מניית המכשור הרפואי שטסה עשרות אחוזים בבורסה לאור הצעת השקעה

מניית יומן אקסטנשנס נפלה לאחר שהחברה לא עמדה בתחזיות המכירות, וכעת ההשקעה של הקרן הפרטית מסין עשויה להגן עליה מהשתלטות • הקרן הציעה לרכוש 40% מהחברה תמורת 30 מיליון דולר, כאשר שווי החברה כולה בת"א 45 מיליון שקל בלבד

המכשיר של יומן אקסטנשנס / צילום: מצגת החברה
המכשיר של יומן אקסטנשנס / צילום: מצגת החברה

מניית חברת הרובוטיקה הרפואית יומן אקסטנשנס  מזנקת בחדות בבורסה המקומית היום (ה'), לאחר שהודיעה על קבלת הצעת השקעה מקרן סינית בשם Shanghai RunYoung Capital Management. ההסכם עדיין נמצא בשלב ההצעה בלבד, וטרם נחתם מזכר הבנות.

הקרן הציעה לרכוש 40% מהחברה תמורת 30 מיליון דולר, לפי שווי של 50 מיליון דולר (כ-163 מיליון שקל) לחברה טרם ההשקעה בדילול מלא. בנוסף ינתנו לקרן הסינית זכויות ההפצה הבלעדיות של המוצר באזור אסיה והפסיפיק (סין, יפן, דרום מזרח אסיה ואוסטרליה). שווי החברה בתחילת המסחר הבוקר עמד על 45 מיליון שקל בלבד, וכעת היא נסחרת לפי שווי של כ-70 מיליון שקל.

צנחה ב-80% מאז ההנפקה

יומן אקסטנשנס פיתחה מכשיר שמשפר ביצועים בניתוחים לפרוסקופיים. היא הנפיקה ב-2020, לאחר שרשמה הכנסות של 20.7 מיליון שקל במחצית הראשונה של אותה שנה, וגייסה 159 מיליון שקל לפי שווי של 600 מיליון שקל.

אך מנייתה צללה לאחר ירידה חדה בהכנסות ממוצריה, ששווקו דרך חברת Aesculap מקבוצת ב. בראון. מפיץ אירופאי חזק כזה נראה תחילה כנכס מבטיח עבור החברה, אך כבר במחצית הראשונה של 2021, נפלו ההכנסות ל-1.1 מיליון שקל, ונראה היה שהמפיץ איבד עניין במוצר. לפני כחודשיים הודיעה החברה על סיום ההתקשרות. במקביל מינתה מנכ"ל חדש, רונן קסטרו, בעבר מנכ"ל אליום מדיקל.

מאז ההנפקה ועד היום לפני ההודעה היום, ירדה מניית החברה ב-80%. נכון לסוף הרבעון, היו בקופת החברה כ-102 מיליון שקל, כך שגם אחרי העליות היא עדיין נסחרת מתחת למזומן, וגם מתחת לשווי שמקנה לה הצעת ההשקעה הנוכחית, והרבה מתחת למחיר ההנפקה.

לאחר ירידת המניה, היא סומנה כיעד להשתלטות והחלפת פעילות. אם אכן יכנס בעל שליטה שיחזיק 40% מהחברה, הוא עשוי להגן עליה מכך (בהנחה שהוא עצמו מתכוון לשמר את פעילות החברה).

בעלי המניות המובילים של החברה הם עתליה שמלצר (בעלת השליטה בשלמה אחזקות) ובנה אסי שמלצר (18%), האחים רייק דרך חברת פליינג קרגו ובאופן ישיר (10%), אלטשולר שחם (7%), המשקיע הסיניים Ever Dilligent ו-Zi Zenghun (6.8% ו-6.5% בהתאמה), מור השקעות (כ-6%). המייסדת תמי פרנקל, שניהלה את החברה בזמן ההנפקה, מחזיקה 7% בחברה, ו-6.5% נוספים מוחזקים על ידי הרופא המייסד עמיר סולד.