מסמכי ההתנגדויות לתוכניות בנייה יוגבלו לעד 12 עמודים

קיצור מסמכי ההתנגדויות בתוכניות בנייה נמצא בדרך לאישור סופי: טיוטת התקנות לצמצום מספר העמודים האפשרי בכל התנגדות תהיה פתוחה להערות הציבור עד 11 בספטמבר

אתר בנייה / צילום: אייל פישר
אתר בנייה / צילום: אייל פישר

קיצור מסמכי ההתנגדויות בתוכניות בנייה נמצא בדרך לאישור סופי: פורסמה טיוטת התקנות לצמצום מספר העמודים האפשרי בכל התנגדות, והיא תהיה פתוחה להערות הציבור עד 11 בספטמבר. לאחר מכן, יועברו התקנות ללשכת שרת הפנים, איילת שקד, וזו צפויה לחתום עליהן לאישור סופי. בטיוטה מוצע כי התקנות יחולו בכל תוכנית מופקדת שהוגשה חודשיים לאחר פרסום התקנות.

בתחילת אפריל פורסם בגלובס לראשונה על כוונת מנהל התכנון לקצר את אורכן של ההתנגדויות, כחלק מהניסיון להפחית ולהקל את הרגולציה בעולם התכנון והבנייה.

מנכ"לית מנהל התכנון היוצאת, דלית זילבר, ביקשה בזמנו כי כלל ההתנגדויות יוגבלו לאורך של שישה עמודים, וציינה: "ברור שמי שלא יודע להסביר את התנגדויותיו בשישה עמודים, לא יוכל גם ב־200 עמודים". עם זאת, בישיבת המועצה הארצית לתכנון ובנייה שהתקיימה כמה ימים לאחר מכן, הוחלט על הגבלה דיפרנציאלית של ההתנגדויות - בהתאם למהות התוכנית שבמסגרתה הן מוגשות.

כך, הוחלט כי התנגדות לתוכנית בסמכות ועדה מקומית תוגבל לשישה עמודים; וכתב התנגדות לתוכנית בסמכות ועדה מחוזית יוגבל לעשרה עמודים.

כתב התנגדות באורך עד 12 עמודים יתאפשר רק בתוכנית מתאר ארצית, בתוכנית לתשתית לאומית, בתוכנית מתאר מחוזית, בתוכנית ותמ"לית, בתוכנית כוללנית, בתוכנית כוללנית החלה על יותר ממחצית שטחו של יישוב או של מרחב תכנון מקומי, ובתוכנית התחדשות עירונית שבה 150 יח"ד חדשות לפחות.

הנספחים לא במניין העמודים

עוד נקבע בטיוטה כי התקנות יוחלו גם על מסמך חוות דעת להתנגדות ועל מסמך תגובה להתנגדות, וכי "כתב התנגדות המוגש באופן מודפס יהיה כתוב בגופן בגודל 12 לפחות; המרווח בין השורות יהיה של שורה וחצי לפחות; והמרווח בין האותיות יהיה מרווח רגיל". נספחים לא יבואו במניין עמודי ההתנגדות, ולא יכללו נימוקים שלא פורטו בכתב ההתנגדות.

התקנות גם קובעות כי ליו"ר מוסד התכנון הרלוונטי עומדת הרשות להגדיל את מספר העמודים המרבי של כל התנגדות שתוגש, כאשר קיימת בתוכנית, לדעתו, "מורכבות מיוחדת".