קרן המטבע חותכת את תחזית הצמיחה העולמית: "הכלכלה קודרת ולא יציבה"

קרן המטבע הבינלאומית צופה כי הכלכלה העולמית תצמח השנה ב-3.2% - ירידה של 0.4% מהתחזית הקודמת של הבנק • בקרן מעריכים כי ב-2023 הצמיחה תאט ל-2.9% • לפי הקרן, "התאוששות לא מגובשת בשנת 2021 גררה התפתחויות קודרות יותר ויותר בשנת 2022"

קריסטלינה גאורגייבה, ראש קרן המטבע העולמית / צילום: Reuters, Remo Casilli
קריסטלינה גאורגייבה, ראש קרן המטבע העולמית / צילום: Reuters, Remo Casilli

קרן המטבע הבינלאומית חתכה היום (ג') את תחזיות הצמיחה העולמיות שלה ל-2022 ו-2023, ומכנה את התחזית הכלכלית הגלובלית "קודרת ואינה ודאית יותר".

קרן המטבע הבינלאומית צופה כעת שהכלכלה העולמית תצמח השנה ב-3.2%, לפני שתאט עוד יותר לשיעור תמ"ג של 2.9% ב-2023. התיקונים מסמנים ירידה של 0.4% ו-0.7%, בהתאמה, מהתחזיות שלה באפריל.

התחזית המתוקנת מצביעה על כך שהסיכונים השליליים המתוארים בדוח הקודם מתממשים כעת.

האתגרים עליהם פירט הדוח מתייחסים אל "מספר זעזועים שפגעו בכלכלה העולמית, החלשה ממילא בעקבות המגפה: האינפלציה הגלובלית הגואה, האטה גרועה מהצפוי בסין ושלל זליגות שליליות מתמשכת מהמלחמה באוקראינה. התאוששות לא מגובשת בשנת 2021 גררה התפתחויות קודרות יותר ויותר בשנת 2022", נכתב בדוח.

ההאטה הצפויה תסמן את ההתכווצות הרבעונית הראשונה בתמ"ג הריאלי העולמי מאז 2020. בתרחיש אלטרנטיבי מתקבל על הדעת, אך פחות סביר, עשויה הצמיחה העולמית לרדת לסביבות 2.6% ב-2022 ו-2.0% ב-2023, כך לפי הדוח של קרן המטבע הבינלאומית.

בחודש שעבר קיצץ הבנק העולמי את תחזית הצמיחה העולמית שלו לשנת 2022 ל-2.9%, לעומת הערכה מוקדמת של 4.1%, תוך ציון לחצים מאקרו-כלכליים דומים.

ארה"ב, סין והודו מושכות כלפי מטה

החמרה בתחזיות הצמיחה בארה"ב, סין והודו היא שהביאה את קרן המטבע העולמי לבצע תיקונים כלפי מטה בתחזיותיה: תחזית התמ"ג של ארה"ב ירדה ב-1.4% ל-2.3%, כתוצאה מצמיחה חלשה מהצפוי במחצית הראשונה של 2022, הפחתת כוח הקנייה של משקי הבית והידוק המדיניות המוניטרית; כלכלת סין הראתה צמיחה של 1.1% בהשוואה להערכות קודמות, בעקבות סגרים ממושכים בתגובה לקורונה ומשבר נדל"ן הולך ומעמיק. הכלכלה השנייה בגודלה בעולם צפויה כעת לצמוח ב-3.3% בשנת 2022 - הצמיחה הנמוכה ביותר מזה ארבעה עשורים, להוציא את הנפילה הראשונית מהתפרצות מגפת הקורונה ב-2020.

התחזית לצמיחתה הכלכלית של הודו נחתכה ב-0.8% ל-7.4%, בעיקר בשל תנאים חיצוניים מאתגרים והידוק מדיניות מהיר. בינתיים, התחזית של גוש האירו ירדה ב-0.2% אחוז ל-2.6%, אם כי קרן המטבע הבינלאומית ציינה בדוח שההשלכות המשמעותיות מהמלחמה באוקראינה צפויות להכות חזק אף יותר ב-2023, במיוחד בכלכלות הגדולות כמו גרמניה, צרפת וספרד.

כלכלת רוסיה התכווצה פחות מהצפוי ברבעון השני, למרות סנקציות כלכליות רחבות היקף בתגובה לפלישתה לאוקראינה, כך בדוח. התחזית לשנת 2022 עודכנה בעלייה של 2.5%, אף כי שיעור הצמיחה המשוער שלה נותר שלילי ברמה של 6%-.

התחזית של קרן המטבע מגיעה על רקע האינפלציה הממשיכה ועולה, הגוררת מגמה מתמשכת של עליית מחירי המזון והאנרגיה. כעת האינפלציה העולמית צפויה להגיע השנה ל-6.6% בכלכלות המתקדמות ול-9.5% בשווקים המתעוררים והכלכלות המתפתחות - עדכון כלפי מעלה של 0.9% ו-0.8%, בהתאמה.

בנוגע למגמת עליית המחירים, המתדלקת משבר יוקר מחיה עולמי, קרן המטבע הבינלאומית המליצה לקובעי המדיניות לשים בראש סדר העדיפויות את ריסון האינפלציה. עוד נכתב כי מדיניות הטיפול במחירי האנרגיה הגבוהים צריכה להתמקד בקבוצות הפגיעות ביותר מבלי לעוות את המחירים הכוללים.

מזה חודשים, הבנקים המרכזיים מאמצים בהדרגה מדיניות מוניטרית הדוקה יותר. הבנק המרכזי האירופי הצטרף בשבוע שעבר לגורמים כמו הפדרל ריזרב האמריקאי והבנק המרכזי של אנגליה בהעלאת הריבית - המהלך הראשון שלו מזה 11 שנים. ובכל זאת, האינפלציה נשארת, ושוברת שיאים של 40 שנה בארה"ב ובבריטניה. "למדיניות מוניטרית הדוקה יותר יהיו בהכרח עלויות כלכליות אמיתיות, אבל עיכוב רק יחמיר אותן", סיכם הדוח.