טרנד איכות הסביבה: עודד פלר וקרן ג'נריישן נאבקים על חברה לטיפול בחומרים מסוכנים

אמיליה שבשליטת פלר מבקשת לממש "תחת מחאה" זכות סירוב ראשונה לרכישת 50% ממניות טביב איכות לסביבה לפי שווי של רבע מיליארד שקל • האחים מצידם מעדכנים כי קיבלו הצעה מתוקנת לפי שווי גבוה יותר, ככל הידוע מידי קרן ג'נריישן

משאית טיפול בשפכים של טביב / צילום: אתר החברה
משאית טיפול בשפכים של טביב / צילום: אתר החברה

עדות נוספת לעניין שמעורר תחום איכות הסביבה בקרב גופי השקעה בשוק ההון. בד בבד עם עסקת הענק הנרקמת לרכישת אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), הפועלת בין היתר בתחום מיחזור הנייר, בידי חברת איכות הסביבה ורידיס של גיל אגמון, מתנהל מאבק סביב רכישת מניות בחברת טביב איכות לסביבה, הפועלת בתחום של טיפול בחומרים מסוכנים.

הצדדים למאבק הם חברת אמיליה פיתוח וקרן התשתיות הציבורית ג'נריישן קפיטל. אמיליה של עודד פלר היא חברת החזקות תפעולית הפועלת בעיקר בתחומי ההפצה, הלוגיסטיקה והתעשייה. בין היתר היא מחזיקה באמצעות החברה הבת כימוביל במחצית ממניות טביב, ובמחצית השנייה מחזיקים מייסדי ומנהלי החברה, האחים עופר ואייל טביב.

כעת מעדכנת אמיליה כי הודיעה ביום חמישי לאחים טביב, כי בלי לגרוע או לשנות את עמדתה, ההצעה שנמסרה לאחים על ידי צד ג' (קרן ג'נריישן, ח' ש') "אינה מהווה הצעה מחייבת, הרי שתחת מחאה ושמירת זכויות מלאה, כימוביל מממשת את זכות הסירוב הראשונה בקשר עם הצעת צד ג'".

לפי הדיווח תרכוש כימוביל של אמיליה 40% ממניות טביב ב-80 מיליון שקל, ובנוסף סכום מותנה שלא יעלה על 20 מיליון שקל, אשר ייקבע בהתאם לתוצאות הפעילות של טביב בשנים 2025-2024, בהתאם לנוסחה שנקבעה בהצעה, קרי לפי שווי חברה של עד רבע מיליארד שקל. בנוסף, תינתן לשני הצדדים אופציה לרכישת יתרת מניות האחים בחברה הנושאת את שמם (10%) על ידי אמיליה.

ההצעה המקורית לאחים טביב "תוקנה"

עם זאת, נראה כי טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא. לאחר שהודיעה אמיליה לאחים טביב על הפעלת זכות הסירוב הראשונה, קיבלה כבר באותו יום מכתב חוזר, "ובו נטען כי אותו צד ג' שמסר לאחים טביב את ההצעה המקורית 'תיקן' את הצעתו, ועל כן על כימוביל להתייחס להצעה ה'מתוקנת' ולא להצעה 'המקורית'". כימוביל דוחה את עמדתם של האחים טביב, ועומדת על כך כי מימוש זכות הסירוב הראשונה נעשה כדין. 

אמיליה עומדת על כך שעם הודעת כימוביל לאחים טביב על מימוש זכות הסירוב תנהל החברה הבת בדיקת נאותות משפטית, חשבונאית, כלכלית ומיסוית לגבי טביב, לשביעות רצונה של כימוביל. בדיקת הנאותות תארך 60 ימים, עם אפשרות להארכה של 30 ימים נוספים, כאשר במשך תקופת הבדיקות לא ינהלו האחים מו"מ עם גורם אחר למכירת מניותיהם. קרן ג'נריישן טרם התייחסה פורמלית בדיווח לבורסה לסוגיית ההצעה לרכישת מניות טביב.

טביב איכות לסביבה עוסקת קרוב ל-30 שנה בטיפול בחומרים מסוכנים. מנכ"ל החברה הוא עופר טביב, המחזיק כיום ב-32.5% ממניותיה. אחיו אייל מחזיק ב-17.5%, ומשמש כסמנכ"ל החברה. שירותיה של טביב מגוונים, וכוללים בין היתר טיפול בקרקעות מזהמות, הובלת שפכים וחומרים מסוכנים, פינוי פסולת מסוגים מגוונים, כגון פסולת מעבדה ופסולת רפואית, וגם מתן שירותי גיבוי באירועי חומרים מסוכנים. לחברה תחנות מאושרות על ידי המדינה לטיפול ראשוני ואחסון של 1,000 טונות של חומרים מסוכנים.

אמיליה סוגרת את תחום הקוסמטיקה והטיפוח

אמיליה פיתוח היא חברת החזקות הנסחרת לפי שווי של 810 מיליון שקל, ונשלטת על ידי היו"ר פלר (86%). החברה פועלת במספר תחומים עיקריים באמצעות חברות בנות: הולכת זורמים וסניטציה (הפצה של צנרת, אביזרי צנרת, מגופים, מחברים ושסתומים) באמצעות חברת מנדלסון תשתיות; שירותים לתעשייה (הפצת כימיקלים, הובלות
חומרי גלם ואחסנתם, שירותי מעבדות, פינוי וטיפול בפסולת מסוכנת) באמצעות כימוביל; ושירותים לוגיסטיים בארץ ובחו"ל (מסופי מכולות ומטענים, מחסני ערובה ומחסנים לוגיסטיים ושירותים משלימים נוספים) באמצעות אוברסיז קומרס. 

בנוסף, לקבוצה השקעות נוספות, במפעל התעשייה פלציב שבשליטת קיבוץ עין הנציב ובקרן הפרייבט אקוויטי טנא. פעילות נוספת של אמיליה היא בתחום הקוסמטיקה והטיפוח דרך חברת אמיליה קוסמטיקס. לפני כחודשיים הודיעה אמיליה כי בכוונתה לסגור פעילות זו בישראל ובארה"ב. החברה התקשרה בהסכם מותנה למכירת זכויות הקניין הרוחני שלה בתחום זה ב-16 מיליון שקל, לאחר מגעים שניהלה בנושא מאז מרץ השנה. זאת לאחר שפעילות הקוסמטיקה הסבה לחברה הפסדים. 

תוצאות הרבעון הראשון של 2022 מלמדות שאמיליה רשמה הכנסות בהיקף של 515 מיליון שקל, עלייה של 20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בקצב הכנסות שנתי של מעל ל-2 מיליארד שקל. הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם ב-29 מיליון שקל, עלייה של כ-170% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. מניית אמיליה פיתוח עלתה ב-31% מתחילת אוגוסט, והשלימה זינוק של 45% מתחילת השנה.

טביב איכות לסביבה

תחום עיסוק: טיפול בחומרים מסוכנים - בין היתר הובלה של שפכים ופסולת רעילה למתקני החברה; מחזיקה בהרשאה מהמדינה לאחסן 1,000 טונות של חומרים מסוכנים
היסטוריה: הוקמה בשנות ה-90. במניותיה מחזיקים כיום כימוביל (אמיליה פיתוח) 50%, עופר טביב 32.5% ואייל טביב 17.5%
נתונים: פועלת מפתח תקווה. מנכ"ל החברה הוא עופר טביב ומועסקים בה 260 עובדים