הצוללת | פודקאסט

תהילה, כסף גדול ו-30 שנה במחתרת: סיפורו של סלמאן רושדי

סלמאן רושדי הוא אדם רדוף מאז 1988, אז פירסם את ספרו "פסוקי השטן" • בספר, הוא הציג את מוחמד כמי שמקיים קשרים עם השטן, וקומם עליו את העולם המוסלמי • באחרונה, רושדי היה נתון לניסיון התנקשות בניו יורק • מה הקשר לכסף וכוח ומה אפשר ללמוד מהפרשה? • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

לפני פחות מחודשיים, ב-12 באוגוסט, היה נתון הסופר ההודי-בריטי סלמאן רושדי לניסיון התנקשות - ולא בפעם הראשונה. זה קרה רגע לפני שעמד להעביר הרצאה במכון "צ'וטקווה", בניו יורק, על: "ארצות הברית כמקלט לסופרים ואמנים בגלות". התוקף, האדי מטר בן ה-24, דקר אותו כמה פעמים עם סכין. ככל הנראה, מטר היה מזוהה עם איראן ועם האסלאם הקיצוני.

מצבו של רושדי בן ה-75 נראה אנוש בתחילה, אבל הוא שרד ואפילו חזר לדבר. בכל זאת, הוא איבד עין, את הכבד ואת העצבים באחת מידיו, ועדיין מאושפז בבית החולים.

רושדי הוא יעד לחיסול מזה כבר יותר מ-30 שנה, ולכן במשך שנים ארוכות חי במחתרת בבריטניה. מדוע? הכל בגלל ספר פרוזה שפירסם בשנת 1988, בשם "פסוקי השטן". The Satanic Verses. בספר, הוא תיאר את הנביא מוחמד כמי שמקיים קשרים עם השטן. בעקבותיו, מנהיג איראן דאז, אייתוללה ח'ומייני, הכריז על רושדי כבן מוות. מה שנקרא, פתווה. אך למעשה, רושדי קומם עליו בספרו את העולם המוסלמי כולו. 

מדוע חשוב לדבר ולהכיר את סיפורו של רושדי? עד כמה מדובר בסיפור חריג בהשוואה לסופרים נרדפים אחרים, ומה הקשר לתהילה, כסף גדול וכוח? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".