החברות שהקימו משרד אדריכלות: "העובדה שכולנו נשים חיזקה את התפתחות המשרד"

הדס רוט בת 45, פלוס 3 • שירה מוסקל בת 48, פלוס 4 • מתגוררות ברעננה • בעלות "הלל אדריכלות" • "העובדה שכולנו נשים רק חיזקה את ההתפתחות של המשרד. ההחלטות שלנו כבעלות המשרד הן יותר מושכלות וזהירות, ואנחנו מייחסות את זה להיותנו נשים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

הדס רוט ושירה מוסקל, בעלות ''הלל אדריכלות'' / צילום: עודד סמדר
הדס רוט ושירה מוסקל, בעלות ''הלל אדריכלות'' / צילום: עודד סמדר

האדריכלית שירה מוסקל ומעצבת הפנים הדס רוט הקימו לפני 18 שנה את "הלל אדריכלות" - משרד העוסק בתכנון, עיצוב ושיפוץ בתי מגורים. המקום מהווה בית יוצר לצוות מוכשר ומקצועי המונה עשר נשים. "הבחירה להקיף את עצמנו בסביבה נשית התגבשה תוך כדי תנועה. בתחילת הדרך הגיעו נשים, ראינו כי טוב והחלטנו שזה פשוט מתאים לנו. העובדה שכולנו נשים רק חיזקה את ההתפתחות של המשרד לאט-לאט. ההחלטות שלנו כבעלות המשרד הן יותר מושכלות וזהירות, ואנחנו כן מייחסות את זה להיותנו נשים", אומרת מוסקל.

האג'נדה של "הלל אדריכלות" כוללת רגישות גבוהה מאוד לדרך ולתהליך ולא רק לתוצאה הסופית. כל הליך העיצוב והשיפוץ מתרחש בשקיפות מלאה מול הלקוחות, לרבות הקניית הידע הנצרך. "בהקשר הזה יש התנגשות מאוד גדולה עם הרשויות. ברגע שיש דברים שתלויים בהם ולא בנו, הכול הופך להיות מאוד מתסכל", משתפת מוסקל. "שוק הנדל"ן דוהר קדימה, אך עולם הבירוקרטיה כמנהגו נוהג. אנחנו מאבדות זמן עבודה יקר, עושות עבודה כפולה, ולאחר מכן עוד נדרשות לתיקונים נוספים. אלו המון פעולות שמחלישות ברמת האנרגיה ומעכבות מאוד את התהליכים השונים.

"כבר כמה שנים מתארגנת קבוצה של אדריכלים שדוחפת לתיקון חוק של 'רישוי עצמי' אך ההרגשה היא שישנם הרבה בעלי אינטרסים שדווקא רוצים להשאיר את הכול בידיהן של הרשויות. אין היום עדיין פתרון שנראה באופק ולצערנו יש לעיכובים האלו חלק מובהק ביוקר המחיה כאן בארץ".

"שוק הנדל"ן דוהר קדימה, אך עולם הבירוקרטיה כמנהגו נוהג"

רוט מוסיפה על בעיית המוטיבציה ברשויות. "יש במדינה מנוע של תחרותיות מאוד גדולה אך עולם הבירוקרטיה, שאחראי להוציא לפועל את כל המצוינות הזו, לא מתוגמל ורחוק שנות אור בהסתכלות שלו על העובד. יש כאן מערכת שלא עובדת באותה אנרגיות עם המתכננים. לרשות אין את אותו האינטרס של אדם פרטי, לו יש ערך לכל דקה ולכל שקל. כל טעות ברמת פסיק או טעות כתיב יכולה בשניות לעכב את התהליך במספר חודשים".

מוסקל ורוט מאמינות שהקשר ביניהן הוא זה המאפשר הצלחות. "היופי באיחוד שלנו הוא שאנחנו מאוד שונות בתפיסת העולם - שירה היא השלווה, הרגועה, החותרת להרפתקאות גדולות ואילו הדס יותר מתחברת לאנשים ומלאת חיים", הן אומרות. "השילוב בנינו מביא אותנו לעולמות נהדרים ולפרויקטים מאוד יצירתיים. הדרך שלנו להתמיד בזוגיות הזו היא "ניעור" של העסק מבחוץ כל כמה שנים. לאורך כל הדרך אנחנו תמיד מתייעצות ומקפידות לעבור אימון וייעוץ עסקי וארגוני, כך שכל הזמן יש התפתחות".

לסיכום, השתיים משתפות בחזון שלהן. "השאיפה שלנו היא שתמיד תישאר לנו התשוקה להמשיך בלהט היצירה, לחשוב על רעיונות חדשים ולהביא טוויסט בעלילה. ברמה האישית, מאחלות לעצמנו שתהיה לנו הזכות למנף לאנשים את אורח חייהם, להשביח את הנכסים שלהם ולהפוך את היום יום להרבה יותר איכותי ומדויק".