שנת הלימודים תיפתח כסדרה: משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים הגיעו להסכמות

יממה לפני פתיחת שנת הלימודים הושג הסכם בין משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים • בין ההסכמות שהושגו: העלאת שכר למורים מתחילים והעלאת שיעור המשרה המינימלי של מורים ל-100% • משר האוצר ליברמן נמסר: "הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל"

יממה לפתיחת שנת הלימודים / צילום: Shutterstock
יממה לפתיחת שנת הלימודים / צילום: Shutterstock

יממה לפני פתיחת שנת הלימודים הושגה הסכמה בין משרדי האוצר, החינוך והסתדרות המורים על תנאי העסקת המורים ושנת הלימודים תפתח מחר כסדרה. בעקבות ההסכמות בשעה האחרונה בוטל גם הדיון שאמור היה להתקיים הבוקר בבית הדין לעבודה באשר לחיוב המורים להגיע מחר לעבודה. על פי פרטי ההסכם, במשרד האוצר קיבלו את תכתיבי ההסתדרות באשר לשיפור בתנאי השכר של המורים אך ההתאמה בין לוח החופשות של המשק לשל עובדי ההוראה צומצם לשלושה ימי איסרו חג בלבד במהלך השנה. הבטחתו של ליברמן להארכת בית ספר של החופש הגדול לאוגוסט - נותרה על השולחן.

● המנצחת הגדולה והאכזבה מליברמן: הבשורה של ההסכם עם המורים | שירית אביטן כהן, פרשנות

בין היתר סוכם על העלאת שכר לעובד הוראה מתחיל ל-9,000 שקל, ואילו התוספות הצנועות שהיו אמורות לעבור למורים הוותיקים על סך מאות שקלים עלו ל-1,100 שקל לכל הפחות לעובד הוראה. כמו כן, ינתן מענק התמדה של 10,000 שקל לאחר שלוש שנים במערכת. עוד סוכם על העלאת שכר המנהלים המתחילים ל- 19,000שקל. כדי לעודד מצוינות יקבלו מנהלי בתי הספר את האפשרות לתגמל מורים טובים בשווי של 400-1000 שקל למורה, וכן לראשונה תינתן האפשרות להעסקת מורים מומחים מחוץ למערכת.

הבטחת הדגל של ליברמן להתאמת לוח החופשות כאמור צומצמה בשל ההתנגדות העזה של הסתדרות המורים. על פי ההסכם מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ואילו ימי האיסרו חג יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה בתמורה לכך. במקום הארכת בית הספר של החופש הגדול עד לאמצע אוגוסט התפשר ליברמן על הארכתו בשבוע נוסף עד לסוף יולי והרחבתו לכיתות ד'.

בסעיף "הגמול" הוחלט כי גמול חינוך יתחיל ב-1,000 שקל ומעלה, גמול ריכוז שכבה יעמוד על 1,100 שקל לפחות וגמול עבור ניהול גן יעמוד על 1,500 שקל. כמו כן סוכם על העלאת שיעור המשרה המינימלי של מורה ל-100% בהדרגה. מדובר בתיקון משמעותי בחוזי ההעסקה של המורים שעומדים על שיעורי משרה חלקיים בלבד ברוב הפעמים. עוד סוכם כי ניתן יהיה להתייעל בהליכי פיטורים של מורים והכי חשוב - הסכם השכר שייחתם אמור להבטיח שקט משביתות עד סוף 2026.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר בתום המגעים הבוקר כי "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר. לאחר חודשים ארוכים של משא-ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל. בראש ובראשונה, שונה העקרון מתגמול אך ורק על פי ותק לתגמול גם על מצוינות, השקעה והישגים. ההסכמות כפי שהושגו שמות במרכז גם את המורים, אבל גם את התלמידים, ההורים ומתחשבות במשק הישראלי כולו.

"הצלחנו להביא לסנכרון ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים ומדובר בצעד ראשון בדרך לסנכרון עמוק יותר. ממחר, למנהלים תהיה גמישות ניהולית רחבה יותר שתתבטא בשימור עובדי הוראה איכותיים ומתוגמלים בהתאם. הצלחנו לצמצם באופן דרמטי את פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים באמצעות העלאה בעשרות אחוזים של שכר המורה המתחיל. אנחנו מסכמים תקופה מורכבת שבסופה אנחנו מעניקים ודאות להורים ולתלמידים לפחות לארבע השנים וחצי הקרובות".

שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, מסרה: "לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע להסכם מיטבי שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים ויבטיח את היציבות לשנים הבאות. הסכם זה, לצד תהליכים מקצועיים שקידמנו בשנה האחרונה, יחזקו את מערכת החינוך ויצעידו אותה קדימה. מערכת חינוך חזקה, יציבה, עם עובדי הוראה איכותיים היא אינטרס של כולנו למען עתיד הילדים שלנו. אני רוצה להודות לשותפיי להסכמות החשובות, שר האוצר, מנכ"לית משרד החינוך, מזכ"לית הסתדרות המורים והממונה על השכר באוצר וכל צוותי המשא-ומתן".

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן: "מדובר בהסכם פורץ דרך עבור מערכת החינוך בישראל. ההסכם משנה מקצה לקצה את מעמד המורה המתחיל, מקדם את מנהלי ומנהלות בית הספר, הן בשכר והן בכלי גמישות ניהולית, מקדם מצויינות על-ידי סל גמולי תפקיד למנהל והעסקה על-ידי חוזים אישיים, ומשדרג את השכר של כלל המורים. ההסכם מקדם את התאמת ימי החופשה במשק ובנוסף שורה של נושאים שישפרו את איכות החינוך בישראל".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "אחרי מאבק ארוך הצלחנו להביא בשורה אמיתית לעובדי ההוראה, לשמר את תנאי ההעסקה שלהם ולשפר את שכרם לטובת מערכת החינוך. זה רק צעד ראשון שאנו מציינים בטיפול שורש שמערכת החינוך בישראל זקוקה לה".