מי יחליף את ג'ונסון? "שר אוצר מנותק" או "שרת חוץ לא כריזמטית"

השמרנים יצביעו על יו"ר המפלגה החודש • המתמודדים, השר לשעבר רישי סונאק ושרת החוץ ליז טראס, נבדלים גם בגישה הכלכלית: האחד תומך בהעלאת מסים וצמצום גירעון, בעוד שהשנייה בעד הורדת מסים והעמקת הגירעון • הכירו את המתמודדים על המפתחות לדאונינג 10

המתמודדים ליז טראס ורישי סונאק / צילום: רויטרס, PA Images via Reuters Connect
המתמודדים ליז טראס ורישי סונאק / צילום: רויטרס, PA Images via Reuters Connect

שני מועמדים לא־טיפוסיים מתמודדים בימים אלה על הנהגת המפלגה השמרנית בבריטניה, ועל המפתחות למעון ראש הממשלה ב"דאונינג 10" שהיא מעניקה. אחרי רעידת האדמה שהתחוללה במפלגה בחודש האחרון, לאחר שבוריס ג'ונסון אולץ להודיע על פרישה מוקדמת בלחץ חברי הסיעה בפרלמנט, מנסים שר האוצר לשעבר רישי סונאק ושרת החוץ המכהנת ליז טראס לקנות את לבם של כ־160 אלף חברי המפלגה השמרנית, שיצביעו החל מהשבוע באמצעות הדואר.

בשורת עימותים טלוויזיוניים, בהצהרות לתקשורת ובהבטחות בלתי־פוסקות לצעדי מדיניות שונים, שני הפוליטיקאים מנהלים בימים אלה קרב על תמיכת חברי המפלגה, בהצבעה שתוצאותיה יוכרזו רק ב־5 בספטמבר. זמן קצר לאחר מכן, יפנה בוריס ג'ונסון את בית ראש הממשלה בדאונינג 10 והמנצח או המנצחת ייכנסו במקומו ויוכלו לכהן בשלטון עד ינואר 2025, אם לא יוכרזו בחירות מוקדמות.

על הפרק כעת ניצבת השאלה מי מתאים יותר להנהיג את השמרנים ואת בריטניה בתקופה הנוכחית, של משבר כלכלי עמוק, אינפלציה גבוהה, יחסים לא־ברורים עם האיחוד האירופי, מלחמה משתוללת במזרח אירופה ואולי החשוב מכל - שפל עמוק בתמיכת הציבור במפלגה, שהיה מביא להדחתה מהשלטון לו היו הבחירות הכלליות מתקיימות כיום.

 
  

לא מועמדים טבעיים להובלת המפלגה

אף אחד מבין שני המתמודדים לא נחשב למועמד טבעי להובלת המפלגה. רישי סונאק, שכיהן כשר אוצר לא־פופולרי במיוחד בשנתיים האחרונות, רשם על שמו שורת סיבובי פרסה כלכליים וחוסר־עקביות מבחינת מדיניות, כמו גם שערוריית מס משפחתית שפגעה בו קשות.

ליז טראס אמנם זכתה לתמיכה גוברת בעזרת הצהרות חריפות נגד רוסיה בחודשים האחרונים, אך גם היא נחשבת לדוברת לא רהוטה ולתומכת נלהבת של ג'ונסון, ששמרה לו אמונים למרות שורת סקנדלים ציבוריים שליוו את כהונתו.

במפלגה ששואפת "לחזור לערכי העבר", כפי שהשמרנים מנסים לעשות כעת אחרי שג'ונסון לקח אותם לסיבוב במחוזות בלתי־מוכרים, העובדה שטראס (47) החלה את דרכה כפעילה במפלגה יריבה, ה"ליברל־דמוקרטים", לא מקנה לה נקודות רבות. נאום נרגש שנשאה בנעוריה בוועידת המפלגה, הכולל השתלחות בבית המלוכה, תפס תאוצה ברשתות החברתיות. כך גם העובדה כי במשך 12 שנים, אחרי שעברה למפלגה השמרנית בגיל 21, ניסתה טראס לרוץ בחוסר־הצלחה במחוזות שונים מטעם השמרנים, עד ש"סודר" לה מחוז בחירה מובטח ב־2010.

טראס: האם היא באמת "תאצ'ר החדשה"?

טראס כמעט ואיבדה גם את המועמדות הזו, אחרי שהתגלה כי הסתירה רומן ממושך שניהלה מחוץ לנישואים. אך היא שיכנעה את מוסדות המפלגה השמרנית כי היא מתאימה להיבחר לפרלמנט. הרומן לא פירק את נישואיה, והיא עדיין נשואה עם שני ילדים.

מאז שנבחרה כיהנה טראס בתפקידי שרה זוטרה ובכירה בשלוש ממשלות שמרניות שונות. התפקיד האחרון והבכיר ביותר שלה היה שרת החוץ, אליו מונתה לפני פחות משנה. צוותה של טראס מנסה לקדם את תדמיתה כ"תאצ'ר החדשה", מי שתיקח את המושכות ביד ברזל ותנער את המפלגה. היא מבטיחה לבצע צעדי מדיניות "שמרניים" קלאסיים כמו חיזוק הביטחון, מאבק בהגירה ועוד.

מבקריה, מנגד, מצביעים על כך שדילגה מתפקיד לתפקיד ללא השפעה משמעותית, וטוענים לחוסר יכולת להוציא לפועל מהלכים משמעותיים. אחת מהן אמרה כי "האמביציה שלה ללא ספק גדולה יותר מהיכולת המעשית שלה". אחד הקלפים שנשלפים נגדה הוא העובדה כי התנגדה ל"ברקזיט" לפני משאל העם, אך שינתה את עמדתה מן הקצה אל הקצה אחרי פרסום התוצאות. היא נחשבת למעין "מועמדת המשך" של מחנה ג'ונסון בשמרנים, אך העובדה שהשיגה פחות קולות מסונאק בבחירות הפנימיות בתוך הסיעה מרמזת על חוסר פופולריות עמוק בשורותיה.

סונאק: צעדים לא־שמרניים כשר אוצר

לעומתה, סונאק נחשב למי שמרד לבסוף בשלטון ג'ונסון. התפטרותו יחד עם שר הבריאות בתחילת יולי חוללה את המפולת הפנים־מפלגתית שהביאה את ג'ונסון לוותר על התפקיד. עד למועד זה, נחשב סונאק למועמד בלתי-פופולרי. במיוחד הייתה לו לרועץ נחישותו להעלות את המסים כדי לממן את גירעון הענק שבריטניה צברה כחלק מהתמודדותה עם מגפת הקורונה. הוא גם הכריע, אחרי שנכנע לקמפיין של ה"לייבור" מהאופוזיציה, למסות אד־הוק את ענקיות האנרגיה הפועלות בבריטניה על "רווחים עודפים", בצעד מפתיע מצד ממשלה שמרנית. אך במרוץ הפנים־סיעתי הוא צבר מחדש פופולריות, והגיע עם מירב קולות חברי הפרלמנט להצבעה המכרעת כעת.

סונאק (42) הוא בן למהגרים הודים שהתגוררו במזרח אפריקה, רופא ורוקחת. הוא למד בבתי ספר יוקרתיים, ונחשב גם לאחד מחברי הפרלמנט המכהנים העשירים ביותר בבריטניה, כתוצאה מנישואיו לאקשתה מורתי, אשת עסקים ובתו של המיליארדר ההודי נאראיאנה מורתי. לזוג שתי ילדות. העובדה כי מורתי שמרה על אזרחותה ההודית וכך התחמקה מתשלום מסים עוררה ביקורת ציבורית כשנחשפה בתקשורת לפני כשנה.

אחרי שלמד באוקספורד (כמו טראס), שימש סונאק כיועץ ב"גולדמן זאקס", כיהן כבכיר בשורת קרנות גידור והתחתן ב־2009 עם מורתי. ב־2015 נכנס סונאק לפרלמנט מטעם השמרנים. הוא כיהן בתפקידי שרים זוטרים, עד שמונה לתפקיד שר האוצר שבועות בלבד לפני פרוץ מגפת הקורונה. מאז, הפך סונאק לפנים של המדיניות הכלכלית היוצאת־דופן של הממשלה הבריטית, שהעניקה רשת ביטחון לעצמאים, נאבקה למנוע מבריטניה להיכנס למיתון עמוק ובלתי הפיך והקצתה קרוב ל-70 מיליארד ליש"ט להתמודדות עם המגיפה.

חליפות באלפי ליש"ט ועגלים זולים

סונאק זכה לביקורת על חליפות בשווי אלפי ליש"ט שהוא לובש, ונעלי ספורט יוקרתיות. כשנשאל על מחיר הלחם ענה "יש לנו כל מיני סוגי לחמים בבית". מולו מקדמים תומכיה של טראס את תדמיתה כ"מחוברת יותר" לצרכי הציבור, ואחת מתומכותיה ציינה כי היא עונדת עגילים זולים.

בפועל, חלק גדול מההבדל בין השניים נסוב סביב מדיניות כלכלית. בעוד טראס מבטיחה להפחית מסים באופן מיידי, ומצדדת באופן גלוי בהעמקת הגירעון כדי לסייע לציבור להתמודד עם עליות המחירים ולהשקיע בתשתיות כדי להבטיח צמיחה עתידית, סונאק בעד מדיניות פיסקלית אחראית יותר. הוא תומך בהעלאה מתונה של המסים כדי לצמצם את הגירעון. "תראו את ארה"ב, יפן וקנדה", אמרה טראס בעימות טלוויזיוני בין השניים, "יש להן גירעון יותר גדול משלנו". "מדובר בחוסר־אחריות פיננסית", אמר סונאק, "עלינו לשלם את החובות שלנו בעצמנו, ולא לגלגל אותם לדורות הבאים". סונאק הזהיר מהתפוצצות בעלויות החזר ההלוואות הבריטיות.

הסקרים, נכון לעכשיו, מעניקים לטראס יתרון ברור בקרב חברי המפלגה. 49% אמרו שיצביעו בעבורה, לעומת 31% לסונאק. בציבור הכללי, עם זאת, שני המועמדים אינם פופולריים במיוחד. רק 35% סבורים כי טראס מתאימה לתפקיד ראשת הממשלה, לעומת 29% המאמינים בסונאק.