עקפה את בריטניה: הודו הפכה לכלכלה החמישית בגודלה בעולם

בריטניה ירדה בדירוג והפכה לכלכלה השישית בגודלה בעולם, בעוד שהודו, מושבה בריטית לשעבר, זינקה בשלושת החודשים האחרונים של 2021 והפכה לכלכלה החמישית בגודלה • אנאנד מהינדרה, ראש תאגיד הרכב ההודי מהינדרה: "הקארמה עובדת. החדשות האלה מילאו את לבבותיהם של כל ההודים שנלחמו והקריבו המון עבור החירות"

פסטיבל גאנש צ'טורטי במומבאי, הודו, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Rajanish Kakade
פסטיבל גאנש צ'טורטי במומבאי, הודו, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Rajanish Kakade

מכה נוספת לבריטים, שמתמודדים עם אינפלציה שנמצאת בשיא של 40 שנה: הכלכלה הבריטית ירדה במיקומה והפכה לכלכלה השישית בגודלה בעולם. הודו, שעד לפני כ-75 שנה הייתה מושבה בריטית, עקפה את בריטניה ברבעון האחרון של 2021 והפכה לכלכלה החמישית בגודלה בעולם. לפי ההערכות, הודו תהיה הכלכלה השלישית בגודלה עד 2029.

"הודו תעקוף את גרמניה ב-2027 וככל הנראה את יפן עד 2029 בהתאם לקצב הצמיחה הנוכחי", אמר סומויה קאנטי גוש, יועץ בבנק המרכזי של הודו. לפי נתוני בלומברג וקרן המטבע הבינלאומית, גודל הכלכלה ההודית במונחים נומינליים ובהתבסס על שער הדולר ביום האחרון של הרבעון שהסתיים במרץ, עמד על 854.7 מיליארד דולר. בהתאם, גודל הכלכלה הבריטית עמד על 816 מיליארד דולר.

תחזיות קרן המטבע הבינלאומית מראות שהודו עוקפת השנה את בריטניה במונחים דולריים על בסיס שנתי, וממוקמת רק מאחורי ארצות הברית, סין, יפן וגרמניה. לפני עשור הודו דורגה במקום ה-11 מבין הכלכלות הגדולות ביותר, בעוד שבריטניה הייתה במקום החמישי.

בריטניה סובלת מאינפלציית שיא, בעוד שכלכלת הודו ממשיכה לצמוח

הירידה של בריטניה בדירוג הבינלאומי היא עוד מהמורה עבור ראש הממשלה הבא, שייבחר מחר (ב') על ידי חברי המפלגה השמרנית. שרת החוץ אליזבת טראס צפויה לנצח את שר האוצר לשעבר רישי סונאק ולרשת את מקומו של בוריס ג'ונסון.

מי שינצח יקבל לידיו שליטה על מדינה שמתמודדת עם אינפלציה שנמצאת בשיא של כ-40 שנה. לפי הבנק המרכזי של אנגליה, המשבר הכלכלי עלול להימשך עד 2024. בניגוד לממלכה, הכלכלה בהודו צפויה לצמוח ביותר מ-7% השנה.

הכלכלה הבריטית צפויה להתכווץ עוד יותר: התמ"ג שם צמח רק ב-1% ברבעון השני, ולאחר התאמה לאינפלציה התכווץ ב-0.1%. הליש"ט הפגין ביצועים נמוכים לעומת הדולר ביחס לרופי, כשהפאונד נחלש השנה ב-8% מול המטבע ההודי.

"זה רגע של גאווה עבור הודו לעקוף את הממלכה הבריטית, השליטה הקולוניאליסטית שלנו, ככלכלה החמישית בגודלה", כתב בטוויטר אודיי קוטק, יו"ר בנק קוטק מהינדרה, אך הוסיף שבשל ההבדלים העצומים בגודל האוכלוסייה, "מבחינת התוצר לנפש אנחנו עומדים על 2,500 דולר מול 47,000 דולר. יש לנו הרבה להתקדם".

אנאנד מהינדרה, ראש תאגיד הרכב ההודי מהינדרה, אמר כי "הקארמה עובדת. החדשות האלה מילאו את לבבותיהם של כל ההודים שנלחמו והקריבו המון עבור החירות. זו תשובה שקטה אך חזקה עבור אלו שחשבו שהודו תתפרק לתוך הכאוס. זה זמן להתבוננות שקטה, להכרת תודה", הוא צייץ.