אקירוב יוותר על השליטה בכלל? לא יוכל לרכוש את המניות באופן פרטי

ועדת הריכוזיות קבעה כי כלל ביט היא תאגיד ריאלי משמעותי, ויחד עם החוב של אלרוב שתי החברות חצו את הרף שהגדיר חוק הריכוזיות • ההודעה הועברה לרשות שוק ההון, שטרם השיבה לאקירוב על בקשת היתר השליטה שהגיש

אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב / צילום: בן יוסטר
אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב / צילום: בן יוסטר

ועדת הריכוזיות החליטה להכריז על כלל ביט כתאגיד ריאלי משמעותי, ובכך ייתכן שסתמה את הגולל על ניסיון רכישת השליטה בחברת הביטוח כלל על ידי אלרוב שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב. הסיבה לכך היא שאם יינתן היתר שליטה בכלל לאלרוב, כלל ביט, אשר מגייסת כספים עבור חברת הביטוח, תהיה חייבת להתקפל אל תוך כלל ביט, מה שיהפוך אותה לתאגיד פיננסי משמעותי, כיוון שכלל ביטוח כבר מוגדרת כיום כתאגיד כזה.

הסיבה לצורך בקיפול השכבה הוא כיוון שחוק הריכוזיות אוסר על פירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות או חברות מגייסות. נכון להיום כלל אחזקות, החברה האם הינה חברה ציבורית ו החברה הנכדה, כלל ביט, היא חברה מגייסת. מאחר שגם אלרוב  הינה חברה ציבורית, תיווצר פירמידה של שלוש שכבות, האסורה כאמור.

במקביל, על פי חלק נוסף בחוק הריכוזיות, נאסר על תאגיד ריאלי משמעותי - כפי שמוגדרת אלרוב, להחזיק בשליטה בתאגיד פיננסי משמעותי, ולהפך, כאשר החוק מגדיר תאגיד ריאלי משמעותי כמי שהחוב שלו או מחזור הכנסותיו גדול מ-6 מיליארד שקל. כלל ביט גייסה עבור כלל ביטוח  4.2 מיליארד שקל, ואילו החוב של אלרוב עומד על 3 מיליארד שקל באשראי מקומי (בנוסף ליותר מ-2 מיליארד שקל לבנקים בחו"ל), כך שאלרוב תחרוג מהמגבלה.

המשמעות של החלטת ועדת הריכוזיות היא כי אקירוב לא יוכל לרכוש את השליטה בכלל גם באופן פרטי או באמצעות חברות פרטיות אחרות שברשותו, כיוון שהוא בעל השליטה באלרוב (79%), ולכן החוב של חברת הנדל"ן יילקח בחשבון בכל מקרה.

מי שמוביל את הטיפול באירוע מבחינת רשות התחרות הוא אוריאל סיטרואן, מנהל מחלקת שווקים ברשות, וזאת מאחר שראש רשות התחרות, מיכל כהן, מנועה מטיפול כל הנוגע בכלל ביטוח, מאחר שקרוב משפחתה מועסק בחברה.