האם העלאות ריבית חדות נוספות בדרך? הדילמה הבלתי אפשרית של גוש האירו

הבנק האירופי המרכזי הודיע על העלאה דרמטית של הריבית בגוש האירו לראשונה מאז הקמתו • בנוסף, העלה הבנק את תחזית האינפלציה וחתך את תחזית הצמיחה ביבשת, שסובלת ממשבר אנרגיה חריף ומאינפלציה דוהרת • האם הגישה הלוחמנית הזו תימשך?

כריסטין לגארד, יושבת ראש הבנק המרכזי האירופי / צילום: Shutterstock
כריסטין לגארד, יושבת ראש הבנק המרכזי האירופי / צילום: Shutterstock

החלטת הריבית שכל אירופה חיכתה לה הגיעה ולא אכזבה. הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, הודיע על העלאת ריבית הפקדונות לרמה של 0.75%, כפי שצפו התחזיות המוקדמות. מדובר בהעלאה הגבוהה ביותר מאז הקמתו של הבנק. במקביל, עדכן הבנק את תחזית האינפלציה כלפי מעלה והוריד את תחזית הצמיחה.

האירו נסחר בשעה זו בירידה של 0.4% ביחס לדולר (ושערו 99 סנט, לאחר שמוקדם יותר הצליח להשתוות למטבע האמריקאי). הוא יורד בשיעור דומה גם בהשוואה לשקל, ושערו כעת 3.41 שקלים.

ההחלטה חסרת התקדים של הבנק האירופי מבטאת את עומק המשבר שבו נמצאת היבשת, שסובלת ממשבר אנרגיה חריף בצל מלחמת אוקראינה-רוסיה ומאינפלציה גבוהה. כעת מתחזקות ההערכות בשווקים שפני ה-ECB הן לקראת העלאות ריבית נוספות. במהלך הנוכחי מצטרף הבנק האירופי לקו שמוביל הפד האמריקאי, של העלאות ריבית אגרסיביות במטרה לקרר את האינפלציה שהגיעה בחודש שעבר לרמה של 9.1% - יותר מפי ארבעה ביחס ליעד המקורי של ה-ECB. החשש ביבשת הוא שללא העלאות ריבית חדות בזמן הקרוב, הטיפול באינפלציה עלול לצאת משליטה. הזמנים של הרחבה כמותית, של הקלה פיסקלית ושל "כל מה שדרוש" כדי להציל את המטבע המשותף, התחלפו כעת בצורך חריף להעלות ריבית ולצמצם את מאזן הבנק, כדי לנסות ולהיאבק באינפלציה בגוש האירו, שהגיעה באוגוסט האחרון לשיא של כל הזמנים.

"בנקים מרכזיים מעלים את הריבית בקצב מהיר במטרה לדכא את לחצי האינפלציה מוקדם ככל האפשר. גם ה-ECB העלה את הריבית בקצב מהיר היום, ומאותת על המשך הידוק מוניטארי, זאת למרות החשש האמיתי לכניסה למיתון מתקרב", מסר יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוק הון.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מעריך כי האינפלציה בגוש האירו צפויה להישאר גבוהה זמן רב. "כלכלני הבנק מעריכים כי האינפלציה בגוש האירו תסתכם בשנת 2022 ב-8.1%, תעמוד על רמה גבוהה מאד של 5.5% גם בשנת 2023 ותרד אל אזור היעד רק ב-2024 (2.3%). בנוסף, השווקים מעריכים שריבית הפקדונות אשר עלתה היום ל-0.75%+, לאחר ששהתה בטריטוריה שלילית בשמונה השנים האחרונות, תעלה עד לרמה של כ- 2.3% ביולי 2023", אמר שפריר, והוסיף כי "בצד הכלכלה, אציין לשלילה כי מדד מנהלי הרכש המשוקלל של גוש האירו לחודש אוגוסט עודכן כלפי מטה לרמה המאותתת על התכווצות צפויה בפעילות הכלכלית (48.9 נק')".

הדילמה הבלתי אפשרית של גוש האירו

חרף הגישה הלוחמנית שגילה היום ה-ECB, הריבית בגוש האירו נמוכה משמעותית מזו בארה"ב (2.25%-2.5%), בבריטניה (1.75%) ואפילו בישראל (2%). גם קצב ההעלאות והצפי של השוק לאן היא תגיע נמוכים בהרבה מאלה של כלכלות אחרות.

הסיבה העיקרית היא שהאיחוד האירופי נמצא על ספו, ואולי במהלכו, של מיתון מאיים, של משבר כלכלי שהולך ומתגלגל ככל שמחירי האנרגיה ממשיכים לטפס. החשש של הבנק המרכזי האירופי הוא מצעדים קיצוניים מדי, שרק יעמיקו את המשבר, ואולי אפילו יתניעו משבר נזילות חדש בשווקים האירופיים.

הבנק המרכזי האירופי גם מוגבל ביכולתו להעלות את הריבית בגלל המצב העדין של כמה מחברותיו השבריריות ביותר, ובמיוחד איטליה. עם יחס חוב-תוצר של יותר מ-150%, כל העלאת ריבית אומרת החזרים של עשרות מיליארדים נוספים למדינה, וגם למדינות אחרות השקועות בחובות כמו יוון, פורטוגל וספרד. ה-ECB הקדים תרופה למכה והציג לשוק "מכשיר" חדש שיתמוך בחוב של המדינות הללו במקביל להעלאות הריבית, אבל הוא לא נבחן במעשים עד כה. הוא רק הבטיח לעשות זאת.

בין החשש מאינפלציה משתוללת, לבין החשש ממיתון קרב, לבין החשש ממשבר חוב חדש בדרום אירופה, ידיו של הבנק המרכזי כבולות יותר מכל בנק מרכזי אחר, מה שמסביר את הגישה הזהירה שלו. אך הגישה הזו הפכה היום למעט פחות זהירה, עם ההעלאה הגדולה בהיסטוריה הקצרה של הבנק. "גברת אינפלציה", נשיאת הבנק כריסטין לגארד, שבמשך חודשים טענה כי העליות הן זמניות, נדחקה לבצע צעד שהניצים בבנק - בעיקר מדינות כמו גרמניה והולנד - דחפו לבצע מזמן. כעת הם צפויים להמשיך וללחוץ להעלות את הריבית.

"הבנק האירופי עדכן כצפוי את תחזיות הצמיחה כלפי מטה כאשר הוא צופה עכשיו צמיחה של 0.9% ב-2023 (2.1% בתחזית הקודמת). "להערכתנו, זו עדיין תחזית אופטימית", מסר עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. קליין הוסיף כי "עד לסוף השנה נותרו בגוש האירו עוד שתי החלטות ריבית מן המניין ואנו סבורים שהריבית תגיע לרמה של 1.75%, רמה שלא ראינו מאז 2011. להערכתנו, הבנק יתקשה להעלות את הריבית בצורה משמעותית בשנה הבאה, לאור הצורך של הכלכלה להסתגל לאחר תקופה כה ארוכה של ריבית שלילית וכאשר ההאטה בכלכלה תהיה יותר מורגשת".

ואיך תשפיע ההחלטה מהיום על ישראל? לפי קליין, "אם נראה את הבנק המרכזי בארה"ב מעלה את הריבית בשיעור דומה, אחרי נתוני האינפלציה ביום ג', הדבר מגביר את הסיכויים שגם בנק ישראל ילך בדרכם ויעלה את הריבית ב-0.75 נקודת אחוז בהחלטה הבאה ב-3 באוקטובר".