אלטשולר שחם: היקף הנכסים הצטמצם והרווח הנקי ברבעון ירד ב-12%

התשואות השליליות בשוקי ההון ועזיבת הלקוחות למתחרים הביאו לקיטון של 21% בנכסי הגמל ולירידה של 6% בהכנסות מדמי ניהול • למרות זאת, החברה עדיין רושמת רווח משמעותי של 54 מיליון שקל ברבעון ושל 120 מיליון שקל במחצית השנה הראשונה • החברה תחלק דיבידנד של 40 מיליון שקל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

תשואות החסר של אלטשולר שחם  אל מול המתחרים ואבדן הנכסים בחודשים הראשונים של 2022 עשו דרכם לדוחות הכספיים של חברת הפיננסים של בית ההשקעות, אך באופן חלקי בלבד. החברה הציבורית של בית ההשקעות, בה מרוכזת פעילות הגמל והפנסיה, רשמה רווח נקי של 53.75 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, קיטון של כ-12% אל מול הרבעון המקביל אשתקד. 

הרווח הנקי מפעילות נמשכת, ללא הפעילויות שהופסקו, גדל ברבעון בכ-28% והסתכם בכ-54 מיליון שקל לעומת כ-42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מפעילות נמשכת לאכולל את הרווח שנרשם אשתקד מהפעילויות של פסגות שנמכרו להראל ביטוח וואליו קפיטל.

במחצית השנה הראשונה עמד הרווח על 120 מיליון שקל, גידול של 9% אל מול המחצית הראשונה של 2021.

ההצטיינות בתשואות לא עזרה: כספי הגמל של אלטשולר שחם ברחו למתחרים
התיק של אלטשולר שחם בחו"ל נחשף: בעיקר פיננסים וטכנולוגיה
אלטשולר הירוק: בית ההשקעות רכש שלוש מניות אנרגיה מתחדשת בכמיליארד שקל 

הסיבה העיקרית היא הצמצום בהיקף נכסי קרנות הפנסיה וקופות הגמל של אלטשולר שחם, שנגרמה בעיקר מתשואות שליליות עקב מגמה שלילית בשוקי המניות בעולם ומעבר עמיתים אל מתחרים. בין החודשים ינואר ליוני איבד אלטשולר שחם למתחרים נכסי גמל בהיקף של 25 מיליארד שקל ורשם צבירה שלילית (סך הפקדות השוטפות בהפחתת תזוזת כספים למתחרים ומשיכות מצד חוסכים) בסך של כ-23 מיליארד שקל.

נציין כי בחודש יולי הובילה החברה את השוק בתשואות בשל ההשקעה הבולטת שלה במניות בארה"ב שהשיגו תשואה עודפת לעומת הבורסה הישראלית, ויתכן כי גם אוגוסט יאיר לחברה פנים.

ירידה של 21% בנכסי קופות הגמל

היקף נכסי קופות הגמל שבניהול אלטשולר גמל ירד במהלך תקופת הדוח מסך נכסים של כ-213 מיליארד שקל נכון בסוף 2021 לסך נכסים של כ-167 מיליארד שקל נכון ל-30 ביוני 2022. קיטון זה מהווה ירידה בשיעור של 21.46% בסך נכסי קופות הגמל המנוהלות על ידי אלטשולר גמל, שרק באוקטובר הגיעו לשיא לאחר מיזוג של כ-48 מיליארד שקל מנכסי בית ההשקעות פסגות שרכש אלטשולר שחם אשתקד.

נכון ל-30 ביוני מחזיקה אלטשולר גמל בנתח שוק של 26% מסך הנכסים המנוהלים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות וזאת לעומת 31% נכון לסוף 2021. כמו כן, נתח השוק של אלטשולר גמל בקופות גמל להשקעה הינו 37.3% לעומת 46.74% בסוף השנה שעברה.

הירידה בהיקף הנכסים נרשמה גם בקרנות הפנסיה של בית ההשקעות. היקף נכסי הקרנות החדשות ירד במהלך תקופת הדוח מסך נכסים של כ-31 מיליארד שקל בסוף השנה שעברה לסך נכסים של כ-28 מיליארד שקל בסוף יוני. קיטון זה מהווה ירידה בשיעור של כ-9% בסך נכסי קרנות הפנסיה המנוהלות על ידי אלטשולר גמל. נכון לסוף יוני החברה מחזיקה בנתח שוק של כ-4.77% מסך הנכסים המנוהלים בקרנות הפנסיה וזאת לעומת 5.23% נכון ל-31 בדצמבר 2021.

הירידה בהיקף הנכסים הביאה לקיטון בהכנסות מדמי ניהול. הכנסות אלה הסתכמו ברבעון השני של השנה בכ-332.6 מיליון שקל לעומת כ-353.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ-6%. במחצית השנה הראשונה נרשם גידול של כ-10% בהכנסות מדמי ניהול והן הסתכמו ב-706 מיליון שקל.

תחלק דיבידנד של 40 מיליון שקל

הרווח הנקי מפעילות נמשכת גדל ברבעון בכ-28% והסתכם בכ-54 מיליון שקל לעומת כ-42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מפעילות נמשכת לא כולל את הרווח שנרשם אשתקד מהפעילויות של פסגות שנמכרו להראל ביטוח וואליו קפיטל.

ההון העצמי נכון לסוף הרבעון השני עמד על 476.2 מיליון שקל, וזאת לאחר חלוקת דיבידנד של כ-200 מיליון שקל שבוצעה במהלך הרבעון. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד של כ-40 מיליון שקל בגין הרבעון השני של 2022.

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, הסביר כי חלוקת הדיבידנד המשמעותי מבטאת בעיני החברה את המחויבות להשיא ערך לבעלי המניות. "הסינרגיה עם פעילות פסגות הממוזגת ממשיכה להניב פירות ולבוא לידי ביטוי בתוצאות החברה. אני מאמין ביכולתנו להמשיך ולצמוח, תוך חיזוק מעמדנו התחרותי וניהול הנכסים שבידינו באופן המיטבי", הוא אמר.