מסע בזמן ותקציב חורג: 5 מספרים מאחורי הטלסקופ ג'יימס ווב

הפרויקט שהתחיל מתקציב של מיליארד דולר והתנפח ל-10 מיליארד כבר כמעט הוכרז ככישלון • התמונות הראשונות שהגיעו ממנו השבוע פותחות עולם שלם של מחקר על האופן שבו נוצרים כוכבים וגלקסיות

תמונה של גלקסיות מהטלסקופ ג'יימס ווב / צילום: NASA, ESA, CSA STScI
תמונה של גלקסיות מהטלסקופ ג'יימס ווב / צילום: NASA, ESA, CSA STScI

תמונות יפהפיות סיפק לנו השבוע טלסקופ ג’יימס ווב החדש. התמונות הראשונות ששלח הראו לנו עולם לא מוכר. היכן שראינו רק שמים שחורים, כעת נראים כוכבים, שהיו רחוקים מכדי שנראה אותם בעבר. לראות רחוק בחלל פירושו לראות גם אל העבר, ולצפות באירועים שלמעשה קרו עוד לפני שנוצר כדור הארץ. ואלה אכן המטרות העיקריות של הטלסקופ: לראות את הבריאה של הכוכבים הראשונים ולהבין כיצד הם נוצרים, לעקוב אחר היווצרות גלקסיות, לחקור מבנים שלהן ולחפש עדויות למקור החיים. הפיזיקאים מביטים היום על התמונות הללו ומאמינים שזה אפשרי. הנה כמה מספרים שמספרים את הסיפור של טלסקופ ווב, ושל היקום שלנו.

10 מיליארד דולר
זה התקציב שהושקע בטלסקופ עד השקתו. התקציב המתוכנן היה מיליארד דולר, וב-2011 כבר הוצע לבטל את הפרויקט בגלל החריגות בתקציב, אבל בסופו של דבר התקבלה ההחלטה להמשיכו.

180 מיליון שנה
זה הזמן אחרי המפץ הגדול שאליו הטלסקופ מאפשר להגיע. משום הזמן שלוקח לאור להגיע אלינו, אנחנו רואים אירועים שהתרחשו מזמן. אבל ממש ממש מזמן. גילו של היקום מוערך בכ-13.8 מיליארד שנה (על פי חלק מההערכות), כך שאנחנו מגיעים עם הטלסקופ הזה לא כל כך רחוק מההתחלה. הטלסקופ מאפשר לראות עצמים עמומים ברזולוציה גבוהה פי 100 מכפי שניתן לראות בטלסקופ האבל. הוא גם מאפשר לראות עצמים בספקטרום האינפרה אדום, כולל עצמים שמתרחקים מאיתנו במהירות גבוהה. שתי התכונות הללו פלוס מיקום הטלסקופ (1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ) והגודל שלו, מאפשרות לראות עצמים הנמצאים רחוק מאוד (ולכן נראים לנו עמומים יותר). כדי לשמור על חדות התמונה, הטלסקופ נשמר בטמפרטורה של מינוס 223 מעלות.

5 גלקסיות
מופיעות יחד בצילום Stephan’s quintet, מהתמונות הראשונות שהגיעו מהטלסקופ. בכל גלקסיה יש בין מיליונים למאות מיליארדי כוכבים. ארבע מהן קרובות מספיק, כך שיש אינטראקציה ביניהן, ובשטח שביניהן כבר יש פעילות שנובעת מההשפעות ההדדיות שלהן אלה על אלה, ונולדים שם כוכבים חדשים (כלומר נולדו, וכעת אורם מגיע אלינו). ההערכה היא שלפחות חלק מהגלקסיות האלה יתנגשו זו בזו בשלב מסוים. אחת מהן כבר יוצרת גלי הדף בעודה נשאבת אל מרכז הקבוצה.

כשרואים כוכבים וכוכבי לכת רחוקים לפרטי פרטיהם, אפשר לנסות להסיק מכך מהם החומרים שמרכיבים אותם. בתמונות שכבר הגיעו מהטלסקופ, אפשר לראות כוכבי לכת שונים מאלה שבאזור הקרוב לנו, וגם כאלה שנראה שהם מכילים מים, ולכן אולי תומכים בחיים.

150 מיליון פיקסלים
יש בתמונה הזאת (מן הסתם לא בגרסה שמגיעה לעין שלנו) והיא חוברה מיותר מ-1,000 קובצי תמונה שונים.

שעה אחת
לוח הזמנים שלפיו מתוכננת פעילות הטלסקופ. בכל רגע נתון יש משימה מסוימת שהוא מנסה לבצע, בהנחייתה של קבוצת מדענים ספציפית שהוקצה לה מספר שעות מסוים של אחריות על הטלסקופ. התוכנית לשנה הבאה עדיין פתוחה.