אחרי שהפכה ליוניקורן בשנה שעברה: פבריק הישראלית מודיעה על פיטורים של 120 עובדים

פבריק, החברה הישראלית הבולטת ביותר כיום בשוק מרכזי הלוגיסטיקה הרובוטיים לרשתות קמעונאות, שמעסיקה כ-300 עובדים ברחבי עולם, מודיעה על צמצום כוח-האדם הגלובלי בחברה ב-40% • כדי להקל על המפוטרים, החברה תציע חבילת פיצויים מורחבת ושירותי תמיכה והשמה

עובדי פבריק
עובדי פבריק

חברת פבריק, החברה הישראלית הבולטת ביותר כיום בשוק מרכזי הלוגיסטיקה הרובוטיים לרשתות קמעונאות, המפתחת מתקני ליקוט רובוטים עבור רשתות וקמעונאים בעולם, הודיעה על התאמת המבנה הארגוני לאסטרטגיה החדשה שלה. במסגרת השינוי: בחברה ישנם 300 עובדים ברחבי העולם, וכעת היא מודיעה על צמצום כוח-האדם הגלובלי בחברה ב-40% - משמע 120 עובדים יפוטרו. כדי להקל על המפוטרים, החברה תציע חבילת פיצויים מורחבת ושירותי תמיכה והשמה. בנוסף לכך, המנכ"ל ואחד המייסדים, אלרם גורן, עזב את תפקידו, ובמקומו מונה למנכ"ל אבי (ג'ק) יעקבי, שכיהן עד עתה כסמנכ"ל התפעול הראשי. 

יעקבי מסביר בשיחה עם גלובס כי 40% הוא מספר גלובלי, וכי הם לא ייכנסו כעת למספרים גאוגרפיים. מה שכן, הוא מסביר כי "מרכז הפיתוח היה ונשאר בארץ, זו הקבוצה הגדולה ביותר של עובדים בחברה. בטח אם אנחנו עוברים לאספקת פלטפורמות, הקבוצה הישראלית ממשיכה להיות מהמרכזית. ההנהלה יושבת בישראל, הפיתוח נשאר בישראל". עם זאת, גם פה בישראל יהיו קיצוצים. "רק התחלנו את תהליך הצמצום, זה תהליך של שימוע שלוקח 10 ימים", הוא מוסיף.

המהלך הזה של החברה, שהוקמה בשנת 2015, מגיע ברקע הכרזה אחרת, כי בשבועות האחרונים פעלה על שינוי במיקוד האסטרטגי שלה. החברה כעת תתמקד בפיתוח מודל שמציע לחברות לרכוש את המוצר, גם חומרה וגם תוכנה, אותו היא מפתחת, בשונה למצב הקיים: בו החברה מתפעלת את המתקנים בעצמה. לפי החברה, "המיקוד האסטרטגי החדש ירחיב את הצעת הערך שמעניקה החברה לקמעונאים והינו תוצר של למידת השוק והקשבה ללקוחות ולצרכיהם". 

הדרך שהחברה בוחרת להסביר את צמצום כוח-האדם היא אסטרטגיה ולא אילוצים חיצוניים. למעשה, החברה עד כה מכרה שירותים ללקוחות - משמע היו מוצאים את הנדל״ן, מתקינים את הרובוטים ונותנים בעצמם את השירות שמקבל הריטיילר. הלקוחות השונים אמרו לחברה כי המערכת שלהם מספקת את מה שנדרש, אבל הם לא רוצים שהחברה בעצמה תתפעל את הלקוחות - משמע ששום דבר לא יחצוץ בין הלקוח לריטיילר. לכן, החליטו לעשות את השינוי הזה, מאספקת שירות למכירת תשתיות ופלטפורמות.

מכיוון שמדובר בחברות שונות - פבריק החליטה להתאים את עצמה, ולכן השינוי הארגוני הזה לא נובע מהצורך של קיצוצים, "מצב החברה הוא טוב", מבטיח המנכ"ל בשיחה עם גלובס. אלא הוא נובע מהצורך להתאים את החברה לאסטרטגיית החברה - כי כעת הרבה משרות של שירותים וקבוצות מוצר לא נדרשות יותר.

"השינוי במיקוד החברה עליו הכרזנו לאחרונה מחייב אותנו לבצע גם התאמות במבנה החברה. מטבע הדברים, חברה הממוקדת בהצעת הערך של המוצר, שונה משמעותית מחברה הממוקדת במתן שירותי ליקוט רובוטיים", כך אומר המנכ"ל יעקבי.

מתי למעשה הבנתם שאתם צריכים לשנות אסטרטגיה, שהשיטה הקודמת לא יעילה? הרי בשנה שעברה גייסתם מאות מיליוני דולרים.
"כבר לפני שנה אנחנו הבנו שיש לקוחות גדולים בארצות הברית שרוצים לקנות פלטפורמות ולא שירות. אנחנו הרגשנו אז שאנחנו לא מוכנים, מכיוון שכשאתה מוכר מוצר, הוא צריך להיות ארוז ותפור ומושלם. ראינו שהלקוחות מעדיפים את זה והקורונה דחפה את זה שהריטיילרים מעדיפים לתפעל בעצמם, והתחלנו את השינוי. לפני חצי שנה בחנו את האסטרטגיה החדשה שהושלמה עכשיו".

תחום אספקת הטכנולוגיה בלבד הוא מאוד תחרותי. איזה יתרון תחרותי יש לכם פה?
"היתרון התחרותי המיידי שלנו הוא בשלושה דברים: קודם כל, היחס בין כמות הפריטים לנפח נתון. שנית, אף מתחרה שלנו לא יכולה להיכנס לכל חלל. אנחנו עם זרוע גמישה שיכולה להיכנס לחללים נתונים ומוגבלים. כך שלמעשה, החלל שלנו זו חניה של מגדל, ואף אחד אחר בעולם לא יכול להכניס מערכות רובוטיות לחלל שכזה. לבסוף, אנחנו כעת נוכל למכור ללקוח גם תשתיות וגם שירות אם ירצו. מתחרים אחרים לא יודעים לעשות את זה", כך לדבריו.

לפי המודל הקודם, למעשה פבריק הקימה מחסנים שתופעלו על ידי החברה וסיפקו את השירות עבור לקוחות. התברר כי הפעילות הזו והמודל הנוכחי לא יעיל ולא משתווה לה, ובמצב הנוכחי כשהם צריכים להוכיח יעילות ורווחיות זה פוגם בהם. לכן הם עושים את השינוי הארוגני הזה ועוברים למודל בו הם מוכרים את הרובוטים לרשתות הסופר, שמפעילים אותם בעצמן.

חשוב להזכיר, בשנת 2019 הודיעה החברה על סבב גיוס בהיקף של 110 מיליון דולר, ובשנה שעברה הודיעה החברה על סבב גיוס c, במסגרתו גיוסו 200 מיליון דולר, ובכך הפכה החברה ליוניקורן. החברה גייסה עד היום 336 מיליון דולר.