פינוי־בינוי בנתניה: "היה קשה אפילו לאסוף כסף מהדיירים לניקוי חדר המדרגות או להדברה"

במתחם של כ-28 דונם בנתניה ייבנו 872 דירות חדשות במקום 208 דירות קיימות בבנייני שיכון ישנים • היזם יקבל 664 דירות, והבעלים יקבלו דירה חדשה גדולה ב־20 מ"ר יותר מדירתם המקורית, מרפסת וחניה תת־קרקעית

התחדשות עירונית ברחובות קרן היסוד, ש''י עגנון וזלמן שניאור בנתניה / צילום: 3division
התחדשות עירונית ברחובות קרן היסוד, ש''י עגנון וזלמן שניאור בנתניה / צילום: 3division

סיפור הפרויקט:

הפרויקט הוא פינוי־בינוי שבמסגרתו ייבנו 872 דירות חדשות במקום 208 דירות קיימות. המתחם ממוקם בין הרחובות זלמן שניאור, ש"י עגנון וקרן היסוד בנתניה, במרחק הליכה קצר לים, ומתפרס על שטח כולל של כ־28 דונם. מעבר לכביש שכונת עיר ימים.

יפעת מושקוביץ, מוועד הדיירים של אחד הבניינים בפרויקט, מספרת לגלובס שרכשה את הדירה בשכונה בשנת 2010 ושילמה אז 720 אלף שקל. לדבריה, "האוכלוסייה שגרה בשכונה מורכבת בעיקר מקשישים ומעולים חדשים. כולם במצב סוציו אקונומי נמוך".

התחדשות עירונית ברחובות קרן היסוד, ש''י עגנון וזלמן שניאור, בנתניה / צילום: סקיי פרו
 התחדשות עירונית ברחובות קרן היסוד, ש''י עגנון וזלמן שניאור, בנתניה / צילום: סקיי פרו

לדבריה, המצב הכלכלי הקשה התבטא בשטח. "בשכונה הייתה הרבה אלימות, ולבני הנוער לא היו מסגרות בלתי פורמליות. היה מיני ספורטק אבל אם הייתי משווה למגרש אחר בעיר הייתי אומרת שמצבו מאוד גרוע. השכונה מוזנחת ולא מושקעת, והיו הצפות בכבישים, שיפצו פעם את התשתיות אבל לא מעבר לכך".

הבניין, אומרת מושקוביץ, היה מוזנח ולא מטופח. "הבניין שגרתי בו היה מלא סדקים והברזלים היו בחוץ - אצלי בדירה האריחים התנפחו ומדי פעם החרסינות היו נופלות. הפקחים היו באים בכל פעם ומדביקים התראות שהבניין מסוכן. לדיירים לא הייתה יכולת כלכלית לתחזק את הבניין. היה קשה לאסוף כסף אפילו לצורך ניקוי חדר מדרגות או הדברה".

איך הגעתם לפינוי־בינוי?
"מהרגע שקניתי את הדירה, דחפתי לכיוון התחדשות עירונית. הייתה מחשבה לקדם כמה בניינים ביחד וזו הייתה גם ההמלצה של הרווחה, אולם העירייה לא אישרה את התהליך, אז התפשרנו על תמ"א 38/1 שזה חיזוק המבנה ותוספת מרפסות וחניות, וכשכבר הטרקטורים היו מתחת לבניין, העירייה נתנה אור ירוק לפינוי־בינוי, אז עצרנו את הכול.

"היה קשה לשכנע אנשים, בעיקר את המבוגרים, להירתם לתהליך. ובעיקר להסביר שאנחנו לא באים לקחת להם את הבית ושכל התהליך הזה יהיה לטובתם. צריך הרבה סבלנות ואמונה. כל הזמן השכנים אמרו לי שזה לא יקרה".

התמורה ליזם

664 דירות.

מחירי שיווק

דירות 4 חדרים בשטח 107 מ"ר + 12 מ"ר מרפסת החל מ־2.6 מיליון שקל, דירות 5 חדרים בשטח 118 מ"ר + 12 מ"ר מרפסת החל מ־2.85 מיליון שקל, ודירות קטנות בנות 3 חדרים בשטח של כ־80 מ"ר עם 12 מ"ר מרפסת החל מ־2.17 מיליון שקל.

התמורה לבעלים

דירה חדשה גדולה ב־20 מ"ר יותר מדירתם המקורית, מרפסת וחניה תת־קרקעית.

לו"ז

הריסה ותחילת עבודות ב-10.8.

המצב הישן: 208 דירות בשמונה בנייני שיכון ישנים, הדירות בנות 70־83 מ"ר.

כתובת: הרחובות קרן היסוד, ש"י עגנון וזלמן שניאור

היזם: קבוצת יובלים

הקבלן המבצע: עץ השקד

האדריכל: בר לוי אדריכלים, אלונים־גורביץ אדריכלים

עו"ד היזם: עו"ד אלמוג חכמון

עו"ד הדיירים: עורכי הדין עירם גל, עופר שחל וטובי לוי
התחדשות עירונית