אחרי עוד תקלה: נאס"א דחתה בפעם השנייה את השיגור של משימת ארטמיס לירח

לאחר שבוטל השיגור המקורי ביום שני האחרון, בנאס"א ביטלו שוב את השיגור של משימת החלל ארטמיס, שתוכנן לצאת היום בסביבות השעה 21:00 • חלון השיגור הבא יתקיים ביום ב׳ הקרוב

חללית האוריון, נסיון שיגור נוסף היום / צילום: Shutterstock, Dima Zel
חללית האוריון, נסיון שיגור נוסף היום / צילום: Shutterstock, Dima Zel

נאס"א דחתה בשנית הערב את ניסיון השיגור של משימת "ארטמיס", החללית שאמורה להחזיר את סוכנות החלל האמריקאית לירח לאחר 50 שנה. מוקדם יותר היום (שבת) התגלתה דליפה בשלב הזרמת המימן הנוזלי לתא הדלק של רקטת השיגור, ולאחר שלוש נסיונות לאטום את מיכל הדלק שלא צלחו, הודיעה הסוכנות רשמית על ביטול השיגור הערב, כשעתיים וחצי לפני מועד ההמראה. חלון הזמנים לשיגור הבא מתוכנן ליום ב' הקרוב.

לפי התכנית, חללית האוריון הנמצאת בבטן הארטמיס היתה אמורה לצאת היום למסע בן 37 יום, ו- 2.1 מיליון ק"מ בסגנון המזכיר את מסעות ה"אפולו": היא מתוכננת להקיף את הירח, לחדור לאטמוספירה של כדור הארץ ולצנוח אל הים ב- 11 באוקטובר.

כזכור, ביום ב', מועד השיגור המקורי, התגלו מספר תקלות שהביאו את ראשי נאס"א לנקוט משנה זהירות ולדחות את ההמראה לחלון הזמנים הבא, בשל דליפת מימן נוזלי במנוע מס' 3, אחד מארבעת המנועים. עם זאת, הבוקר עוד נראה המהנדס הראשי בצוות השיגור אופטימי וציין כי התקלה שהתגלתה ביום ב' התמקדה בחיישן ולא במנוע עצמו. הדליפה היום היא תקלה שונה, ככל הנראה, ואיננה קשורה לתקלה שהתגלתה במנוע ביום שני שעבר.

זהו השיגור הראשון של משימת ארטמיס, משימה ארוכת טווח שנועדה להחזיר את סוכנות החלל האמריקאית לירח ובטווח הארוך גם למאדים. משימת "ארטמיס 1" תכלול, כאמור, הקפה של הירח עם חללית בלתי מאוישת, ובהמשך, בשנים 2024 ו- 2025 יושגרו בזו אחר זו משימות מאוישות להקפת הירח ולאחר מכן להנחתת אסטרונאוטית על אדמת הירח.

המשימה הנוכחית איננה כוללת שיתוף פעולה עם ספייס אקס של אילון מאסק. את רקטת השיגור בנתה עבור נאס"א חברת בואינג, ואילו את החללית אוריון שתבצע את התמרון לירח בנתה לוקהיד מרטין. המשימה הנוכחית כוללת גם זווית ישראלית: סוכנות החלל הישראלית ומקבילתה הגרמנית יבצעו ניסוי באפוד מתוצרת ישראל המגן מפני קרינה קוסמית. הניסוי יתבצע על ידי מדידת ההשפעה של הקרינה הקוסמית על בובה דמוית אדם הלבושה באפוד הישראלי ("זוהר") ועל בובה ללא אפוד שכזה ("הלגה"). גם סוכנות החלל האמריקאית תערוך ניסוי בהשפעות הקרינה הקוסמית עם בובה משלה ("קומנדר מונקין קמפוס").

אלה לא הבובות היחידות שיאכלסו את האוריון - גם בובת סנופי המפורסמת מתוך יצירת הקומיקס של צ'ארלס שולץ תשוגר על סיפון החללית על מנת לתת לצופים בשידורי החללית את תחושת חוסר הכבידה עם היציאה מהאטמוספירה של כדור הארץ.

זו משימת החלל הראשונה של ארטמיס, אך חללית האוריון כבר צברה נסיון בחלל - באמצעות מספר גרסאות קודמות שלה שנבנו במיוחד עבור משימות מיוחדות. האחרונה היתה בנובמבר 2021, אז התחברה לתחנת החלל הבינלאומית.