תיקי נתניהו | פרשנות

עדות הדס קליין: ההגנה הגיעה להישגים, אבל הם לא ימנעו הרשעה

הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, סיפקה בעדותה מבט מבפנים על קו אספקת המתנות כהגדרתה לבני הזוג נתניהו • אלא שחקירתו הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, חשפה כי הגם שמדובר ב"עדה מן החלומות" מבחינת התביעה, עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של הסיגרים והשמפניות שהועברו

הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר
הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

בתום 7 ימים על דוכן העדים, הדס קליין, העוזרת של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, מצטיירת כעדה אמינה, החלטית, שמנסה לדייק את תשובותיה ולא נכנעת למניפולציות שבחקירה הנגדית.

קליין סיפקה מבט מבפנים על קו אספקת המתנות כהגדרתה לבני הזוג נתניהו ועמדה על כך שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ידע על העברת המתנות, כולל השמפניות שהועברו לרעייתו שרה. היא גם העידה כי מילצ'ן נהנה מקרבתו לנתניהו ומהמעמד של מי שיכול להוציא את נתניהו מכל ישיבה בלחיצת כפתור. 

אלא שחקירתו הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, חשפה כי הגם שמדובר ב"עדה מן החלומות" מבחינת התביעה, עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של הסיגרים והשמפניות שהועברו לבני הזוג נתניהו. זאת מכיוון שאף אחד מהמעורבים לא ניהל רישום בזמן אמת על החלק שעבר מתוך כלל השמפניות שנקנו. בעניין הסיגרים, קליין עומדת על כך שרובם המוחלט נקנה עבור נתניהו. 

הדס קליין: מילצ'ן נדנד באובססיביות לגבי הוויזה. נתניהו אמר שיהיה בסדר
הדס קליין: "ראיתי את הנהג של מילצ'ן מעמיס ארגזי שמפניה לרכב, לא בקבוקים"
הדס קליין: "לפעמים מילצ'ן גלגל עיניים שבני הזוג נתניהו ילכו כבר"

בדיון האחרון, ערב היציאה לפגרת בתי המשפט, תקף עו"ד חדד את הכמויות שהתביעה בחרה לציין בכתב האישום. בשלב זה הוא לא ניסה לפגום במהימנותה של קליין, כפי שעשה בימי החקירה הראשונים כאשר עסק בחשבון הטוויטר של העדה. הוא חזר והבהיר לה כי אין לו טענות כלפיה. למעשה, הוא שמר את התותחים הכבדים לרגע האחרון לפני שהצדדים מתפזרים לחודש וחצי, והצליח לסדוק במעט את היקף סכומי המתנות בהם מואשם נתניהו.

הכוונה ב"מעט" היא לסכום של 184 אלף שקל מתוך 690 אלף שקל המיוחס לנתניהו. לעו"ד חדד נותרו עוד לפחות 4 ימים לחקירה הנגדית, והוא ימשיך לנסות לפרק את הסכומים על-מנת למזער את היקף המתנות.

184 אלף שקל על שמפניות: כמה מתוך זה הגיע לשרה נתניהו?

נתניהו מואשם כי בעת שכיהן כראש ממשלה, הוא קיבל מתנות מחבריו המיליארדרים פאקר ומילצ'ן בהיקף של כ-690 אלף שקל, אך לא נמנע מלהתערב בענייניו של מילצ'ן ולסייע לו.

סכום זה כולל כאמור 184 אלף שקל בהם נרכשו שמפניות על-ידי מילצ'ן עבור שרה נתניהו. הפרקליטות הגיעה לסכום זה לאחר שחישבה 65% מכלל השמפניות שנקנו בין השנים 2011-2016 על-ידי מילצ'ן. למה 65%? כי כך העריכה קליין בחקירתה במשטרה. אין ראיות מעבר להערכתה של קליין. אף אחד לא ערך רישום בזמן אמת, ולכן גם לא היה לחוקרים דרך לאמת את ההערכה.

עו"ד חדד חשף את העובדה שבנקודה זו, כתב האישום מסתמך על הערכה בלבד, ושקליין מראש, כבר במהלך החקירה, הבהירה זאת. הוא הראה איך חוקרי המשטרה לחצו עליה למסור הערכה. קליין התקשתה להעריך, באופן טבעי. היא סיפרה כי חלק מהשמפניות נקנו לטובת משפחת מילצ'ן לצורכי אירוח, אך מרבית הבקבוקים נקנו עבור שרה נתניהו.

"אתה יודע שזה לא מתמטיקה. אני לא רוצה להתחייב למשהו. באמת, אני חוששת מזה", אמרה קליין לחוקר המשטרה. אך כשהחוקרים התעקשו, היא העריכה כי מדובר ב-65%, כשציינה בתחילה 70%, ובחקירה אחת גם אמרה 60%. "אני מפחדת מאי-דיוק בעניין הזה. אני לא רוצה שתגידו אחר-כך 'אמרת וזה לא'", הוסיפה.

כאמור, אף אחד לא יודע מה ההיקף האמיתי המדויק. אין דרך לשחזר אותו היום, וגם בשנת 2016 לא ניתן היה. המשפט הפלילי דורש הוכחה ברמה הגבוהה ביותר, "מעל לכל ספק סביר", ולכן יש משמעות רבה לכך שנסמכים כאן על הערכה. גם אם מדובר בעדה אמינה, בעלת היכולת הגבוהה ביותר להעריך, כמי שהייתה זו שהוציאה לפועל את העברת המתנות.

"מי יכול לשער השערות על 5 שנים?", טען עו"ד חדד בלהט, ונראה כי גם השופטים התרשמו מטענתו. הטיעון הוביל "לבחון" את קליין האם היא יכולה להעריך את מספר המפגשים בהם הגיעו המיליארדרים עם מתנות לבלפור. היא הסבירה כי היום, בשנת 2022, אין לה יכולת להעריך זאת, והשופט משה ברעם תהה איך היא יכלה להעריך כמה שמפניות הועברו, אך מפגשים לא. "אלמלא עדותה אנחנו נמצאים בערפל לגבי החלוקה?", שאל השופט עודד שחם, והתובע, עו"ד אלון גילדין, הבהיר כי אכן זו הראיה היחידה לשימוש שנעשה בכמויות השמפניה שנקנו על-ידי מילצ'ן.

אלא שהצלחה זו של ההגנה לא תמנע מבית המשפט לקבוע בסופו של יום כי כמויות גדולות ומשמעותיות מאותן שמפניות הועברו לשרה נתניהו, לבקשתה. גם אם יתקשו השופטים לקבוע כמות כפי שצוין בכתב האישום. היקף המתנות, ככל שנתניהו יורשע, עשוי להשפיע על העונש.

באשר לסיגרים, אלה מהווים חלק משמעותי מהסכום הכולל ועומדים על 267 אלף שקל ממילצ'ן ו-145 אלף שקל מפאקר. קליין איתנה בדעתה כי הסיגרים ברובם המוחלט נקנו עבור נתניהו. "כל הסיגרים נרכשו לנתניהו. באריזות סגורות. חד וחלק", השיבה קליין בהחלטיות על ניסיונו של עו"ד חדד לטעון כי הסיגרים נקנו גם לצורכי אירוח.

טיעון אחר של עו"ד חדד היה נסיבתי. הוא הציג חשבוניות לפיהן נקנתה כמות עצומה של בקבוקי מים - 4,000 בקבוקים, רובם של חצי ליטר, בתקופה של חודשיים וחצי. הוא גם הראה באופן חלקי כי בחלק מהמקרים שמילצ'ן לא היה בארץ לא נרכשו משקאות. לטענתו, נתון זה מלמד כי כלל המשקאות שנקנו לבית מילצ'ן נועד לצורכיהם האישיים שלו ושל משפחתו ולאירוח. בכך הוא ביקש להשליך על היקף השימוש בשמפניות.

קליין דחתה את הטענה. לדבריה, לא ניתן להשוות בין צריכת בקבוקי המים לבין השמפניות. "זה לא קשור בכלל. אני לא מוצאת בזה רלוונטיות", אמרה. השופט שחם תהה על התזה והעיר כי קליין לא מוסיפה אם יש מקום לשקול אותו.

טענת ההסתמכות על עצת עורך דין

קו ההגנה המרכזי של נתניהו, מראשית הדרך, היה שהוא התייעץ עם עורך דינו יעקב וינרוט ז"ל, שנפטר בעיצומה של החקירה. המשטרה הספיקה לגבות עדות מעו"ד וינרוט, וחלקה הוצג אתמול (ג') בבית המשפט. לדברי עו"ד וינרוט בחקירה, הוא אמר לנתניהו כי אם המתנות ניתנות "מתוקף מעמדך כחבר ולא כאיש ציבור, אתה לא חייב לדווח על זה". הוא הזכיר בקבוקי יין, סיגריות וארוחות. קליין העידה כי בני הזוג נתניהו אמרו לה כי מותר לקבל מתנות מתכלות, הכול חוץ מדירה. כלומר, נתניהו היה מודע לבעייתיות בקבלת המתנות.

על פניו נראה כי טענת ההסתמכות לא עומדת בכללים שנקבעו על-ידי בית המשפט העליון. ההגנה מחייבת כי המתייעץ יציג את כל העובדות, כאשר האופציה הרצויה היא להתייעץ עם רשות מוסמכת. נתניהו יידרש להסביר למה פנה לעורך דין פרטי ולא ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו.

העדים שיעידו אחרי קליין יהיו מעניינים וישלימו את התמונה: יונתן חסון, שהיה הנהג של שני המיליארדים, יוכל לשפוך אור על כמות השינועים של השמפניות; שני קוסקס, אם הבית של פאקר, תתייחס לרכישות שנעשה על-ידי פאקר; וכמובן עדותו של מילצ'ן שצפוי להעיד בהמשך. 

*** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו הוא בגדר נאשם בלבד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.