זה היה הקיץ החם ביותר באירופה אי-פעם, ורק 6% מהדירות ממוזגות

מומחי אקלים כי חוזים כי עם התגברות שינויי האקלים, תקופות הקיץ באירופה יהפכו לארוכות יותר ולחמות יותר • תחזיות אלה מעלות את החשש בנוגע לצורך של בירות אירופיות, בנייני משרדים, בתים ותעשייה לפעול כדי למזג את חללי המגורים והעבודה - דבר שעד כה רוב אירופה נמנעה ממנו

גלי חום / צילום: Shutterstock, leolintang
גלי חום / צילום: Shutterstock, leolintang

הדיווחים האנקדוטליים על גלי החום שפקדו אזורים שלמים באירופה, שריפות יער שנגרמו בגלל שילוב של טמפרטורות גבוהות מהרגיל עם יובש ובצורת שהשפיעה על חלקים גדולים מהיבשת, מקבלים כעת גושפנקה מדעית: לפי נתוני לוויינים, אוגוסט 2022 היה החודש החם ביותר באירופה מאז שהחלה מדידה מרחוק ב-1979. גם תקופת הקיץ כולה (יוני-יולי-אוגוסט) הייתה החמה ביותר שנמדדה. 

האם הבהלה מגל החום באירופה מוגזמת? בדקנו כמה טענות בולטות 
ספרד מתמודדת עם מחסור מפתיע בקרח בשל משבר האנרגיה וגלי החום
הרוגים בספרד ובפורטוגל, מצב חירום בבריטניה: אירופה מתמודדת עם גל חום קיצוני
לראשונה בבריטניה הוכרז מצב חירום לאומי בשל גל החום   

בהשוואה לקיץ אשתקד, לפי נתוני תוכנית קופרניקוס של האיחוד האירופי לחישה מרחוק (Copernicus climate change service), הטמפרטורות באירופה עלו בקיץ הנוכחי ב-0.4 מעלות. בהשוואה לממוצע בשני העשורים האחרונים, הקיץ האחרון באירופה היה חם ב-1.34 מעלות. חמש השנים החמות ביותר באירופה נמדדו בה מאז 2016.

הנתונים ממחישים את המהירות שבה מתקדמים שינויי האקלים, שגורמים באירופה לחום רב יותר במהלך הקיץ, לאירועי מזג אוויר קיצוניים תכופים יותר וייתכן שקשורים גם לבצורת שנרשמה השנה בחלקים גדולים של היבשת.

באנגליה, שירות מזג האוויר מצא כי הקיץ האחרון (יוני עד אוגוסט) היה למעשה החם ביותר מאז 1884, כשהוא משתווה לנתונים בשנת 2018. הטמפרטורה הממוצעת, אגב, בהתחשב בכך שבערבים לרוב ישנה צניחה משמעותית בטמפרטורות, הייתה 17.1 מעלות. באנגליה, ארבע מחמשת תקופות הקיץ החמות ביותר נמדדו מאז 2003. בקיץ האחרון טיפסו הטמפרטורות באנגליה מעל 40 מעלות בפעם הראשונה בהיסטוריה.

הביקוש למזגנים יזנק

מומחי אקלים כי חוזים כי עם התגברות שינויי האקלים, תקופות הקיץ באירופה יהפכו לארוכות יותר ולחמות יותר. תחזיות אלה מעלות את החשש בנוגע לצורך של בירות אירופיות, בנייני משרדים, בתים ותעשייה לפעול כדי למזג את חללי המגורים והעבודה - דבר שעד כה רוב אירופה נמנעה ממנו. בגרמניה ובמדינות דוברות גרמנית אחרות, למשל, ישנה תפיסה כללית כי מיזוג אוויר אינו טוב לבריאות בגלל הצורך לסגור את החדרים.

נכון להיום, רק ל-6% מהדירות באירופה יש מיזוג אוויר, ומדובר לרוב בדירות במדינות דרום-אירופה החמות, לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית. דירות אלה, ועסקים גדולים כמו קניונים או בנייני משרדים, ממוזגים על-ידי 110 מיליון מזגנים באיחוד האירופי, לפי נתוני הסוכנות. עד 2050, ככל שיתגברו גלי החום, הביקוש צפוי לזנק ל-275 מיליון מזגנים באירופה לבדה, לפי נתוני הסוכנות.

ההשלכות הסביבתיות של מהלך כזה הן אדירות: הן מבחינת צריכת החשמל שתהיה כרוכה בפליטות פחמן דו-חמצני, והן באפקט החימום העירוני שיוצרים מזגנים המשחררים אוויר חם לסביבה החיצונית.

במדינות כמו גרמניה, למשל, רשת החשמל אינה ערוכה לשימוש כה זולל אנרגיה כמו מיזוג, והיא עלולה לקרוס באופן קבוע. אחד החששות הגרמנים לקראת החורף הקרוב הוא שהתושבים ישתמשו בתנורי חימום חשמליים במקום במערכות החימום מבוססות הגז או הנפט, והמערכת כולה תקרוס בימים קרים במיוחד.

הנתונים לגבי ההתחממות אינם שמורים לאירופה. האזור הארקטי מתחמם בקצב מואץ יותר, ולפי נתוני קופרניקוס, אוגוסט האחרון היה החם ביותר ברחבי העולם במשותף עם שני חודשי אוגוסט בשנים קודמות, בשלושת העשורים האחרונים. קופרניקוס היא תוכנית לחישה מרחוק באמצעות לוויינים הממומנת על-ידי האיחוד האירופי.