הסגר בסין והתחזקות הדולר ברבעון השני עצרו את הראלי של סולאראדג'

הנפילה בשערו של האירו למול הדולר גרעה כ-18 מיליון דולר משורת ההכנסות של חברת האנרגיה המתחדשת שפספסה את התחזיות • למרות שעקפה את תחזית הרווח למניה, היא ירדה לשווי של 18 מיליארד דולר, נמוך משוויה הנוכחי של חברת הפינטק הקטנה פאגאיה שעומד על 20 מיליארד דולר

מערכות סולאריות של חברת סולאראדג’ / צילום: אתר החברה
מערכות סולאריות של חברת סולאראדג’ / צילום: אתר החברה

שיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, לצד היחלשות האירו למול הדולר, פגעו בהכנסות סולאראדג' ברבעון השני של השנה. החברה המספקת ציוד מתקדם לניצול מיטבי של פאנלים סולאריים לא עמדה בתחזיות האנליסטים.

בעקבות פרסום הדוחות נפלה מניית החברה בנאסד"ק בכ-13% במסחר שלאחר הסגירה ביום ג', ומחירה משקף לסולאראדג' שווי של כ-17.6 מיליארד דולר - השנייה מבין הישראליות הנסחרות בניו יורק, אחרי סנסציית הפינטק פאגאיה שחתמה את המסחר בשלישי בשווי של 20 מיליארד דולר.

פאגאיה ממשיכה להציג עלייה של עשרות ולעיתים מאות אחוזים מדי יום, כנראה בעקבות "שורט סקוויז" במנייתה המתאפשר בשל מיעוט מניות בשוק ("סחורה צפה") שבהן ניתן לסחור. 

בשיחת ועידה עם המשקיעים ציין מנכ"ל סולאראדג' , צבי לנדו, כי התוצאות ברבעון השני הושפעו מהכנסות שיא שרשמה החברה ב-14 מדינות שונות באירופה, אך על כך הוסיף כי היחלשות שער האירו שחקה את התוצאות במונחים דולריים. יצוין כי השוק החזק עבור החברה באירופה הוא בגרמניה , השני בכוחו אחרי ארה"ב . לדברי לנדו יש גם מומנטום חיובי בשווקים אחרים בעולם בהם ברזיל, אוסטרליה, דרום אמריקה והודו.

השיבוש העיקרי בשרשרת האספקה, שהשפיע על החברה, היה הסגר שהטילו הרשויות הסיניות באזור שנגחאי שבסין, בשל התפרצות מחודשת של הקורונה. הדבר הוביל לשיבושים בייצור רכיבים חשובים לחברה ובעיכובים בהתנעה מחודשת של הפעילות. בנוסף, האירוע גם השפיע על המלאים של סולאראדג' ברבעון השלישי. לפי הערכת לנדו יהיה צורך בעיכוב של משלוחים, בחלקם אל תוך הרבעון הרביעי של השנה, כתוצאה מהמגבלות בסין.


נפילת שער האירו פגעה בהכנסות

בסיכום הרבעון שחלף, פספסה החברה בשורת תחזית ההכנסות שלה. הן הסתכמו ב-727.8 מיליון דולר ברבעון השני, ומדובר בעלייה של 11% ביחס לרבעון השני אשתקד. הנתון היה נמוך מתחזית ממוצעת של האנליסטים להכנסות של 731 מיליון דולר. בחברה ציינו בשיחת הוועידה עם המשקיעים כי הנפילה בשערו של האירו למול הדולר גרעה כ-18 מיליון דולר משורת ההכנסות.

בשורת הרווח המתואם למניה (Non-GAAP) רשמה החברה רווח של 95 סנט גבוה נמוך מתחזית בתי ההשקעות בוול סטריט שעמדה בממוצע על 1.4 דולרים למניה. ברבעון המקביל רשמה החברה רווח למניה של 1.28 דולרים, וברבעון הקודם עמד הרווח הנקי למניה על 1.2 דולרים. השלכות מטבע החוץ על שורת הרווח למניה היו משמעותיות ועמדו על 25 סנט ברבעון שחלף.

סולאראדג' פרסמה גם את תחזיותיה לרבעון השלישי השנה, להכנסות שינועו בין 810 ל-840 מיליון דולר. אמצע הטווח עומד על 825 מיליון דולר והוא גבוה מהתחזית הנוכחית של האנליסטים שמדברת על 821 מיליון דולר. החברה מעריכה כי תרשום שיעור רווח גולמי מתואם שינוע בין 26% ל-29% ברבעון השלישי, וכי הרווח התפעולי ינוע בין 90 ל-110 מיליון דולר. מכירות הסגמנט הסולארי של החברה ינועו בין 765 ל-795 מיליון דולר.


עליית מחירי הנפט תרמה לתנודתיות

מניית סולאראדג' נסחרה בתנודתיות יחסית גבוהה בשנה החולפת, מושפעת מהעלייה החדה במחירי הנפט והאנרגיה המסורתית. בחודשים האחרונים נראה כי עולם האנרגיה המתחדשת חווה התעוררות בביקושים, מה שמתבטא בעלייה במחירי המניות. מניית סולארדג' עלתה ב-32% בשנה האחרונה, כולל הנפילה לאחר סיום המסחר בוול סטריט ביום ג' השבוע.

סולאראדג' הונפקה בנאסד"ק לראשונה בשנת 2015, לפי שווי של 685 מיליון דולר. מי שנצמד להשקעה בחברה יכול היה לרשום תשואה חלומית של 1,670% על כספו, שנובעת בעיקר מההצלחה העסקית של החברה בעולם האנרגיה הסולארית. מוצרי החברה מספקים מערכות שמייעלות את אספקת החשמל מהפאנלים הסולאריים, הן ממירות את זרם החשמל מהפאנלים ומייצבות אותו. בנוסף, החברה מייצרת מוצרים נוספים מעולמות האנרגיה הירוקה.