הערת עסק חי לחלל תקשורת: "חשש שתתקשה לגייס מקור לפירעון חובותיה"

רואי החשבון של החברה צופים קושי בגיוס חוב: "נכון למועד זה חלק מהאג"ח נסחרות בתשואות דו־ספרתיות" • החברה טוענת כי מדובר ב"פרשנות טכנית" של רואי החשבון: "יתרת המזומנים ותזרים המזומנים החיובי מספיקים לשרת את כל ההתחייבויות עד דצמבר 2023"

לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ
לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ

חברת חלל־תקשורת  מתקרבת לאזור המסוכן, וללא גיוסי חוב והון גדולים בשנתיים הקרובות תתקשה להמשיך בפעילותה. החברה מדווחת כי רואי החשבון שלה, ממשרד KPMG סומך חייקין, הצמידו הערת "עסק חי" לדוחותיה לסיכום הרבעון השני של 2022 והמחצית הראשונה של השנה.

לפי לוח הסילוקין שפרסמה החברה, היא נדרשת לפרוע תשלומי קרן וריבית של 1.1 מיליארד שקל (330 מיליון דולר) עד סוף יוני 2024, מתוכם סכום של 255 מיליון שקל (76 מיליון דולר) עד סוף יוני 2023.

רוצה לגייס 200 מיליון דולר בשנתיים הקרובות

לדברי רואי החשבון, "נוכח העובדה כי נכון למועד זה חלק מהאג"ח של החברה נסחרות בתשואות דו־ספרתיות, קיים חשש שהחברה תתקשה לבצע גיוסי חוב, הנדרשים לצורך פירעון חובותיה כסדרם, בשוק ההון או באמצעות המערכת הבנקאית".

בתגובה, מסרה חלל־תקשורת, כי "יתרת המזומנים של 76 מיליון דולר ותזרים המזומנים החיובי מספיקים לשרת את כל ההתחייבות עד דצמבר 2023, אך פרשנות טכנית של רואי החשבון המבקרים, שלפיה העובדה שחלק מאג"ח החברה נסחרות בתשואה דו־ספרתית, מנעה מהחברה להתבסס על מיחזור שנדרש בעוד 24 חודשים, ולכן נרשמה הערת עסק חי בדוחות".

בנוסף, הודיעה החברה כי כחלק מהמהלכים לחיזוק ההון, היא פועלת באופן מיידי לגיוס הון באמצעות הנפקת מניות לציבור, וזאת לאחר ששווייה נחתך ב־25% מתחילת 2022, לכ־100 מיליון שקל בלבד.

 
  

לפי דוח תזרים המזומנים החזוי של החברה, בכוונתה לגייס בשנתיים הקרובות סכום של 200 מיליון דולר בהנפקות חוב והון, וזאת נוסף על קו אשראי של 35 מיליון דולר שאותו קיבלה בחודש אוגוסט מבנק מקומי לצורך שחלוף אג"ח.

חלל־תקשורת מספקת שירותי טלוויזיה רב־ערוצית, דאטה ואינטרנט בארבע יבשות, באמצעות ארבעה לווייני עמוס (3, 4, 7 ו־17). שלושה מתוכם נמצאים בבעלותה ואילו הרביעי מוחכר לשנים הקרובות.

את הרבעון השני של 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 24.2 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 4.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי צמח ברבעון השני ב־70%, ל־8 מיליון דולר. ה־EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) גדל ברבעון השני ב־6% ל־17.2 מיליון דולר.

במקביל, ביצעה חלל־תקשורת במהלך הרבעון השני שינוי במדיניות החשבונאית שלה, בנוגע לשיערוך הרכוש הקבוע שלה. עקב כך הציגה החברה הפסד נקי של 20.4 מיליון דולר ברבעון השני, אשר שחק את ההון העצמי ל־68.6 מיליון דולר. 

עם זאת, ההפסד הכולל הסתכם ברבעון השני ב-2.1 מיליון דולר בלבד, לאחר שהחברה רשמה רווח משערוך לווין עמוס-3 בסך של 24.3 מיליון דולר, וכן מס בגין רווח שערוך זה, בסך של 5.6 מיליון דולר.

לפרנקל אופציה לרכישת 26% ממניות חלל

השבוע דיווחה החברה, כי איש העסקים אהרון פרנקל חתם על הסכם אופציה לרכישת 26% ממניותיה מידי כונס הנכסים של חברת יורוקום, תמורת 29 מיליון שקל.

עוד קודם לכן, הועבר לאישור משרד התקשורת מתווה מעודכן להשקעה של 4iG ההונגרית בחלל, שלפיו תזרים החברה ההונגרית הון כנגד הקצאה של 20% ממניות חלל־תקשורת (ללא שליטה) ותקבל אופציה להגדלת החזקותיה ל־51% כנגד הקצאת הון נוסף, בכפוף לאישור משרד התקשורת.