הראל ביטלה מימון של 60 מיליון שקל לפרויקט סולארי של פריים אנרג'י והמניה צנחה

החברה שבשליטתו וניהולו של ירון קיקוז הודיעה למשקיעים שחברת הביטוח ביטלה את הסכם המימון שנחתם בשנה שעברה, שנועד לפיתוח מתקן בדרום הארץ

מתקן הדו שימוש של פריים אנרג'י ביישוב קדש ברנע / צילום: גל צלמים
מתקן הדו שימוש של פריים אנרג'י ביישוב קדש ברנע / צילום: גל צלמים

לא כל הפרויקטים להקמת שדות של פאנלים סולאריים מתקדמים באופן חלק. חברת פריים אנרג'י  שבשליטת ירון קיקוז (66.4%) ובניהולו, הודיעה השבוע למשקיעים כי חברת הביטוח הראל החליטה לבטל הסכם מימון בהיקף של 60 מיליון שקל שנחתם בין הצדדים בסוף השנה שעברה. המימון המדובר נועד לפתח מתקן שמקימה פריים אנרג'י בסמוך למושב תלמים בדרום הארץ, וביטולו מטיל צל כבד על תוכנית מימון רחבה יותר שתכננה פריים אנרג'י להשיג מול קבוצת הראל .

בפרויקט המדובר מקימה פריים אנרג'י, שמנייתה הגיבה ביום ב' בצניחה בשיעור דו-ספרתי, שדה של פאנלים סולאריים לייצור חשמל בהיקף של 22.5 מגוואט. הסכם המימון שנחתם מול הראל היה הלוואת נון-ריקורס, כלומר הפרויקט לבדו אמור להיות משועבד להראל ולשמש כבטוחה לפירעון החוב.

בתום הרבעון הראשון השנה העריכה פריים אנרג'י כי הסכם המימון הזה הוא ראשון מתוך כמה הסכמי מימון שהיא צפויה לחתום עם קבוצת הראל. לפי מה שדווח אז, תוכננה חתימה על כמה הסכמים עם הראל עד לרבעון השלישי השנה, למימון מחדש של פרויקטים סולאריים בהיקף של 100 מגוואט, ובסכום כולל של עד 350 מיליון שקל.

באשר לפרויקט תלמים עצמו, שלב א' של הפרויקט כבר הוקם למעשה ומומן בעיקרו באמצעות ההון העצמי של פריים אנרג'י. החברה מסרה כי היא ממתינה לחיבורו של שלב א' לרשת החשמל לצורך ההפעלה המסחרית שלו. המימון מול הראל נועד לממן את השלמת שלב א' וכן את הקמת שלב ב'. פריים אנרג'י מסרה כי כעת היא מתכננת לממנו  באמצעות גורם פיננסי חלופי.

לפי ההערכות הראל נסוגה מההסכם המדובר בשל העלייה בסביבת הריבית, שהקטינה את האטרקטיביות של המיזם מבחינתה.

מימון מבנק לאומי בסך 1.5 מיליארד שקל

יש לציין שהחברה חתמה ביוני האחרון על מכתב כוונות מול בנק לאומי למימון פרויקטים בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, וזה יוכל לסייע לחברה להעמיד מימון נדרש לפרויקט. 

מניית פריים החלה להיסחר בבורסה במרץ אשתקד ומאז ירדה ב-55%, לשווי שוק נוכחי של 163 מיליון שקל. בחודש פברואר השנה גייסה החברה 55 מיליון שקל במסגרת הנפקת אג"ח (סדרה ב'), הנסחרת כיום בתשואה גבוהה לפדיון של 15.8% במח"מ של 3.6 שנים. חודש לאחר מכן, בתחילת מרץ, התפטר מנכ"ל פריים אנרג'י, ליאור אהרון, מתפקידו ובעל השליטה קיקוז נכנס לנעליו כמ"מ מנכ"ל.