ביקורת טכנולוגיה | בדיקת גלובס

האוזניות הראשונות בעולם שנטענות סולארית הגיעו לישראל. האם הן שוות את המחיר?

חברת Draco החליטה לייבא לישראל את אוזניות Los Angeles של המותג השוודי Urbanista, שנטענות בעצמן • הסוללה שלהן אכן מרשימה, הסאונד טוב אבל השאר - קצת פחות • והמחיר? 800 שקל אצל היבואנית, וכ-630 שקל בקנייה דרך אתר החברה • ביקורת גלובס

אוזניות Los Angeles של Urbanista / צילום: נבו טרבלסי
אוזניות Los Angeles של Urbanista / צילום: נבו טרבלסי

השימוש באוזניות אלחוטיות הולך וגובר בזכות האפשרויות הרבות והניידות הגבוהה שלהן. לפעמים, במוצרים חדשים מתגלה בשורה מעניינת שעדיין לא נמצאת בסביבה. חברת Draco החליטה לייבא לישראל את מותג Urbanista, מותג שנולד בשוודיה והפך זמין ביותר מ-90 מדינות. אחד המוצרים שהחברה תייבא אלו אוזניות Los Angeles - אוזניות On-Ear עם גימיק נחמד במיוחד: הן נטענות בעצמן.

הסמארטפון המתקפל החדש של סמסונג עולה 6,499 שקל. האם הוא עומד בציפיות?עשרה סמארטפונים שישאירו לכם עודף מ-2,000 שקל  

החברה מתהדרת בכך שהיא סיפקה את האוזניות הראשונות בעולם שנטענות בעצמן. בשנה שעברה האוזניות Los Angeles הושקו על ידי אורבניסטה, ורק עכשיו הן עושות עלייה לישראל. בשנת 2019, חברת JBL הכריזה על אוזניות סולאריות שאף צלחו מימון המונים ב-IndieGoGo. עם זאת, עד כה האוזניות, מדגם Reflect Eternal, לא זמינות. ב-2020 החברה התנצלה והודיעה כי ישנם עיכובים גדולים בגלל הקורונה, ושהיא תציע החזרים לתומכים שלה. מאז גם אדידס הכריזה על אוזניות דומות.

לקחנו את דגם לוס אנג'לס לבדיקה למשך שבוע, וחזרנו עם תשובות: הסוללה אכן מרשימה והסאונד טוב, אבל השאר - פחות.

סוללה: לא אינסופית, אבל כן מרשימה

מכיוון שהבשורה באוזניות האלו היא הסוללה והטעינה המרשימה, ראוי לפתוח בזה. הסוללה המובנית היא 750 מיליאמפר לשעה, ואפשר לטעון אותה באמצעות USB-C. אם יתבצע שימוש רצוף באוזניות האלו בלי טעינה, החברה מתחייבת ל-50 שעות האזנה עם ביטול רעשים פעיל ול-80 שעות האזנה ללא ביטול רעשים. אי-אפשר באמת לבחון את הטענה הזו, משום שרצועת הטעינה הסולארית טוענת את הסלולה.

רצועת הטעינה הסולארית באוזניות Los Angeles של Urbanista / צילום: נבו טרבלסי
 רצועת הטעינה הסולארית באוזניות Los Angeles של Urbanista / צילום: נבו טרבלסי

ברצועת האוזניות יש חומר שנקרא Powerfoyle שסופק לאורבניסטה על ידי חברת Exeger. מדובר בחומר המורכב מתאים סולאריים המסוגלים להפיק אנרגיה מכל סוג של אור - לדברי החברה, מאור השמש ועד נורות בבית. בחברה ציינו שהאוזניות תמיד נטענות, גם כשהן פועלות וגם שהן כבויות. עם זאת, במהלך הבדיקה האוזניות נטענו רק כשהיו חשופות לשמש ולא כשהיו מול תאורת פלורסנט או תאורה רגילה. בתוך חלל מואר, האוזניות לא הגיעו למצב של טעינה אמיתית.

החברה מבטיחה זמן האזנה כמעט אינסופי, ובהודעה בעברית נכתב כי אפשר "לראשונה לחוות זמן האזנה כמעט בלתי מוגבל בזכות הטעינה הסולארית". במבחן המציאות מתגלה כי לא מדובר בשעות האזנה אינסופיות, אך ללא ספק יש טווח זמן מרשים. לפי החברה, שעה בשמש אמורה לייצר מספיק חשמל לשלוש שעות האזנה, וביום מעונן זה יורד לשעתיים. לכל אורך השימוש, האוזניות היו סביב 90% טעינה. החברה עוצרת ב-90% כדי להגן על הסוללה. ואם אתם אנשי חוץ שהולכים הרבה בשמש, אולי תתקרבו למצב שבו לא תצטרכו להטעין את הסוללה בכלל. 

סאונד: חוויית האזנה טובה עם ביטול רעשים במקום

בגזרת הסאונד, מדובר בדרייברים דינמיים של 40 מ"מ. הסאונד שבוקע מהאוזניות חי, הצלילים עשירים, ובסך-הכול מקבלים חוויית האזנה טובה במיוחד. עם זאת, לא מדובר ביכולות הסאונד הכי מתקדמות שקיימות בשוק. 

מבחינת ביטול הרעשים האקטיבי - האוזניות מציעות מגוון אפשרויות: מצב ברירת מחדל, מצב סביבה ומצב ביטול רעשים פעיל. האוזניות עושות עבודה טובה מבחינת בידוד הרעשים, והן הצליחו לגבור על רעשים בינוניים של רחוב תל אביבי. עם זאת, מצב הסביבה שמאפשר לשמוע את המתרחש לידכם, מתגלה כמעומעם ולא הכי טוב.

בנוסף, האוזניות לא מתמודדת היטב עם רוחות חזקות. בסיטואציה בה תעמדו מול רוח חזקה, סיכוי  גובה שהיא תחדור לתוך האוזניות.

נוחות: לא מתאימות לכולם

הקשת של האוזניות מהודקת מדי, ולכן היא עלולה ללחוץ על הראש. כתוצאה מכך, האוזניות לא נוחות עבור משתמשים עם מימדי ראש גדולים וגם מסורבלות לכאלו עם משקפי ראייה. המשמעות היא שלא כל המשתמשים יוכלו להשתמש בהן לאורך זמן. 

עיצוב: בנאלי, והכפתורים קטנים מדי

מבחינת העיצוב ה"יבש", העיצוב של האוזניות לא מחדש. האוזניות נראות טוב, אבל לא יוצאות דופן. עם זאת, הכפתורים יהוו אתגר. החלוקה היא כזו: ישנם שלושה כפתורים בצד הימני - האחראיים על צימוד בלוטות', הדלקה וכיבוי, ושליטה על עוצמת הסאונד. הבעיה בכפתורים היא הגודל שלהם. כפתורי השליטה קטנים מדי, כך שמאוד קל לטעות וללחוץ על דברים לא נכונים. בצד השני של האוזניות נמצא כפתור לשליטה על מצבי בידוד הרעשים. הוא כפתור יחיד בגודל נוח לשימוש.

חשוב לציין כי החברה החליטה להוריד את האפשרות לחבר שקע לאוזניות, כך שהשימוש בהן הוא אלחוטי בלבד.

קייס: גדול כיאה לאוזניות קשת

קייס האוזניות בגודל המקורי ולא מוסיף עוד חלל ריק שסתם תופס מקום בתיק. עם זאת, מדובר בקייס יחסית גדול, כך שאם יש לכם יותר מדי דברים בתיק, זה יהיה אתגר הנדסי להבין איך לסחוב אותן ממקום למקום.

וגם: האפליקציה לא עובדת טוב תמיד

חברות השמע השונות המציעות אוזניות לצרכנים, הבינו מזמן כי צריך להציע אפליקציה שדרכה יהיה ניתן לנהל ביעילות את השימוש באוזניות. במקרה של אורבניסטה, באפליקציה אפשר לשנות את מצבי ביטול הרעשים, לצד ניהול הכפתורים באוזניות. אך מה שהופך את האפליקציה הזו למעניינת יותר - זו האפשרות לראות את רמת הצריכה מול רמת הטעינה בלייב. יש מין חצי עיגול שמציג כמה אחוזים מהסוללה נצרכו וכמה חזרו בזכות הטעינה התמידית. בזמן הפעלת ביטול רעשים והשמעת מוזיקה, האפליקציה מראה כ-10 מיליאמפר שבשימוש.

האפליקציה של אורבניסטה עוקבת אחר מצב הסוללה / צילום: צילום מסך
 האפליקציה של אורבניסטה עוקבת אחר מצב הסוללה / צילום: צילום מסך

עם זאת, החיבור של האוזניות עם המכשיר הסלולרי לקה בחסר. במצבים רבים כשהאוזניות כבר התחברו למכשיר, האפליקציה עלולה שלא לזהות שיש חיבור קיים ותבקש מכם לסרוק מחדש. היה כדאי ליצור אפליקציה הרבה יותר טובה, עם יותר אופציות וסנכרון טוב יותר עם המכשיר המקושר.

מחיר: ממתגים את עצמם כאוזניות פרימיום

מבחינת חברת דראקו שמייבאת לפה את מוצרי החברה, מדובר במוצר פרימיום. החברה תמחרה את המוצר ב-800 שקל. המחיר בשוודיה עומד על 1,990 קרונה שוודית - כ-630 שקל, ויש משלוח חינם לכל העולם לפי אתר החברה הבינלאומי. עם זאת ובניגוד למה שנכתב באתר, אין אפשרות למשלוח לישראל. 

בשורה התחתונה: הדרך לגן עדן רצופה טעויות קטנות

זה לא מפתיע שהכוונה של אורבניסטה להיות הראשונה בעולם שמוציאה אוזניות שמטעינות את עצמן, חייבת לגרור טעויות שיפריעו לחוויה הכוללת. אבל הרצון להיות ראשונים גרר טעויות לא מעטות: הלחץ בראש בגלל ההידוק, העיצוב הלא-חדשני, הקייס הגדול והאפליקציה הדלה שמקרטעת - אכן פוגעות בחוויה הכוללת. לצד זאת, איכות הסאונד טובה, הסוללה הכמעט-בלתי-נגמרת נותנת עבודה וביטול רעשים אקטיבי נהדר - אכן מחזקים את המותג יותר ומציגים מוצר מעניין.

*** גילוי מלא: חברת Draco, המשווקת מוצרי Urbanista בישראל, סיפקה את האוזניות לסקירה