קרן עוקבת ביטקוין? הדרך עוד ארוכה

גופים שונים בשוק הישראלי ניסו בעבר להקים קרנות קריפטו, ועצרו אחרי שקיבלו חוות דעת צוננות מהרגולטורים • האם הניסיון של בית ההשקעות סילבר קסטל יהיה שונה? בינתיים נראה שהדרך לשם ארוכה

מטבעות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock, Dan Eady
מטבעות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock, Dan Eady

בסוף החודש שעבר יצא בית ההשקעות בקריפטו, סילבר קסטל, בהודעה כי הגיע למזכר הבנות עם חברת הקרנות הקנדית Purpose לשיווק קרנות עוקבות אחר מחיר הביטקוין ומחיר האת'ריום בישראל. גופים שונים בשוק הישראלי ניסו בעבר להקים קרנות קריפטו, ועצרו אחרי שקיבלו חוות דעת צוננות מהרגולטורים. אז הכרזה על שת"פ של סילבר קסטל והחברה הקנדית יש, אבל מתי נראה את הקרנות הללו בשוק? הדרך לשם ארוכה.

סילבר קסטל מציעה קרן (קנדית) על מחיר ה-spot של הביטקוין, כלומר עקיבה אחרי שער הביטקוין. בארה"ב, חברות שמעוניינות להציע קרנות על מחיר הספוט של מטבע קריפטו נתקלות בקשיים; הרגולטור מסרב לאשר אותן בטענה שבשוק שמתבסס על כל כך הרבה זירות מסחר, שבחלקן המסחר אינו עמוק והפעילות בהן משפיעה על שער המטבע מאוד בקלות, קשה לדעת מהו מחיר הספוט של הביטקוין.

הרגולטור בארה"ב אישר קרן עוקבת אחרי מחירי החוזים העתידיים על הביטקוין, אך זו אינה אטרקטיבית בשל עלות גלגול החוזים.

חברות קרנות לא אמריקאיות, כמו Purpose הקנדית, שמציעות מעקב אחרי מחירי הספוט של הביטקוין, משתמשות בדרך כלל במחירים שמפרסמת בורסת שיקאו כמחירי הקריפטו המייצגים.

לאחר חתימת מזכר ההבנות, סילבר קסטל גם נתקלה בהתנגדות של רשות ני"ע לשותפה הקנדית שלה, בטענה שאינה עומדת בקריטריונים שקבעה הרשות לצורך שיתופי פעולה.

במקביל, סילבר קסטל פועלת להקמת קרן בעצמה, ולשם כך חתמה על מזכר הבנות ושיתוף פעולה עם חברת MKT MediaStats, פלטפורמת AI שמנתחת דאטה שמגיעה מהשווקים, ובכלל זה מרשתות חברתיות, ומגבשת תובנות אודות סנטימנט המשקיעים. מטרת השת"פ היא לבנות אסטרטגיות השקעה מבוססות נתונים, ולשלב אותן במוצרים שונים של סילבר קסטל. המיזם כולל הקמה וניהול קרן, ובמסגרתו סילבר קסטל תקים את הקרן ו-MKT תהיה אחראית על מחקר, אסטרטגיה ופיתוח הנתונים.