"החלטה לא פשוטה": מה גרם למנכ"לית כצט להעביר את השליטה בחברה לידי פורטיסימו

קרן הפרייבט אקוויטי רכשה את השליטה בחברת התרופות מידי המנכ"לית סיגל פירסט ובני משפחתה, לפי שווי של כ-150 מיליון שקל • בכוונת הקרן לפעול לשיפור הרווחיות של כצט, שככל הידוע נמוכה ביחס לחברות אחרות בתחום התרופות

סיגל פירסט / צילום: אלי גיטלמן
סיגל פירסט / צילום: אלי גיטלמן

קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, בראשותו של יובל כהן, עדכנה ביום חמישי האחרון על רכישת השליטה בחברת התרופות כצט מידי סיגל פירסט ואביה, מאיר כהן (משפחת כהן-זוסמן), בעסקה המשקפת על פי ההערכות שווי של כ-150 מיליון שקל לכצט. לאחר העסקה תחזיק פורטיסימו ככל הידוע בכ-80% ממניות כצט, ופירסט תישאר בעלת מניות מיעוט, עם החזקה של כ-20%, ותמונה לתפקיד היו"ר, במקום תפקידה הנוכחי כמנכ"לית.

כצט היא חברה ותיקה שחגגה 100 שנות פעילות בשנה שעברה. יש לה שלושה תחומי פעילות עיקריים: פארמה, חקלאות ווטרינריה, כאשר תחום הפארמה מהווה את עיקר פעילותה, עם קרוב ל-70% מההכנסות, ושני התחומים האחרים אחראים על כ-15% מההכנסות כל אחד. החברה מעסיקה כ-280 עובדים בשלושה מפעלים - שניים בקריית מלאכי ואחד בקריית אתא וכן במשרדיה בהוד השרון.

בתחום הפארמה, היא פועלת במגוון רחב של תחומי טיפול, בהם צינון ושיעול, נפרולוגיה ולחץ דם, מערכת העיכול, מניעת הריון, אלרגיה ועוד. בין המותגים המוכרים שלה ניתן להזכיר את טיפטיפות נובימול, מוקוליט ופריפול.

עבור פורטיסימו, כצט אינה החברה הראשונה מתחום הבריאות שבה היא משקיעה, אך היא הראשונה שפועלת בתחום התרופות בישראל המצטרפת לחברות הפורטפוליו של הקרן.

דוגמאות לחברות מתחום הבריאות שנמצאות בפורטפוליו של הקרן הן Prothya Biosolutions, שמספקת מוצרים מבוססי פלסמה, וטוטנאור המספקת מערכות סטרליזיציה למעבדות ולבתי חולים. הקרן ציינה בהודעתה על הרכישה כי בכוונתה להמשיך ולהעמיק את נוכחותה בסגמנט הבריאות בשנים הקרובות, זאת על רקע השינויים המאקרו-כלכליים והדמוגרפיים החיוביים לתחום זה.

יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בפורטיסימו, אמר כי "אנו בפורטיסימו רואים את תחום הרפואה והחקלאות כמרכיב משמעותי באסטרטגיה של הקרן, ומאמינים שתחום זה ימשיך לחוות צמיחה גבוהה בשנים הקרובות, וזאת הודות לשינויים מאקרו-כלכליים ודמוגרפיים חיוביים בעולם בכלל ובשוק הישראלי בפרט. כצט היא מהחברות המובילות בתחום התרופות, הפארא-רפואי והחקלאות, ואנחנו נשקיע את מירב המאמצים כדי לתמוך בהתפתחותה ולבסס את מעמדה כפלטפורמה מובילה וחדשנית בארץ ובעולם".

פירסט מסרה: "החלטה זו אינה פשוטה עבורי, ונשקלה בכובד ראש ובכובד לב, שכן בפן האישי זו חברה משפחתית של 100 שנה, שהייתי שותפה בבנייתה ב-35 השנים האחרונות. העולם משתנה, ואיתו גם אנו צריכים להשתנות, ולמצוא דרכים חדשות לשמר את המורשת ולהמשיך לגדול ולהרחיב את פעילות החברה בצורה משמעותית".

העדיפו לחכות עם המכירה ולשפר נתונים פיננסיים

ככל הידוע קרנות השקעה נוספות התעניינו ברכישת השליטה בכצט, אך לאורך השנים פירסט סירבה למכור, והעדיפה להשאיר את החברה בבעלות משפחתית. גם פורטיסימו התעניינה בכצט זה זמן, וביקשה לרכוש אותה מספר פעמים. עם זאת, בכצט העדיפו בתחילה לשפר את הנתונים הפיננסיים שלהם כדי לקבל שווי גבוה יותר. בסופו של דבר הציעה פורטיסימו שווי משופר והשארת פירסט כשותפה בחברה.

כעת, אחד מהיעדים הבולטים של פורטיסימו ושל המנכ"ל החדש שהיא תביא יהיה לשפר את שיעורי הרווחיות של כצט, שככל הידוע נמוכים ביחס לחברות אחרות בתחום. החברה רווחית בכל שלוש הפעילויות שלה, אך נראה שבפורטיסימו סבורים שיש לה פוטנציאל להיות רווחית עוד יותר, כלומר פוטנציאל השבחה כפי שקרנות פרייבט אקוויטי מחפשות בחברות שבהן הן משקיעות.

מעבר לכך, סביר להניח שפורטיסימו תחפש השקעות נוספות באמצעות כצט, כדי להרחיב את פעילותה - בעיקר בכל הנוגע ליצוא, שהיום הוא חלק זניח יחסית בהכנסות החברה. ייתכן גם שהקרן תבחן אפשרות לפצל פעילויות מהחברה במטרה להציף ערך, משום שמדובר בשלוש פעילויות שונות.

נרכשה מהבעלים האנגלים במלחמת העצמאות

ההיסטוריה של כצט מתחילה עוד ב-1921. לפי אתר האינטרנט של החברה, מייסד החברה א.ז כהן הצטרף באותה עת לסניף הארצישראלי של חברת "האחים גרין" שבסיסה היה במצרים. במלחמת העצמאות, בשל השינויים הגיאופוליטיים, כהן רכש את הסניף מהבעלים האנגלים, ועד היום החברה מנוהלת על ידי נציג המשפחה.

ב-1955 שונה שם החברה לכצט - כימיקלים וציוד טכני, והיא עסקה בין היתר ביבוא חיסונים נגד חצבת ושפעת ובתחומי הדברת מזיקים בפרדסים. כיום, בתחום הפארמה החברה מייצרת תרופות ותכשירים שונים, וכן משווקת תרופות של חברות בינלאומיות. בתחום החקלאות היא מייצרת ומשווקת פתרונות לחקלאים בתחומי הגנת הצומח וזרעים, ובתחום הווטרינריה היא מספקת מוצרי מזון, טיפוח ובריאות לבעלי חיים.

קרן פורטיסימו קפיטל, מהמובילות בתחומה בישראל, נוסדה ב-2004 ומתמקדת ברכישה ובהשקעה בחברות טכנולוגיות ותעשייתיות בעלות פעילות גלובלית ופוטנציאל צמיחה. היא גייסה עד כה 2.6 מיליארד דולר בשש קרנות, ובין האקזיטים הבולטים שעשתה לאורך השנים ניתן להזכיר את קורנית דיגיטל, סודהסטרים ונור מקרופרינטרס. עם חברות הפורטפוליו הנוכחיות נמנות, בין היתר, פריוריטי סופטוור, גדות ביוכימיה ואפימילק.

תעודת זהות: כצט

עיסוק: פועלת בתחום הפארמה בייצור ושיווק תרופות, גם של חברות זרות, בחקלאות - בתחום הגנת הצומח וזרעים ובמוצרים לתחום הווטרינריה
היסטוריה: הוקמה בשנת 1921, נקראת כצט החל מ-1955. מאז קום המדינה נמצאת בשליטת משפחת המייסד א.ז כהן
נתונים: לחברה שלושה מפעלים - שניים בקריית מלאכי ואחד בקריית אתא, ומשרדיה יושבים בהוד השרון. מעסיקה 280 עובדים. כמנכ"לית מכהנת סיגל פירסט, שתעבור לתפקיד היו"ר לאחר הרכישה בידי פורטיסימו