלכתי חסרי הכתובת ובעיקר כדי שלא להותיר את המאבק על ראשות הממשלה לנתניהו ולפיד. הוא מעוניין שהמירוץ הדו ראשי לכיסא ראש הממשלה יהפוך למירוץ תלת ראשי ולא סתם בתדרוכים הערב כבר מפרסמים גנץ וסער כי חילקו ביניהם את שני התפקידים הבכירים: גנץ לראשות הממשלה אם רק יזכה באפשרות וסער בתיק הבכיר.

ויש אס (אולי) נוסף שיכול לשנות את התמונה - הרמטכ"ל התורן של השמאל. אחרי שמיכאלי חסמה בפני הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט את האפשרות להתמודד מולה על ראשות מפלגת העבודה, גנץ לעומתה משאיר לו את הדלת פתוחה. שני רמטכ"לים ואיש ימין אולי יעבירו את כחול לבן-תקווה חדשה למספר דו ספרתי של מנדטים, כך שאכן גנץ לפחות יקבל בשלב הראשון את ההתמודדות מול נתניהו ולפיד כבעל סיכוי להרכיב את הממשלה הבאה.

שקד עשויה להכריע את מערכת הבחירות

אלא שנראה כי התשובה לחידת הבחירות לכנסת ה-25 יושבת אצל המפלגות הקטנות שנותרו סביב אחוז החסימה: ימינה, העבודה ומרצ. כל אחת מהן יכולה לשנות את מפת הגושים אם תישאר בחוץ. האפשרות הסבירה יותר היא שאיילת שקד תכריע את מערכת הבחירות אם אכן תעבור את אחוז החסימה. בימים אלו מתקיימות שיחות משולשות עם מתן כהנא ויועז הנדל שנותר מחוץ לאיחוד החדש בין סער לגנץ בשל היחסים העכורים עם יו"ר תקווה חדשה בשנה החולפת.

השר הנדל והשר מתן כהנא מקווים שאחרי האיחוד של סער עם מפלגת מרכז, יגדל הביקוש למפלגת ימין אחרת, זו שכיום לא עוברת את אחוז החסימה. שקד מעוניינת בשניים אך רוצה חיבורים נוספים שיבטיחו שתעבור את אחוז החסימה. היא גם תידרש להגדיר מחדש את יחסיה עם הימין. בעוד הנדל וכהנא לא מעוניינים בממשלה עם נתניהו, שקד רוצה להישאר במרכז ולהכריע את מפת הגושים. סער וגנץ הגדירו את המפלגה שלהם ככזו שלא תשב עם נתניהו, שקד יכולה לקנות את הקולות המתלבטים אם תשמור על עמימות. השאלה האם יהיה מי שיקנה הפעם.