500 דולר לחפיסה: מכירת גלולות הפלה לא חוקיות ברשת זינקה לאחר פס"ד העליון

עקב פסק דין מחודש יוני שביטל את "רו נגד וייד" וקבע כי הזכות להפלה אינה יותר זכות חוקתית פדרלית, מחירן של גלולות ההפלה ברשת זינק פי חמישה • מעבר למחיר יש עוד שלל בעיות: לא תמיד ברור היכן ומי היצרן, והנשים שרוכשות אותן עלולות לעמוד בפני אישום פלילי

הפגנה מול בית משפט העליון בוושינגטון נגד ההוצאה מחוץ לחוק של גלולות הפלה, יולי / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
הפגנה מול בית משפט העליון בוושינגטון נגד ההוצאה מחוץ לחוק של גלולות הפלה, יולי / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

שוק אינטרנט אפלולי לגלולות הפלה החל לשגשג באחרונה בעוד שחלק ממדינות ארה"ב מחמירות את החוקים נגד הפלות בעקבות פסיקת בית המשפט העליון לבטל את פסיקת "רו נגד וייד". נשים שקונות גלולות להפסקת היריון ללא מרשם באינטרנט יכולות לעמוד בפני אישומים פליליים, בייחוד במדינות המגבילות את ההליך, אומרים מומחים משפטיים.

תוך שהם מפרים את כללי ה־FDA שמפקחת על תעשיית התרופות, עשרות אתרים מצהירים שישלחו גלולות הפלה לכל מקום בארה"ב ללא צורך במרשם. ברוב האתרים האלה לא נכתב מי מפעיל אותם או היכן הם מייצרים את הגלולות. המפעיל של אחד האתרים אמר שהביקוש לגלולות להפסקת היריון זינק מאז שבית המשפט העליון של ארה"ב הסיר הגנות חוקתיות על הפלות ביוני.

באתרים, המוכרים גלולות הפסקת היריון ללא מרשם, מגיע המחיר לעתים אפילו ל־500 דולר לחפיסה. האתרים, שחלק ניכר מהם רשומים במדינות מחוץ לארה"ב, בעיקר מספקים גישה לגלולות למטופלות שלא יכולות להגיע למרפאה או שגרות במדינות, בהן אפילו ייעוץ רפואי מרחוק בנושאי הפלה אינו חוקי.

השוק חסר הרגולציה הוליד סיכונים

השוק חסר הרגולציה כיום וזה הוליד סיכונים כמו למשל גלולות הנשלחות מאוחר מדי מכדי שיהיו יעילות, אומרים פעילים למען הזכות להפלה. מומחים בתחום הבריאות הביעו חשש לגבי אתרים שעלולים למכור כדורים מזויפים או שאינם מספקים מידע ראוי או תמיכה רפואית. "אתן אף פעם לא יכולות לדעת מה אתן באמת מקבלות", מזהיר אל קרטר, מנהל האיגוד הלאומי של בתי מרקחת בארה""ב.

אתרים שמוכרים גלולות ללא מרשם מוכרים בעיקר כדורים שה־FDA לא בדק - כך על פי כתוב באתרים עצמם ובמידע שמספקים לרוכשות הכדורים. ה־FDA שלח תלונות לכמה חברות הקשורות לאתרים המוכרים כדורי הפסקת היריון ברשת. "תרופות שמגיעות לנשים תוך עקיפת ההגנות הרגולטוריות עלולות להיות מזוהמות, מזויפות, או להכיל כמויות לא אחידות של רכיבים פעילים, או רכיבים אחרים לגמרי", אמר דובר ה־FDA.

נציג של האתר Medside24.com, המבוסס בקזאחסטן, אמר שמכירות הגלולות להפסקת היריון ברחבי ארה"ב עלו פי שתיים מאז הפיכת פסיקת "רו נגד ווייד". לדבריו, האתר רוכש כדורי הפלה המיוצרים על ידי חברות בסין, רוסיה ווייטנאם, כולל מ־Stellapharm J.V. מוייטנאם.

ב־Stellapharm מסרו כי הם אכן מייצרים מיפפריסטון ומיזופרוסטול מהסוג שה־FDA אישר אך הוסיפו כי הם לא היו מודעים לכך שמוצרים אלה נמכרים ב־Medside24.com. לדברי דוברת החברה, הגלולות של Stellapharm נמכרות בווייטנאם רק עם מרשם רופא.

הנשים נאלצות לחפש הוראות ברשת

אישה מפלורידה סיפרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי היא הזמינה בחודש יולי גלולות מאתר abortionrx.com, שרשום כשייך לחברה Rablon Healthcare Private ממומבאי. לדבריה, היא מעדיפה לעשות זאת במסגרת ביקור במרפאה ליד הבית אך העדיפה לא לחכות שלושה שבועות עד לקבלת תור. זאת במיוחד מאחר והחוק בפלורידה קובע כי מותר לעשות הפלות רק עד השבוע ה־15 להיריון.

האישה לא נדרשה לעבור בדיקה מכול סוג או לקבל מרשם לפני שהשלימה את הרכישה במחיר של 249 דולר באמצעות paypal, והגלולות הגיעו לביתה ארבעה ימים אחר כך מכתובת דואר בלאס וגאס. הן לא כללו הוראות כלשהן, כך שהיא נדרשה לחפש הוראות ברשת. לדבריה, היא לא חוותה סיבוכים כלשהם בזמן ההפלה.

בכמה מאתרי הכדורים להפלות כתוב שהם מוכרים גלולות של יצרנים הודיים. אולם שלושה יצרנים שהוזכרו בחלק מהאתרים, Zydus Lifesciences, Cipla ו־Naman Pharma Drugs, מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם לא מודעים לקיומם של אתרי האינטרנט האלה. ב־Cipla בכלל אמרו שהחברה הפסיקה לייצר תרופות להפלות לפני כשבע שנים. דובר של Naman מסר כי החברה מייצרת גלולות הפלה לחברות באפריקה ואינה מייצאת לארה"ב.

מורה מאוהיו סיפרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי היא הסתייעה בעמותת Plan C המספקת מידע על גלולות הפסקת היריון, כולל כחצי תריסר אתרים שמוכרים ללא מרשם. ב־Plan C אמרו שהם מזמינים מהאתרים מדי פעם על מנת לבדוק את אמינותם. המורה אמרה שלבסוף היא קנתה גלולות מ־Aid Access, אתר למכירת תרופות מאוסטריה. רק לאחר ההזמנה היא הבינה שהיא תצטרך לחכות עד שלושה שבועות לפני קבלת המשלוח מהודו ולא מאירופה. "אנחנו באמת מבינים שההמתנה הזו עלולה להיות קשה לנשים, וזה משהו שלמרבה הצער אין לנו שום יכולת לשנות", אמרה מייסדת Aid Access רבקה גומפרטס.

לא לגלות לפייפאל שנרכשו גלולות

המורה מאוהיו סיפרה שהיא התייעצה עם Plan C שוב וקנתה גלולות תמורת 470 דולר מ־onlineabortionpillsrx.com. האתר שלח אליה לינק לתשלום בפייפאל, אמרה. בהודעת דואר אלקטרוני שנשלחה אליה מהאתר ונצפתה על ידי הוול סטריט ג'ורנל, היא קיבלה הוראה לא להזכיר את סוג הכדורים שהיא קונה בעת ביצוע התשלום בפייפאל. "אם פייפאל יגלו מה קנית, הם עלולים לנקוט נגדך פעילות משפטית", נכתב בהודעה.

באתר onlineabortionpillsrx, הרשום בסידני, אוסטרליה, לא הגיבו לבקשות תגובה.

פייפאל לרוב לא נוקטת צעדים משפטיים נגד קונים, אמר אדם המכיר את פעילות הפלטפורמה, אבל החברה עלולה לחסום חשבונות במידה ובעליהם מפרים את מדיניות השימוש הראוי שלה. על פי מדיניות זו, מכירה של מוצרים המצריכים מרשם אינה מותרת ללא אישור.

המורה סיפרה עוד שהיא קיבלה הודעה מ־onlineabortionpillsrx.com שבה נכתב שהגלולות מתעכבות במשלוח מהודו. לבסוף היא שילמה עוד 350 דולר דרך פייפאל לאתר צד שלישי, genericabortionpills.com. בתוך יומיים הגיעו הגלולות מדנבר בקופסה שעליה נכתב "ערכת סיום היריון".

ב־genericabortionpills לא הגיבו לבקשת תגובה של "וול סטריט ג'ורנל". באתר נכתב שהגלולות שנמכרות בו הן מתוצרת החברה Zydus. דובר מטעם Zydus מסר שהחברה מייצרת גלולות להפסקת היריון על בסיס קבלני וכי אין לה "שום מידע היכן הגלולות שלנו נמכרות באינטרנט".